به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اما هنگام تحویل گرفتن آن نیز باید به یک سری نکات توجه کنید که در ادامه برایتان آورده ایم:
۱- به هیچ عنوان بعد از ظهر به بعد خودرو را تحویل نگیرید
چنانچه از نمایندگی و یا نمایشگاه برای تحویل خودرو با شما تماس برقرار شده است تا خودروی خود را تحویل بگیرید حتما با عذر و بهانه این تایم را به صبح یا ظهر روز بعد موکول کنید. اما چرا؟ شما باید بدانید که به هنگام تاریک شدن و حتی با آغاز آن، قادر نخواهید بود خط و خش و یا ضربه و یا شکستگی ها و سایر مشکلات را بر روی خودروی خود تشخیص دهید. چشمان شما در غروب و نور کم هرگز کارایی لازم را برای تشخیص مشکلات احتمالی ندارند. حتما حواس تان باشد که تایم را هنگام تحویل خودرو در نظر داشته باشید.
۲- با عجله خودرو را تحویل نگیرید
اگر زمان تحویل خودرو یا قرار ملاقات برای خرید فرا رسیده است با یک برنامه ریزی خوب تایم لازم را برای تحویل خودرو در نظر بگیرید و بدون عجله به سراغ آن بروید. تجربه ها نشان داده است که بسیاری از مشکلاتی که هنگام تحویل خودرو به وجود آمده است به دلیل عدم دقت کافی که ناشی از عجله بوده است اتفاق افتاده. بنابر این تایم کافی را برای خرید خودرو در نظر بگیرید.
۳- بررسی ظاهری بدنه و رنگ
در اولین قدم باید به سراغ بدنه و رنگ خودرو بروید. در این بررسی شما دو وظیفه دارید. در ابتدا رنگ و خط و خش ها و در ادامه بررسی ضربه ها و یا موج ها بر روی بدنه خودرو. همانطور که گفته شد در نور مناسب و بهتر است در محیطی باز و روشن و در زاویه های مختلف بدنه خود رو را برسی کنید و حتما این کار را در زاویه نزدیک به موازات بدنه هم انجام دهید(در کنار انتهای خودرو بنشینید و سر خود را نزدیک به بدنه کنید). دقت کنید که خط و خش و یا ضربه ای در هیچ نقطه از خودرو وجود نداشته باشد. همچنین تمامی خط ها و طراحی های بدنه را با دقت بیشتری بررسی کنید.
هنگامی که در حال بررسی رنگ هستید قطعات نزدیک به بدنه همچون شیشه ها را نیز با دقت بررسی کنید. وجود هر گونه رنگ و یا پاشیده شدن رنگ و یا حاله ای از رنگ می تواند نشانی از رنگ شدن مجدد خودرو باشد. پس این دو مورد را خوب به خاطر داشته باشید.
در مرحله بعد به سراغ سپر و گلگیر ها بروید با دقت علاوه بر قسمت های قابل مشاهده، قسمت داخلی و خارج از دید را بررسی کنید. چنانچه قطعه ای فلزی در آن ها به کار رفته است وجود زنگ زدگی های بزرگ می تواند مانعی برای تحویل خودرو باشد.
۴- بررسی تمام قسمت های خارجی خودرو
حال به سراغ درها، کاپوت، درب باک، صندوق عقب و …. را با دقت بررسی کنید. هر یک را به راحتی باز کرده و عملکرد آن ها را زیر نظر بگیرید. دقت کنید که به خوبی و بسیار روان باز و بسته شوند و هنگام بسته شدن به خوبی در سر جای خود قرار بگیرند. صدای بسته شدن را هم دقت کنید چرا که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و این مشکل بعدا خود را نشان دهد. هنگام بسته بودن این درها، فاصله ها و درز ها را بررسی کنید که مشکلی از جمله عدم تراز بودن وجود نداشته باشد. تمامی این موارد برای خودرو های نو باید به آسان انجام شوند.
در نهایت به سراغ تایر ها بروید و آن ها را علاوه بر ظاهر و استفاده نشده بودن از لحاظ مارک و برند هم بررسی کنید.
۵- بررسی تجهیزات داخلی خودرو
حال به سراغ قسمت داخلی خودرو بروید و در درون خودرو قرار بگیرید. این قسمت شاید کمی جزئی تر باشد و البته زمان بیشتری از شما بگیرد، چرا که بررسی تمامی این موارد و تجهیزات داخلی کمی وقت گیر است. شما می توانید موارد مهم تر را با دقت بررسی کنید و سایر موارد را به یک برسی اجاملی بسنده کنید. با این حال چنانچه تمایل به چک کردن تمامی این قطعات دارید از سوی نمایندگی باید تایم کافی برای آن در نظر گرفته شود. در ابتدا به سراغ شیشه بالابر ها بروید و عملکرد هر چار در را در بالا و پایین آمدن برسی کنید. دقت کنید که تا انتها شیشه ها را پایین کشیده و سپس بالا ببرید و این کار را چند بار تکرار کنید.
حال به سراغ کیلومتر شمار بروید. مطمئنا شما خودرویی که قبل از تحویل به شما چند صد کیلومتر استفاده شده است را تحویل نخواهید گرفت.
بررسی عملکرد کولر یکی از نکات مهم برای تحویل خودرو به حساب می آید. این کار را با کمی شکیبایی و دقت انجام دهید تا از عملکرد آن ها مطمئن شوید.
تمامی آمپر ها و درجات و چراغ های مختلف را با دقت ببرسی کنید. دقت کنید که در عملکرد آن ها اختلالی وجود نداشته باشد. به عنوان مثال ترمز دستی را بالا بکشید و دقت کنید که چراغ روشن می شود. همین طور دور موتور خودرو و ….
عملکرد صندلی و اهرم های آن را با دقت تست کنید و این کار را چند بار تکرار کنید تا اگر مشکلی وجود دارد سریع برطرف شود.
سایر تجهیزات موجود در خودرو بسته به مدل و برند خود رو را با آگاهی و دانش کامل بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.
۶- بررسی سیستم روشنایی خودرو
از دوستی کمک بگیرید و تمامی چراغ های جلو و عقب و همچنین چراغ های راهنما را با دقت بررسی کنید که عملکرد مناسب داشته باشند. در این زمان جهت چراغ های بالا و پایین را هم برسی کنید که به خوبی عمل کنند. علاوه بر روشنایی باید نور کافی و مناسب هم از این چراغ ها منتشر شود. همچنین سیستم های روشنایی داخل خودرو را هم ببرسی کنید.
۷- بررسی قسمت موتور
چه در حالت روشن و چه در حالت خاموش کاپوت را بالا بزنید و به خوبی عملکرد قسمت های مختلف را زیر نظر بگیرید. به سراغ سینی بروید و دقت کنید که علاوه بر این ناحیه، در سایر نقاط هم لکه های روغن نباشد.
درب های رادیاتور ، باکس آب پاش روغن ترمز، روغن موتور و … را تست کنید که به خوبی در سر جای خود قرار گرفته باشند. به هنگام این بررسی همچنین سطح انواع روغن ها در موتور را بررسی کنید که حاوی مقدار تعیین شده باشند.
هنگام روشن بودن موتور به صدای خودرو گوش فرا دهید تا بسته به تجربه خود متوجه عیب و ایراد های احتمالی شوید.
باتری و سر باتری ها را را زیر نظر بگیرید و در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی است مقدار هر سلول را هم با دقت بررسی کنید.
۸- بررسی تجهیزات و متعلقات خودرو
متعلقات معمول خودرو همچون جک، زاپاس، کلید زاپاس، جعبه های ابزار، مثلث خطر و آچار چرخ که از متعلقات عمومی هستند و باید همراه خودرو باشند را بررسی کنید که علاوه بر موجود بودن سالم هم باشند.
ممکن است شرکت و کارخانه مربوطه تجهیزات بیشتری را تضمین کرده باشد که باید این موارد را هم خودتان بسته به مدل خودرو بررسی کنید.
۹- نکات مهم
به هنگام تحویل و در پایان بررسی ها، یک چک لیست به شما ارئه می شود که شما با امضا کردن آن تایید می کنید که موارد ذکر شده در لیست به صورت صحیح و سالم تحویل شما شده است. با دقت موارد ذکر شده را بررسی کنید، چراکه پس از امضا نمایندگی هیچ تعهدی به شما در قبال این موارد ندارد.
نمایندگی موظف است تمامی امکانات خودرو را برای شما توضیح و نحوه صحیح استفاده از آن ها را به شما آموزش دهد. بهتر است در همان نمایندگی به صورت اجمالی قابلیت های خودروی خود را توسط متحصصان فرا بگیرید.
به صورت معمول و برای خودرو های داخلی مدارک باید نهایتا در مدت ۲۰ الی ۳۰ روز به دست شما برسد
برای نصب پلاک نمایندگی نباید هزینه ای از شما دریافت کند.
حتما پشت خودروی خود بشنید و در همان محوطه کمی با خودروی رانندگی کنید و موارد قابل بررسی با گوش و یا چشم را بررسی کنید.
بهتر است به همراه یک دوست به سراغ تحویل خودرو بروید و دو نفری تمامی این موارد را با دقت بررسی کنید.
منبع:جام جم
انتهای پیام/
بنده از پرسنل خودروسازی هستم.وشما این حق رو دارید که اگه ماشین کثیف بود تحویل نگیرید تا ببرن کارواش و بعد از نظافت خودرو رو تحویل مشتری بدن.قبل از اینکه ماشین به نمایندگی ارسال بشه حتما داخل شرکت شستشو میشه.اگه ماشین به دلایلی چند روز تو پارکینگ نمایندگی بمونه نمایندگی موظف هست که نظافت خودرو رو انجام بده و تحویل مشتری بده.با تشکر از شما
بعد تحویل و شست و شو متوجه خط و خش در سپر شدم
تیبا 2 گرفتم
چندی پیش یکی از دوستام یه ماشین صفر گرفت و بعد از مدت نچندان زیادی اقدام به فروش کرد که خریدار جدید پس از کارشناسی متوجه شد که ماشین رنگ مجدد شده . هرچقدر هم تلاش کرد به جایی نرسید . اخر مجبور شد به قیمت رنگ شده بفروشش
خیلی ممنون از این پستی که گذاشتید.
خیلی مفید بود.
ان شاءالله خداوند شماهارو همیشه خوشحال کنه.
خدمت همه دوستان عرض کنم با تمام راهنمایی های شما عزیزان در سایت در گذشته خودروی تحویل گرفتم که مشکلی داشت اما با حجمه بی ادبی از طرف نمایندگی مواجع شدم و مجبور به تحویل خودرو شدم کلی شکایت اما جواب نداد
در ایران متاسفانه نه خودروی خوبی تولید می شود نه فرهنگ خوبی در بحث تولید و ارائه و گارانتی وجود دارد
به خدا اگر در دست من بود تمامی خودرو های تولید داخلی مثل تابوت معروف ( پراید و ... ) را به مسئولین میدادم تا بفهمند کمر درد گرفتن در داخل خودرو یعنی چه
والسلام
لازم دونستم که یک مورد هم بنده اضافه کنم که ملت هم بتونن ازش بهره ببرن چون خودم ضربه خودم از این مورد . نکته : به هیچ وجه چیزی به عنوان کارت نارنجی و یا کارت طلایی خریداری نکنید چون فقط برگه ای هست جهت گردش مالی نمایندگی ها و اصلا به صرفه برای مشتری نیست . میتونید ماشینتون رو در یک بیمه مناسب بیرون بیمه کنید که بتونید پول نقد بگیرید و مدیریت مالی تعمیر خودرو و یا در صورت بالا بودن خسارت فروشش به دلخواه خودتتون باشه . کارت نارنجی از یه سری مسایل شما رو محدود میکنه : 1 . دیر کرد در تحویل وتعمیر 2. طرف حساب شما میشه بیمه ای که خودروساز براتون تعیین میکنه 3. کم و کسری تعمیر خودرو رو برخلاف قرارداد باید از جیب پرداخت کنید 4. دچار سردرگمی بین بیمه و نمایندگی میشید و کسی مسیولیت قبول نمیکنه 5.قطعات نمایندگی ها هم اورجنال اولیه نیست و درجه دو و درجه سه داره 6. قراردادی که شما به عنوان کارت نارنجی امضا میکنید به نوعی موهوم نوشته شده و نقاط کور داره و شما رو دچار مشکل میکنه مثل بند هایی که در کارت نارنجی یک خودرو ساز بزرگ کشور هست که نوشته بازه زمانی تعمیر رو برای خسارات مختلف تعیین نکرده و .... در اینجا نمیگنجه ولی امیدوارم که اطلاع رسانی کلی کرده باشم چون من از کارت طلایی یک خودرو ساز بزرگ ومعروف کشور بسیار متضرر شدم . ممنون از سایت خوبتون