ملک زاده گفت: تحقیقات گوارش و کبد ایران در منطقه اول است اما در شاخص کیفی گوارش عقب هستیم و باید در این عرصه گام برداریم.

تحقیقات گوارش و کبد ایران در منطقه اول است/ ۱۰ درصد ایرانی‌ها دیابت دارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران گفت: عرصه تحقیقات در40  سال گذشته نشان می‌دهد در رشته‌های علوم شاهد تعدد مقالات علمی بوده‌ایم که البته باید کیفیت مقالات را هم افزایش دهیم.

وی گفت: در بحث علوم سلامت و زیست پزشکی رشد خوبی داشته‌ایم و به اهداف اسناد بالادستی رسیده‌ایم و باید روی کیفیت مقالات‌ هم کار کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: تعداد مقالات و استنادات شاخصی است که برای ارزش گذاری مقالات به آن پرداخته می‌شود و روند انتشار مقالات منتشره شده در دانشگاه‌های وزارت بهداشت یک درصد در میان مجلات برتر دنیا و مقالات است و باید بخش‌های خصوصی نیز روی تحقیقات کشور سرمایه‌گذاری کنند تا از نظر کیفی نیز به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه نوآوری و اینکه چقدر پیشرفت علم باعث تولیدات جدید شده است را موضوعی مهم دانست و گفت: نباید روی تعداد مقالات محدود شویم بلکه دستاوردهای ارتقای سلامت، پاسخگویی به نیاز جامعه، مشارکت دانشگاه‌های گوناگون و حمایت متولیان را باید مد نظر امور تحقیقاتی قرار دهیم.

ملک‌زاده اظهار کرد: در IFI،2هزار و 106 مقاله گوارش کبد داریم که 38 درصد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، 14 درصد تولیدات دانشگاه شهید بهشتی و 12 درصد تولیدات علوم پزشکی شیراز است و سایر دانشگاه‌ها به ترتیب در آن سهیم هستند و در بحث همکاری‌های بین‌المللی نیز 122 مقاله مشترک با آمریکا، انگلیس، کانادا و ایتالیا در عرصه گوارش کبد داشته‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت تربیت دانشمندان در عرصه تحقیقات گوارش و کبد است که علاوه بر تخصص PHD هم داشته‌ باشند و این گروه‌های جوان در عرصه تحقیقاتی وارد شوند.

وی در ادامه طراحی دوره فلوشیپ و  آموزش پرستاران عرصه گوارش و کبد طی 6 ماه را امری مهم دانست و افزود: با تربیت، آ‌موزش و تعامل پرستاران با بیماران می‌توانیم شاهد ارتقای سلامت و پاسخگویی به سوالات بیماران و در نتیجه روند بهتر درمان باشیم.

ملک‌زاده در ادامه تربیت دانشجویان در عرصه دکترا پژوهشی و ثبت بیماری‌های گوارشی را از برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت دانست و افزود: گسترش مطالعات کهورت در سطح 18 دانشگاه زیرساخت مهمی است که می‌تواند با آن دستاوردهای خوبی در نظام سلامت ایفا کرد.

بیش از 50 درصد سرطان‌های ایران، گوارش و کبد هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد از ضرورت‌‌هاست، زیرا بیش از 50 درصد سرطان‌های ایران به گوارش و کبد برمی‌گردد که خوشبختانه با وجود موسسه NIMAD که 160 طرح بزرگ را هدایت کرده است و حمایت از بودجه‌های پژوهشی را بر عهده دارد می‌توانیم کارهای بزرگ‌تری را در عرصه سلامت انجام دهیم.

وی در خصوص مطالعه جهانی بار بیماری‌ها که در دانشگاه واشینگتن انجام می‌شود، گفت: سنجش و اندازه‌گیری چالش‌های سلامت در سطح جهان با روش‌های دقیق و آماری و بررسی راهبردهای موثر در بیماری‌ها بار بیماری‌ها را نشان می‌دهد که این موسسه اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های سلامت آگاهانه انجام شود که در این مؤسسه حدود 45 نفر از ایرانیان که 30 نفر محقق داخل ایران هستند و 15 نفر محقق ایرانی مقیم خارج هستند به ارائه خدمات علمی می‌پردازند که در این عرصه نیز باید تربیت و آموزش محققان را برای برنامه‌ریزی‌های بیشتر مد نظر قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه طی 25 سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری در بقای مادران، کاهش مرگ‌ و میر نوزادان، کاهش مرگ زودرس کمتر از 70 سال که در زنان از 65 به 73 سال و در مردان از 70 به 78 سال رسیده و سایر موارد داشته‌ایم که امیدواریم شاهد ارتقای بیشتر سلامت در کشور باشیم.

