کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد قصد دارد دوره فعالیت رآکتور هسته‌ای دیمونا را تا سال ۲۰۴۰ تمدید کند.

ادامه فعالیت رآکتور رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۴۰به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کابینه رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرد قصد دارد دوره فعالیت رآکتور هسته ای دیمونا را تا سال 2040 تمدید کند. به این ترتیب عمر این رآکتور به حدود هشتاد سال خواهد رسید.

یاریو لوین، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، گفت: فعالیت رآکتور هسته ای تمدید خواهد شد. عمر مفید این رآکتور در گذشته بر اساس آزمایش های علمی در دسترس در زمان تاسیس آن تعیین شده بود؛ اما، اکنون علم پیشرفت کرده است و امکان تمدید فعالیت این رآکتور را می‌دهد. این وزیر اسرائیلی که عضو حزب لیکود است مدعی شد بازرسی های ابتکاری و سخت گیرانه از رآکتور، ایمنی آن را تضمین می کند.

شایان ذکر است رآکتور دیمونا در سال 1963 با کمک فرانسه احداث شد و عمر مفید آن برای تولید برق 40 سال تعیین شد. فرانسه دو رآکتور را که در همان زمان ساخته شده بود در سال 1980 تعطیل کرد و قدیمی ترین رآکتور فرانسوی که اکنون نیز فعال است در سال 1977 ساخته شده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد بررسی های صورت گرفته با استفاده از امواج مافوق صوت در رآکتور دیمونا وجود 1537 نقص را در هسته آلومینیومی قدیمی این رآکتور نشان داد. پس از انتشار این گزارش، یک نماینده کنست از نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره این رآکتور و مدتی که قصد دارد آن را فعال نگه دارد سئوال کرد؛ اما، پاسخ خود را 18 ماه بعد دریافت کرد.

یاریو لوین درباره گزارش هاآرتص مدعی شد: این گزارش ناشی از برداشت نادرست یک خبرنگار از گزارش حرفه ای ارائه شده در کنفرانس مجمع هسته ای اسرائیل بود. امکان مقایسه کردن دیگر رآکتور های موجود در فرانسه یا سوئد یا کره جنوبی با دیمونا وجود ندارد؛ زیرا آن رآکتورها حجم زیادی برق تولید می کنند در حالی که دیمونا تولید اندکی دارد. به همین علت آن رآکتورها بسته شدند ولی دیمونا به فعالیت ادامه می دهد.

 

انتهای پیام/

رآکتور فرسوده دیمونا در سرزمین‌های اشغالی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار