مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان گفت : بارش بلندمدت درلرستان ۶۵ درصدکاهش یافته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان گفت : بارش بلندمدت درلرستان ۶۵ درصدکاهش یافته است.

میرزایی درباره وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری (۹۶-۹۷) در لرستان گفت : براساس آمار ایستگاه ‎های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان معادل ۳۳ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۲۰ میلی ‎ متر) بوده ۶۵ درصد افزایش و نسبت به میانگین آمار بلند مدت که برابر ۹۳ میلی‌متر بوده منفی ۶۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت : کاهش ۶۵ درصدی بارندگی ‎‌ها در مقایسه با میانگین آمار بلند مدت و همچنین شروع دیر هنگام بارش‌ها در سال آبی جاری، علاوه بر تاثیر منفی بر تولید محصولات کشاورزی، بلکه اثرات زیانبخشی بر روی منابع آبی نیز خواهد داشت.

وی افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی در بخش‌های غربی کشور از جمله استان لرستان حاکی از کاهش بارندگی ‎‌ها در مقایسه با متوسط بارندگی‌ها در دوره آماری است.

میرزایی اظهارکرد: کشاورزان استان باید هشدار‌های هواشناسی و توصیه‌های کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای را جدی بگیرند و از کاشت محصولات آبدوست و افزایش سطح زیر کشت در سال زراعی جاری خودداری کنند تا هم به منابع آبی فشار وارد نکنند و هم خود متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه کاشت محصولات آبدوست مثل هندوانه، برنج، ذرت، چغندر و سیب‌زمینی به علت نیاز آبی بالا، سبب تخلیه ذخایر آبخوان ‎‌ها و آسیب رساندن به سفره‌های زیر زمینی می‌شود، تصریح کرد: بیلان آب زیرزمینی برخی دشت‌های مرغوب استان (کوهدشت و رومشکان) طی سال‌های گذشته بدلیل کاشت بی‌رویه محصولات آبدوست ذرت و چغندر منفی است به همین دلیل، این دشت‌ها ممنوعه شدند.

وی تصریح کرد : در راستای طرح ارتقاء توانمندسازی صیانت از منابع آبی لرستان که با همت دادگستری لرستان در دست اجراست، در سال زراعی جاری با افراد سودجوی غیربومی که قصد کاشت و توسعه محصولات آبدوست در لرستان را دارند بشدت برخورد خواهیم کرد.


انتهای پیام/د

کاهش ۶۵ درصدی بلندمدت بارش‌ها در لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.