حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طرح پاییزه کتاب گفت: هر کاری برای کتاب انجام دهند، نتیجه خود را دارد و بی تأثیر نیست. طرح هایی مانند پاییزه کتاب هم همین طور هستند. الان در حوزه نشر به جایی رسیدهایم که هر فرد باید خود تلاش کند و مردم را به کتابخوانی تشویق کند. باید آنقدر به دنبال مردم برویم تا بیایند کتاب بخرند. بعضی وقتها کاری که در زمینه کتاب میشود، نتیجه معکوس میدهد. اقتصاد نشر با طرح هایی مثل پاییزه کتاب به حرکت در نمیآید. کار از این حرف ها گذشته است و باید برای نشر کار بزرگتری کرد.
وی افزود: یارانه های کتاب دارد به سمت و سوی دیگری می رود. یکسری کتاب ها که جزو کتابهای آموزشی هستند، کم کاریهای آموزشی و دانشگاهی را جبران می کنند. الان دو قشر ناشران آموزشی و دانشگاهی دارند فقط در حوزه نشر پول درمی آورند. با طرح هایی مانند پاییزه کتاب نمی شود، اقتصاد نشر را بهتر کرد. این طرح ها یک درمان مقطعی است. با این طرح ها وضعیت اقتصادی عموم ناشران تغییری نمیکند.
مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه الان 16 هزار ناشر داریم، اظهار کرد: وجود 16 هزار ناشر در یک کشور 70،80 میلیونی توجیهی ندارد. کشور چین 700 تا 800 ناشر دارد. دائم مجوز نشر صادر کردیم و الان انتشاراتی که می خواهد مجوز نشرش فعال بماند، 4 تا کتاب چاپ می کند. برای همین در حوزه نشر کتابسازی می شود. فقط می گوییم مردم باید کتاب بخوانند؛ در حالی که باید کتاب خوب در اختیارشان باشد. صرف اینکه بگوییم 60 هزار عنوان کتاب چاپ میشود،کافی نیست. میانگین تیراژ کتاب به 1000 جلد می رسد و این میزان در شناسنامه کتاب است، اما در عمل 100 جلد منتشر می شود. برای هر نفر در طول سال یک کتاب هم تولید نمی کنیم!
عابدینی ادامه داد: چه توقعی داریم کتابخوان در کشور زیاد شود. تا کتابخوان نباشد، اقتصاد نشر پویا نخواهد بود. 1100 ناشر عمومی به همراه ناشران آموزشی و دانشگاهی، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کنند. از این تعداد، 100 ناشر کتاب خوب تولید میکنند. غیر از اینکه ناشران را تقویت میکنیم، باید کتاب خوب تولید کنیم. تمام این سر و صداهایی که میشود، تبلیغاتی است. در این نمایشگاه ها کتاب معرفی میشود اما دردی از اقتصاد نشر دوا نمی شود.
انتهای پیام/