بررسی نتایج تحقیقات موسسه «بنیاد آسیایی» و بررسی مشکلات پیش روی برگزاری انتخابات مجلس از موضوعاتی است که برخی هفته نامه های افغانستان در سرمقاله های آخرین شماره های خود به آن پرداخته اند.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی نتایج تحقیقات موسسه «بنیاد آسیایی»، بررسی مشکلات پیش روی برگزاری انتخابات مجلس، طرح مشکلات در کمیسیون اصلاحات اداری و نبود حاکمیت قانون از موضوعاتی است که برخی هفته نامه های افغانستان در سرمقاله های آخرین شماره های خود به آن پرداخته اند.

** خرد
این هفته نامه با در نظر گرفتن گزارش ارایه شده از تحقیقات موسسه «بنیاد آسیایی» در سرمقاله خود نوشته است که مردم افغانستان در حال حاضر چشم امیدشان تنها به نیروهای امنیتی باقی مانده و به دولت وحدت ملی اعتماد ندارند.
این هفته نامه عملکردهای دولت وحدت ملی را عوام فریبانه خوانده و از آینده چنین کارکردی ابراز نگرانی کرد و نوشت که دولت واضح ساخته که برای ملت کاری نمی تواند بکند.
خرد افزوده است که براساس این نظرسنجی اکثریت مردم افغانستان گروه طالبان را نمی خواهند و با افکار و روش این گروه مخالف اند.
این هفته نامه نوشته است که داعش، طالبان و القاعده باید خواب رسیدن به قدرت را در این کشور از سر دور کنند اما بی اعتمادی مردم بر دولت نیز زنگ خطری را به صدا در آورده است.

**آرمان سادات
سرمقاله هفته نامه «آرمان سادات» به مسئله انتخابات آتی پرداخته و نوشته است که دولت افغانستان انتخابات را به گروگان گرفته و برخلاف قانون اساسی عمل می کند.
این هفته نامه نوشت که دولت تعهد کرده بود که امسال مشکلات کمیسیون مستقل انتخابات را حل، اصلاحات را اجرا و در 16 تیر ماه سال آینده انتخابات را برگزار می کند.
آرمان سادات نوشت که در حال حاضر 8 ماه به انتخابات باقی مانده است اما تاکنون توزیع شناسنامه الکترونیکی آغاز نشده و نه تنها مشکلات کمیسیون حل نشد بلکه رئیس کمیسیون نیز بتازگی برکنار شده است.
این هفته نامه نوشته است در حال حاضر که باید کارهای اجرایی انتخابات عملی می شد رئیس برکنار شد و این عملکرد اثرات منفی برجای می گذارد.
این هفته نامه ادامه داده است مسئول این بی نظمی ها را باید معرفی کرد و افزوده است که دولت مشکلات را ایجاد و برای برگزار نکردن انتخابات برای خود عذر می تراشد.

**توسعه پایدار
این هفته نامه موضوع سرمقاله خود را به کمیسیون اصلاحات اداری اختصاص داده و نوشته است که ایجاد این اداره پراکندگی ها را در وزارتخانه های کشور رفع کرد اما کارهای مهمی را انجام نداده است.
اصلاحات اداره عامه، سیستم رتبه بندی و حقوق و دستمزد انجام شده اما تاکنون افغانستان صاحب اداره سالم و کارآمد نشده که می توان به خلا قانون و فقدان چشم انداز روشن اشاره کرد.
این هفته نامه به از بین رفتن ادارات بطور کامل در زمان حاکمیت طالبان و مدیریت ناکارآمد دولت بعد از طالبان به عنوان دلیل اصلی این ناکامی اشاره کرده است .

**مردم
هفته نامه مردم نیز مسئله کمیسیون انتخابات را سوژه سرمقاله خود ساخته است و به برکناری «نجیب الله احمدزی» رئیس کمیسیون انتخابات از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان را به عنوان دخالت در امور این کمیسیون برشمرده است.
مردم به نقل از احمدزی نوشته است که کاخ ریاست جمهوری در امور کاری کمیسیون دخالت می کند اما سران دولت بر برگزاری انتخابات سالم تأکید دارند.
این هفته نامه نوشت: در حالی که کمیسیون غرق در مشکلات داخلی است و از طرف دیگر سران دولت نیز درباره انتخابات دیدگاه واحد ندارند و سوال کرده است ؛ رفتن به طرف انتخابات در چنین شرایط امکان دارد؟
مردم افزوده است که در چنین وضعیت که ملت تاکنون از شوک انتخابات 2004 بیرون نیامده اند ، چطور امکان دارد که با وضعیت موجود اعتماد کنند و به برگزاری انتخابات دیگر برگردند.
این هفته نامه ادامه می دهد که اگر دولت کمترین اهمیتی به دستاوردهای یک و نیم دهه گذشته قائل است ؛ دست از مداخله در امور انتخابات بردارد و به تعهدات انتخاباتی خود عمل کند و در غیر آن آینده مردم سالاری در انتخابات و دولت داری تاریک جلوه می کند.

**مجاهد
هفته نامه مجاهد سرمقاله خود را به حاکمیت قانون اختصاص داد و نوشت که در نشست کنفرانس سراسری دادستان های کشور که در آن بر تطبیق یکسان قانون و عدالت و ثبات تأکید کردند، بی تردید مردم خواستار چنین اقدامی هستند .
این رسانه ادامه داده است: اما در این شرایط قانون تنها بر ضعیفان اعمال می شود و زورمندان از تطبیق قانون هیچ اطلاعی ندارند و هرگاه مشکلی برای آنان پیش می آید، قانون را به نفع خود تفسیر می کنند و فساد نیز بیداد کرده است.
مجاهد افزوده است که در چنین وضعیتی باید به حال مردم و ملت گریست و قانون گریزی را از آفات بزرگ این کشور دانست.
در افغانستان بیش یک هزار روزنامه، هفته نامه ، ماهنامه و فصل نامه های مختلف با داشتن تنوع گستره نشر در استان و کشور در حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی منتشر می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار