سیدحسین نقویحسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی گفت: علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون ضمن تبریک آغاز ولایت و امامت آقا امام زمان (عج) روز نیروی دریایی را گرامی داشت و گفت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه مانور نیروی دریایی مدار ده درجه بود، امروز نیروی دریایی در همه آبهای جهان حضور دارد و نیروی دریایی سپاه نیز در خلیج فارس نقش امنیتی مهمی را ایفا میکند.
نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار کرد کرد: در ادامه جلسه، کواکبیان گزارشی از سفر خود به دو کشور بلژیک و هلند ارائه کرد، این سفر از سوی کمیسیون تنظیم شده بود که همراه با نجفی خوشرودی انجام شد. در این گزارش سطح روابط دو کشور، مسائل و مشکلات پرسنل و سفارتخانههای جمهوری اسلامی، مراودات اقتصادی بین جمهوری اسلامی و دو کشور مذکور مورد اشاره قرار گرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: علی نجفی خوشرودی هم در ادامه گفت علیرغم سفرهای زیادی که انجام میشود، ولی از همه ظرفیتهای دستگاههای دیپلماسی استفاده نمیشود و رفت و آمدها نتیجهبخش نیست، افزایش سه برابری ایرانیان خارج از کشور، علائم مثبتی نیست. نگرانیهایی هم در نمایندگیهای جمهوری اسلامی وجود داشت مبنی بر اینکه این رفت و آمدها عوارض و خطراتی دارد و هیئتهایی که به ایران می آیند، کارهای خارج از عرف انجام دهند.
وی بیان کرد: در ادامه جلسه، دستور اصلی کمیسیون یعنی بررسی مسائل و ابعاد قاچاق کالا و پیامدها، اقدامات انجام شده و پیشنهادهای قابل اجرا مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولین از حوزه مرز واردات کشور تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اطلاعات، اتاق ایران ، اقتصاد و دارایی، سپاه حضور داشتند.
نقوی حسینی اذعان کرد: معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت، هفتاد درصد سازمان بندری مأمور تأیید نیستند و مدیریت آنها مشخص نیست، تکلیف حوزه کولبری به صورت شفاف تعیین نشده، عدم نظارت بر معافیتهای قائل شده برای مرزنشینان، عدم تعیین حدود و تکالیف ته لنجی ها و عدم رعایت مقررات آن، عدم رعایت معافیتهای ملوانی، عدم وجود تجهیزات کافی نیروی انتظامی ناظر بر مبارزه با قاچاق کالا، عدم تجهیزات کافی در 150 مرکز گمرکی جمهوری اسلامی جهت انجام وظایف نظارتی و کنترلی خود از جمله عوامل اصلی است که موجب قاچاق کالا میشود.
نماینده مردم ورامین ادامه داد: نکته دوم اینکه ما نیازمند وجود اطلاعات کامل قبل از ورود کالای قاچاق سازمان یافته هستیم که ما در این زمینه ضعیف هستیم، یکی از موارد مورد توجه هم حذف حق کشف بود که انگیزه ایجاد میکرد. متأسفانه حق کشف الان حذف شده و بخشی از مشکلات اجرای مبارزه با قاچاق کالا در لایحهای که اخیرا به مجلس داده شده است، در صورت تصویب مجلس، رفع خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ادامه جلسه، آقابابایی مدیرکل مرز وزارت کشور گفت رتبه کشور ما در زمینه قاچاق کالا در بین کشورهای جهان نادر است و اگر توجه نشود، بنیان اقتصاد و تولید کشور را هدف قرار میدهد. در 150 مرز قانونی گمرکی که واردات کالا صورت میگیرد، اقدامات زیادی صورت گرفته است اما این به این معنا نیست که این مرزها بسته شده است. مباحث ته لنجی، ملوانی، کولبری و این قبیل معافیتها در حال تدوین و رسیدگی است و سازمان خواهد یافت که قاچاق کالا در این زمینه حذف شود. بازارچههای مرزی در حال سازمان یافتگی است. با ادغام بازارچههای مرزی بخشی از مشکلات قاچاق کالا در این زمینه حل میشود. در حوزه سراوان، ورودهای غیرمجاز همچنان انجام می شود که باید کنترل آن تحت برنامه ویژهای قرار گیرد.
نقوی حسینی افزود: در ادامه جلسه، عسگری رئیس کل گمرک ایران گفت در بحث واردات حدود 28 دستگاه متولی هستند. سعی کردیم بین این دستگاهها هماهنگیهایی به وجود آید. الکترونیکی کردن مکانیزم واردات و صادرات یکی از گامهای مهم اصلاح و جلوگیری از قاچاق کالاست که پیشرفت قابل توجهی داشتیم. وی گفت نصب دستگاههای مجهز و جدید ایکس ری که آغاز شده و 19 دستگاه دیگر هم در حال تهیه است، کنترل مرزی در گمرکها تکمیل میشود. نیاز نیست که برای همه 150 گمرک دستگاه ایکس ری قوی بگذاریم، بلکه برای 30 گمرک نیازمند اینگونه دستگاهها هستیم.
نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار کرد: همچنین در این جلسه مطرح شد که اصطلاحاتی در حوزه قوانین، سازماندهی و ساختار پیشگیرانه، تجهیزات و امکانات باید صورت پذیرد. همچنین گفته شد که سامانهای جهت شناسایی و کنترل فعالیت سازمان یافته و غیرسازمان یافته در حوزه قاچاق کالا و ارز تهیه شده و به زودی به کار گرفته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مطالبات کمیسیون این است که اقدامات پیشگیری و بسته شدن هر نوع مسیر و امکان قاچاق کالا و ارز انجام شود. باید روشها، مکانیزمها، ساختار و کنترل و نظارت به نحوی انجام شود، که اصلا قاچاقی صورت نگیرد تا مجبور به هزینه سنگین کشف و برخورد نشویم. چرا باید امکان قاچاق کالا به وجود آید که بعد مجبور باشیم کلی هزینه برای کنترل، برخورد، محکومیت و غیره نماییم.
انتهای پیام/