مسعود شجاعی طباطبایی در نشست خبری مسابقه پایان یک داعش از ورود نکردن وزارت ارشاد به موضوعات ارزشی انتقاد کرد.

کاریکاتوریست‌ها «پایان یک داعش» را رقم می‌زنند/ انتقاد مسعود شجاعی طباطبایی از وزارت ارشادبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور «پایان یک داعش»، با حضور مسعود نجابتی مدیر گروه‌ هنرهای تجسمی روایت فتح و سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ساختمان بنیاد روایت برگزار شد.

در ابتدا، مسعود شجاعی طباطبایی درباره برگزاری این مسابقه کاریکاتور با محوریت داعش اظهار داشت: طرح برگزاری مسابقه بین‌المللی «پایان یک داعش» از دو ماه قبل كلید خورد. عنوان نخست آن «پایان تروریسم» بود اما وقتی سردار سلیمانی اعلام كرد كه حکومت داعش به پایان رسید؛ بلافاصله فراخوان دادیم و اطلاع‌رسانی كردیم و موضوع داعش را در اولویت قرار دادیم.

وی ادامه داد: این عنوان را فاضل نظری پیشنهاد دادند و ظرافتی در آوردن کلمه «یک» در این عنوان وجود دارد. این کلمه بخشی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره دارد. روزی که اعلام شد حکومت داعش در منطقه پایان یافته است، ایشان فرمودند به دشمنان دیگر که به شکل‌های مختلف شیطنت‌هایشان بروز خواهد کرد، باید توجه شود. به عبارتی کید دشمن تمام نمی‌شود و هر روز در یک شکل جدید ظهور می‌کند.

طباطبایی در مورد بخش‌های مختلف این مسابقه تصریح کرد: این مسابقه در دو بخش پوستر و کارتون برگزار می‌شود. در بخش پوستر عنوان پایان یک داعش دنبال می‌شود و در بخش کارتون موضوعات آزادی حلب و آزادی موصل مطرح است. البته این مسابقه بخش چهره‌های سیاسی چون ترامپ، نتانیاهو، آن سانگ سوچی و ملک سلمان را هم به شکل کاریکاتورهای طنز طراحی خواهند شد.

وی در ادامه درباره چرایی انتخاب این چهره‌های سیاسی در بخش مسابقه کاریکاتور گفت: ترامپ و دولت آمریکا مشکلاتی در منطقه ایجاد کردند که کاملاً مشخص است. درباره نتانیاهو نیز باید گفت در این دوره حضور داعش در منطقه یک تیر به سمت رژیم صهیونیستی شلیک نشد و آنها از مجروحان داعش تیمار هم کردند. محمد بن سلمان نیز نقشش در پشت پرده حرکت های ضدایرانی آل سعود مشخص است. از سوی دیگر آن سانگ سوچی چهره دیگری است که در بخش کاریکاتور اضافه شده؛‌ او رهبر دولت میانمار است که نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار در زمان او صورت می‌گیرد.

شجاعی طباطبایی در ادامه با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ورود نکردن به مفاهیم ارزشی و بردن فضای عمومی هنر به سمت هنر فرمالیستی، اظهار داشت: در جشنواره تجسمی سال گذشته تنها دو اثر با موضوع دفاع مقدس حضور داشتند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مفاهیم ارزشی ورود نمی‌کند و اتفاقات به سمت رویدادهایی است که به شکل بهتر در دیگر کشورها در حال رخ دادن است و دنبال بی‌ینال های ونیز و ... هستند.

در ادامه این نشست خبری، مسعود نجابتی اظهار داشت: این اتفاق برای نخستین بار است که در عرصه گرافیک کشور رخ می‌دهد. مدت‌هاست موج تایپوگرافی فضای پوستر را فرا گرفته است و تولیدات عموماً مبتنی بر فرم هستند. البته این نوع پوسترها در جای خود ارزشمند هستند. مثلاً رویدادی مانند «اسماءالحسنی» بسیار ارزشمند است؛ با این همه یک ژانر در گرافیک ایران مورد غفلت واقع شده و آن هم آثاری است که اساس آنها بر تصاویری مبتنی است که از جنس طنز هستند. ما هدفمان تقویت این بخش از گرافیک بود.

 

انتهای پیام/

 

نشست خبری مسابقه «پایان یک داعش» برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار