مدیر جهاد کشاورزی میاندورود گفت: سرمازدگی بهاره و زمستانه از انواع سرمازدگی هستند که بر روی درختان میوه اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی میاندورود گفت: شناخت چگونگی وقوع سرما و یخبندان و علایم ناشی از آن می‌تواند به برنامه ریزی کشاورزان برای کاهش خسارت سرما کمک کند.

وی انواع سرما و یخ زدگی را سرمازدگی بهاره و سرمازدگی زمستانه عنوان کرد و افزود: سرمای بهاره خطرناکتر از یخبندان ابتدای پاییز بوده و معمولا هرساله یا چند سال یکبار با شدت کم یا زیاد در مناطق معتدل اتفاق می‌افتد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود گفت: سرمازدگی زودرس بهاره سبب سیاه شدن و مرگ جوانه انتهایی شده، اما زیرپوست درخت سالم می‌ماند.

موسوی با بیان اینکه سرمازدگی دیررس بهاره سبب خسارت به گل و میوه می‌شود، افزود: دوره این نوع سرما کوتاه است و از چند ساعت تا سه روز بیشتر نیست.

وی گفت: سرمای دیررس بهاره گل‌های مرکزی را از بین برده و میوه درشت نخواهد شد و رنگ میوه سیاه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خسارت این نوع سرما بر روی انگور سبب پر نکردن و تنک شدن حبه‌ها می‌شود، افزود: میوه‌هایی مانند بادام، زردآلو و هلو که دارای نیاز سرمایی کمتری هستند توصیه می‌شود از ارقام دیرگل استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود درباره رسمازدگی زمستانه، گفت: در زمستان و در دمای پایین رخ می‌دهد و در حالت شدید سبب یخ زدگی درختان می‌شود.

موسوی افزود: این سرمازدگی در درختان میوه همیشه سبز مانند مرکبات و زیتون می‌تواند خسارت جدی به همراه داشته باشد و گاهی ممکن است سرمازدگی در پاییز و پیش از خواب رفتن درختان رخ دهد.

انتهای پیام/آ

خسارت انواع باغ‌های میوه در برابر سرما زدگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار