نگرانی‌های بسیاری درباره واگذاری نقش اجرایی به ارتش میانمار در طرح بازگرداندن آوارگان روهینگیا بوجود آمده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ دولت میانمار و بنگلادش امروز تفاهم‌نامه مشترکی را امضا می‌کنند که به موجب آن هزاران آواره روهینگیایی به کشورشان بازگردانده شوند. در این میان، نگرانی بسیاری درباره تلاش فرماندهان ارتش میانمار وجود دارد که ممکن است با مداخله خود، به مانعی بر سر راه بازگشت آوارگان تبدیل شوند.

گروه‌های حقوق بشری، ارتش میانمار که اکثر آن‌ها را بودایی‌های افراطی تشکیل می‌دهند، به تجاوز گسترده و کشتار مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین متهم کرده اند. خشونت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا از اوت گذشته آغاز شد و در این مدت هزاران نفر را از میانمار فراری داد.

سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد عملیات ارتش میانمار که به فرار اجباری ۶۲۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش منتهی شد، تلاشی برای پاکسازی قومی تلقی می‌شود. این عنوان برای نخستین بار از سوی سازمان ملل علیه جنایت‌های ارتش میانمار استفاده شد.

آمریکا همچنان از بکار بردن عبارت «پاکسازی قومی در میانمار» اجتناب می‌کند، به طوریکه «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا، تهدید کرد اگر این وضع ادامه یابد، واشنگتن کسانی را که مسئول «جنایت‌های وحشتناک» در میانمار می‌شوند، مورد تحریم قرار می‌دهد.

میانمار در شرایط کنونی به دنبال کاهش فشار‌های بین المللی است و قصد دارد با امضای توافقی دو جانبه با داکا، امکان بازگشتن آوارگان به کشور را فراهم کند.

سخنگوی وزارت کشور میانمار اعلام کرد: مذاکره با بنگلادش در روز چهارشنبه نهایی شد و دو طرف بر سر امضای یک یادداشت تفاهم به اتفاق نظر رسیدند. این تفاهمنامه امروز امضا خواهد شد.

قرار است «آنگ سان سوچی»، رئیس حزب حاکم میانمار، امروز و در جریان امضای تفاهمنامه مشترک، با «ابولحسن محمود علی»، وزیر خارجه بنگلادش، دیدار کند.

 

انتهای پیام/

 

امضای تفاهم‌نامه مشترک میان میانمار و بنگلادش برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار