به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش دوام حفاظ های بتنی راه امروز با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و معاون ساخت و توسعه آزادراه ها کشور برگزار شد.
در این همایش، کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات حوزه راه و بتن ناشی از پایین بودن قیمت سوخت است، گفت: قیمت سیمان تولید شده در کشور حدود 30 دلار سوخت مصرف می کند این در حالی است که آن را به نرخ 5 یا 6 دلار به فروش می رسانیم و ادعای صادرکننده سیمان نیز هستیم.
وی، دومین مشکل بخش تولید سیمان را پرداخت نکردن هیچ هزینه ای برای تخریب محیط زیست دانست و تصریح کرد: متاسفانه برای تخریب محیط زیست هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود و این امر آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند.
کشاورزیان اظهار کرد: ساختار اقتصادی و بنگاه های اقتصادی که در کشور فعالیت می کنند هیچ تولید جدیدی را طی 15 سال گذشته نداشته اند و کماکان اقدام به تولید کالاهای تکراری می کنند.
وی یادآور شد: حفاظ های بتنی که امروزه در کشور تولید می شود همان تولیدات 15 سال گذشته است و هیچ مواد و یا تولید جدیدی وارد بتن های کشور نشده است.
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه متاسفانه در کشور اجازه ساخت کارخانه و بنگاه های کوچک مقیاس داده می شود، گفت: این کارخانه ها هیچ گونه کار تحقیقاتی انجام نمی دهند بنابراین صرفه و یا توجیه اقتصادی برای کشور ندارند .
کشاورزیان یادآورشد: متاسفانه کارخانه های موجود در کشور همان چیزی را که یاد گرفته اند و به لحاظ منافع اقتصادی برایشان مفید است را تولید می کنند و تغییر در این کارخانه ها جواب نمی دهند بنابراین باید اصلاح رفتار آنها را در رأس اقدامات خود قرار دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصلاح رفتار بتنی در کشور افزود: برای اصلاح این بخش باید اصلاح قیمت سوخت، پرداخت کردن هزینه برای تخریب محیط زیست و کاهش کارخانه های بدون توجیه اقتصادی در کشور را در رأس اقدامات خود قرار دهیم تا سازه های بتنی در کشور با تهدید روبرو نشوند.
وی اظهار کرد: باید ساختار اقتصادی این سازمان را اصلاح کنیم به طوری که تنها مجوز و گواهی نامه را شرکت هایی که دارای صرفه اقتصادی و نیروهای متخصص هستند ارائه دهیم.
کشاورزیان با بیان اینکه باید روز به روز استانداردها را در حوزه تولید سیمان سخت تر کنیم گفت: هم اکنون، به اندازه کافی واحد جدید تولیدی در حوزه سیمان وجود دارد بنابراین مجوز جدید به کارخانه هایی که کار جدیدتری ارائه دهند داده می شود.
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، با بیان اینکه سیاست جدید سازمان راهداری توجه جدی به کیفیت محصول تولید شده است اضافه کرد: از دو سال قبل که این طرح مطرح شده قدم های خوبی برداشته شده و تا حد زیادی کیفیت در این حوزه افزایش یافته است.
کشاورزیان به بخش نامه جدید واحدهای تولیدی برای خرید نیوجرسی اشاره کرد و تصریح کرد: تمام واحدهای تولیدی برای خرید نیوجرسی باید مجوز بهره برداری از وزارت صنعت و مجهز به آزمایشگاه های تولیدی باشند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه گام های زیادی در این حوزه برداشته شده و در مرحله اولی به لحاظ اقتصادی پیشرفت های خوبی داشته ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برای مقاومت بتن کارهای متمادی باید انجام شود تا حفاظ های تولید شده از دوام کافی در مقابل سرما و گرما برخوردار باشد.
کشاورزیان در ادامه به پیشنهاد جدید خود اشاره کرد و یادآورشد: دولت باید یارانه انرژی برای تولید سیمان را حذف کند بطوریکه هم اکنون، برق و گازی که برای تولید بتن مصرف می شود بین 70 تا 80 تومان است ، درحالیکه قیمت سیمان تنها 250 تا 300 تومان است بنابراین با حذف یارانه قیمت تمام شده انرژی برای سیمان نیز کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: قیمت انرژی برای تولید سیمان باید واقعی شود، هم اکنون، قیمت هر تن سیمان تولید شده باید به 400هزار تومان برسد که متاسفانه امروزه قیمت سیمان تنها 100 هزار تومان است.
کشاورزیان در ادامه افزود: تولید سیمان در کشور بایدکاهش پیدا کند و نباید برابر با ظرفیت های موجود سیمان تولید کنیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه همیشه چند میلیون تن کلینکر کف کارخانه های تولید سیمان مشاهده میشود، افزود: با کاهش تولید سیمان، صرفه جویی در مصرف و نیز مفهوم پیدا کردن کارهای تحقیقاتی افزایش می یابد.
انتهای پیام/