نخستین همایش ملی «شورورزی، بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، تولید و اشتغال»1 و 2 آذرماه 96 در یزد برگزار می‌شود.

دریافتی//برگزاری نخستین همایش شورورزی، بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، تولید و اشتغالبه گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ظرفیت محدود منابع آبی توام با کاهش فزاینده کمی و کیفی آن در مناطق مختلف کشور ناشی از بهره‌برداری غیرمنطقی از این منابع در نیم قرن گذشته است همچنین آثار زیان‌بار ناشی از پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن زمین از یک طرف و ضرورت ارتقاء امنیت غذائی جامعه، افزایش ثروت ملی، افزایش تولید و اشتغال از سوی دیگر، استفاده و بهره‌گیری بیش‌ از پیش از مجموعه راهکار‌های مناسب، بدیع و مؤثر برای تأمین اهداف مذکور خاصه مدیریت بهینه آب را ضروری کرده است.

در همین راستا در نظر است از طریق جلب همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی، استادان  و محققان، کارشناسان، اندیشمندان و بخش خصوصی نخستین همایش ملی با عنوان «شورورزی، بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، تولید و اشتغال» در استان یزد برگزار شود.

محور‌های این همایش شناسائی و معرفی منابع اکوسیستم‌های شورورزی شامل آب، خاک، گیاه، دام و آبزیان؛ شناسائی و معرفی فناوری‌ها و الگو‌های موفق شورورزی و نیز تجارب استفاده از گیاهان شورزیست در ایران و جهان، بررسی ابعاد اقتصادی  و اجتماعی کشت و تولید گیاهان شورزیست و همچنین تهیه الگوی مناسب به‌منظور حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مربوط به گیاهان شورزیست در کشور در راستای دستیابی به اشتغال و درآمد است.

محور‌های این همایش را شناسایی و معرفی منابع اکوسیستم‌های شورورزی شامل آب، خاک، گیاه، دام و آبزیان شامل پهنه‌بندی منابع آب‌وخاک کشور به منظور توسعه شورورزی؛ معرفی گونه‌های گیاهی تجاری مناسب اگرواکوسیستم‌های شورورزی؛ معرفی گونه‌های جانوری تجاری مناسب دام، آبزیان، جلبک‌ها و همچنین کشاورزی با آب دریا تشکیل می‌دهد.

از دیگر محور‌های همایش ملی شورورزی، بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، تولید و اشتغال معرفی فناوری‌ها و الگو‌های موفق شورورزی و تجارب کشت گیاهان شورزیست در ایران و جهان شامل معرفی مراکز علمی و اجرایی شورورزی در جهان و نیز امکان‌سنجی انتقال فناوری‌های زیستی و غیر زیستی مرتبط با شورورزی به کشور است.

جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی شورورزی که شامل تولید اقتصادی و پایدار، تکمیل زنجیره تولید (صنایع تبدیلی، تکمیلی، آرایشی، خوراک دام و بازار) و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت سات، دیگر محور این رویداد برشمرده می‌شود.

دیگر محور این رویداد را می‌توان جنبه‌های زیست‌محیطی استفاده از منابع آب‌وخاک شور نام برد که شامل شناسایی اثرات زیست‌محیطی و لحاظ کردن آن در پروژه‌های اجرایی شورورزی و نیز استفاده از فناوری شورورزی در راستای بهبود محیط‌زیست و کنترل ریز گرد‌ها است.

همچنین یکی دیگر از این محور‌ها الزامات توسعه شورورزی است که شامل تولید دانش فنی و فناوری‌های مورد نیاز؛ فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و تدوین پروژه‌های تیپ؛ معرفی و واگذاری اجرای پروژه‌ها به بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ حمایت‌های حقوقی، کمک‌های فنی و تسهیلات در راستای اجرای بهینه پروژه خواهد بود.

نخستین همایش ملی با عنوان «شورورزی، بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، تولید و اشتغال» با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ۱ و ۲ آذرماه ۹۶ در یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار