کارشناس مسائل منطقه گفت:کمک‌های مستشاری ایران و جدیت محور مقاومت در نابودی داعش نقش چشمگیری داشته است.

علی‌اصغر زرگر کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به چگونگی شکل‌گیری دولت خود خوانده داعش بیان کرد: این گروهک تکفیری توسط یک برنامه از پیش تعیین شده فعالیت خود را آغاز کرد و با حمایت سران انگلیسی و آمریکایی به ایجاد شورش و تفرقه در منطقه پرداخت.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: حمایت‌های مالی، نظامی و مجهز ساختن داعش توسط آمریکا همگی بیانگر این بود که این گروهک یک شبه و بدون مسیر یابی خلق نشده است.

زرگر با اشاره به سرعت غیرقابل باور دولت خودخوانده داعش در تصرف بخشی از خاک سرزمین‌های سوریه و عراق اظهار کرد: وجود یک برنامه ریزی بلند مدت و استفاده از عنصر غافل گیری سبب شد تا دولت مرکزی عراق از ابتدا برای مقابله با این گروهک بازمانَد.

وی تصریح کرد: کمک‌های مستشاری ایران در نابودی داعش نقش چشمگیری داشته است علاوه بر این موضوع روسیه نیز توجیه شده بود یک خلأ قدرتی در منطقه وجود دارد و طی سال‌های اخیر نیروی هوایی خود را نسبت به گذشته مجهزتر ساخت.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: خطر ظهور مجدد این گروهک تکفیری به صورت جسته و گریخته در منطقه وجود دارد، اما در عین حال به نظر می‌رسد دولت خود خوانده داعش دیگر جایگاهی در منطقه ندارد و اکنون دوران پاکسازی و بازسازی منطقه آغاز شده است.

زرگر با اشاره به مهمترین عوامل شکست داعش در منطقه تأکید کرد: به مرور زمان این گروهک تکفیری که برنامه دایره خلافت اسلامی خود در سوریه و عراق را چیده بود، به شمشمیر دو لبه‌ای تبدیل شد که از یک سو فرصت‌هایی برای حضور کشور‌های اروپایی در منطقه را مهیا ساخت و از سوی دیگر به تهدیدی جدی برای کشور‌های اسلامی تبدیل شد.

وی در پایان گفت: مداخلات گسترده گروهک تفکیری باعث شد تا کشور‌های منطقه‌ای با همکاری یکدیگر تلاش خود را در جهت از بین بردن آن به کار ببندند و جدیتی که در منطقه و از جبهه مقاومت و ایران وجود داشت، از گسترش فعالیت داعش جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار