با درهم شکستن داعش و نقش برجسته جریان مقاومت در تروریسم ستیزی منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته محور نشست‌هایی چندجانبه بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بوکمال نقطه آخر فتح سنگر به سنگر مواضع داعش بود که تحلیل گران غربی شگفت زده کرد؛ فتح بوکمال و پایان خلافت خود خوانده داعش مرهمی بر زخم‌های شش ساله مردم سوریه شد تا نویدبخش روزهایی باشد که دیگر جایی از این زخم نیست.

شکست نظامی داعش و ترافیک نشست‌های سه‌جانبه با محوریت ایران

اگرچه حضور شش ساله داعش در مناطقی از سوریه و عراق سبب شد صفحاتی از تاریخ این کشورها با خون و خشونت نوشته شود، اما به برکت خون‌های پاک مدافعان حرم که بر صفحات این بخش از تاریخ منطقه نقش بست، به جهانیان ثابت کرد که حرف آخر در منطقه را محور مقاومت می زند.

پیروزی های مقاومت در شرایطی حاصل شد که حجم انبوهی از کمک‌های آمریکا، عربستان و اسرائیل شمشیر نسل کشی داعش را برنده‌ و زهرآلودتر می‌کرد؛ کمک هایی که گاه به صورت غیرمستقیم به دست تکفیری ها می رسید و گاهی نیز با به پرواز درآمدن هواپیماهای باری آمریکایی، محموله های تسلیحاتی و نظامی واشنگتن در اختیار تروریست های داعش قرار می گرفت.

شکست نظامی داعش و ترافیک نشست‌های سه‌جانبه با محوریت ایران

 اما شکست داعش تنها شکست این گروه تروریستی نبود، بلکه نابودی تمام سیاست‌هایی بود که اتاق‌های فکر غربی سال ها برای آن تمرکز و طراحی کرده بودند و به اذعان خودشان می‌خواستند تا سی سال منطقه غرب آسیا را مشغول جنگ کنند تا منابع این سرزمین‌ها در مسیر جنگ هزینه شود و به اتمام برسد.

دلار‌های سعودی و امارات، در کنار تفکرات قرون وسطایی وهابیت و تفکیری‌ها همواره در خدمت تروریست‌های داعش بود و کشورهایی همچون عربستان و امارات که از متحدان و دوستان نزدیک آمریکا و انگلیس بودند اصلی‌ترین پشتیبانان مالی داعش بودند.

شکست نظامی داعش و ترافیک نشست‌های سه‌جانبه با محوریت ایران

 با شکست داعش به دست محور مقاومت و جانفشانی های مدافعان حرم در بوکمال سوریه و نامه تاریخی سردار سلیمانی مبنی بر پایان این شجره خبیثه ملعونه به رهبر انقلاب اسلامی، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه دور یک میز نشستند و هر یک دیدگاه‌های خود را برای بازگشت  ثبات و آرامش به سوریه بیان کردند.

شکست نظامی داعش و ترافیک نشست‌های سه‌جانبه با محوریت ایران

حسن روحانی در این نشست که در سوچی روسیه برگزار شد هدف اصلی این جلسه را تشکیل یک کنگره ملی سوری سوری عنوان کرد که همه اقوام، مذاهب و احزاب فعال چه آنهایی که موافق دولت فعلی سوریه هستند و چه آنهایی که معارض هستند در آینده نزدیک اجماع کنند و راجع به آینده سوریه مذاکره کنند.

رئیس جمهور کشورمان در این نشست ابراز امیدواری کرد: در صورت تشکیل کنگره سوری سوری زمینه برای تدوین قانون اساسی جدید فراهم شود و بر مبنای قانون اساسی جدید یک انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه برگزار شود.

هدف اصلی نشست سوچی این بود تا کشورهایی که از 11 ماه پیش گفتگوهای آستانه را پایه‌ریزی کرده و کمک موثری برای برقراری آرامش در سوریه داشتند همزمان با موفقیت‌های جدید نظامی مقاومت، به بهبود وضعیت سیاسی سوریه هم کمک شایانی کنند.

علاوه بر ایران روسای جمهور روسیه و ترکیه هم اقدام جدید در مسیر آرامش سوریه گامی موثر برای حل کامل بحران سوریه خواندند. در پایان این نشست سه کشور بیانیه‌ای را صادر کردند که با تأکید بر ادامه مبارزه با تروریست‌ها و مخالفت با دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه قول دادند تلاش‌ها برای حل بحران سوریه را بیشتر کنند.

شکست نظامی داعش و ترافیک نشست‌های سه‌جانبه با محوریت ایران

به موازات نشست سوچی، آنتالیا هم میزبان وزرای خارجی این سه کشور شد تا آنها هم بر سر یک میز در این مورد مذاکره کنند. مذاکرات سوچی و آنتالیا حاکی از محوری شدن نقش ایران، روسیه، ترکیه و همچنین به انزوا رفتن آمریکا، اسرائیل و عربستان در تحولات سوریه بود.

حذف داعش و پاکسازی مناطق اشغالی عراق و سوریه از لوث وجود این عناصر تکفیری، بیانگر آغاز دوره‌ای جدید در منطقه غرب آسیا هست؛ دوره ای که نشان می دهد قدرت‌های استکباری و حامی تروریسم به ویژه آمریکا نقشی در تعیین جهت حرکت کشورهای منطقه ندارند، زیرا آن چه که مسیر حرکت در این کشورها را ترسیم می‌کند اراده ملت‌هاست.

تجربه سالیان اخیر هم نشان داده که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حق حاکمیت ملت ها و احترام به اراده آنان نقشی ممتاز و برجسته را ایفا کرده است؛ نقشی که امروز با ترویج فرهنگ مقاومت و ظلم ستیزی در عراق و سوریه به ثمر نشست و پرچم سیاهی و قساوت تکفیر را در این کشورها به زیر کشید.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

فروپاشی و شکست داعش با محور مقاومت 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
مرگبر داعششش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
انشالله هرچه زودتر داعش نابود بشه
آخرین اخبار