وی افزود: بیماری‌های غیر واگیر یکی از علل اصلی مرگ‌ و میر در کشور هستند که در این میان سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، حوادث و سوانح رانندگی، بیماری‌ قلبی ناشی از فشار خون، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها ایفای نقش می‌کنند که اگر بدانیم در راس کبد چرب که اکثر ایرانیان کبد چرب پیدا می‌کنند و سنین جوانی به سکته‌های قلبی مبتلا می‌شوند تمرکز بیشتری در این عرصه خواهیم داشت.

وی افزود: سرطان‌ها در کشور رو به افزایش هستند که با توجه به مسن شدن افراد مرگ‌ و میر ناشی از سرطان افزایش پیدا کرده که 50 درصد سرطان‌ها در حیطه گوارش است و آمار بالای سرطان مغز نیز زنگ خطری است که برخی محققان استفاده از موبایل را به این موضوع نسبت داده‌اند.

ملک‌زاده گفت: در زنان 33 در 100هزار نفر ابتلا به سرطان سینه و در مردان 24 در 100هزار نفر ابتلا به سرطان معده در ایران گزارش شده است که باید روی این موضوعات کار تحقیقاتی بیشتری انجام شود.

وی اپیدمی دیابت در ایران را موضوعی مهم دانست و اظهار کرد: 10 درصد ایرانی‌ها دیابت دارند و 30 درصد در ابتلا به دیابت هستند و طی 10 سال آینده یک‌سوم ایرانیان در معرض دیابت هستند.

وی با اشاره به مطالعه گسترده ایران با وجود 30 هزار نفر نمونه از سراسر ایران گفت: نزدیک 30 درصد خانم‌های ایرانی چاق هستند و MBI بالای 30 دارند، حدود 23 درصد مردان MBI بالای 30 دارند، 27 درصد ایرانیان بالای 18 سال فشار خون دارند که اگر به سن 50 سالگی برسند می‌توان گفت 55 درصد ایرانیان فشار خون دارند و همچنین باید بدانیم 90 درصد ایرانیان فعالیت فیزیکی مناسب ندارند، کمتر از 50 درصد ایرانیان مصرف مناسب سبزیجات، میوه‌ دارند و 11 درصد ایرانیان مصرف نمک منطقی دارند که مصرف نمک به فشار خون و فشار خون از علل پیدایش سرطان معده است.

وی گفت: مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای که در این عرصه 75 درصد از کلاه‌ ایمنی استفاده نمی‌کنند، شیوع مصرف آب ناسالم ، شیوع مواجه با خشونت خانگی در زنان 15 سال و مسن‌تر، موارد جدید عفونت HIV، مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی در هر صد هزار جمعیت 30 تا 70 ساله برخی از شاخص‌های نامطلوب کشور را نشان می‌دهد که امیدواریم  جهت رفع آن گام برداریم.

وی کاهش نرخ مرگ‌ و میر و کاهش تعداد مرزهای دیگر، مقابله با بیماری‌های عفونی، دسترسی همگانی به خدمات سلامت باربری، دسترسی همگانی به واکسیناسیون و اقدامات تشخیصی، درمانی مورد نیاز و تربیت و اشتغال نیروهای انسانی مورد نیاز برای خدمات سلامت را برخی از پیشرفت‌های حیطه سلامت دانست.

ملک‌زاده در پایان ضمن تقدیر از محققان عرصه گوارش و کبد کشور گفت: امیدواریم با ثبت زندگی سلامت، مراجعه منظم به پزشک، تحرک و تغذیه مناسب و آگاه‌سازی متولیان سلامت و رسانه‌ها شاهد ارتقای کیفیت زندگی در افراد جامعه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار