رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در استان اصفهان در 6 ماهه نخست سال جاری 791 بیمار مبتلا به اچ آ وی ثبت شده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کمال حیدری عصر امروز به مناسبت روز جهانی ایدز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شعاری که سازمان جهانی بهداشت در سال جاری برای این بیماری در نظر گرفته سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی، پیشگیری، درمان زودهنگام و حمایت از بیماران مبتلا به ایدز می باشد.

وی تصریح کرد: در جهان حدود 78 میلیون نفر مبتلا به ویروس HIV و 35 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به سال 2010 حدود 11 درصد کاهش و میزان دسترسی به شناسایی این ویروس 53 درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بر اساس آمار به دست آمده در ایران از سال 1365 تا پایان شهریورماه سال جاری 36 هزار و 571 نفر مبتلا به HIV شناسایی شده که از این تعداد 83 درصد را مردان و 17 درصد آن را زنان تشکیل می دهند، همچنین 10 هزار و 97 نفر بر اثر این ویروس فوت کرده اند.

حیدری دادامه داد: 65 درصد ابتلا به HIV از طریق تزریق با سرنگ مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر، 20 درصد از طریق رابطه جنسی، 1.5 در صد از انتقال مادر آلوده به کوکان و 12 درصد آن را عوامل نامشخص تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در استان اصفهان در 6 ماهه نخست سال جاری 791 بیمار مبتلا به HIV ثبت شده اند که 17 درصد آن را زنان و 83 درصد را مردان تشکیل می دهند، همچنین از این آمار 260 بیمار تحت مراقبت، 48 مورد مهاجرت کرده از اصفهان و 259 فرد از این طریق جان خود را از دست داده اند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان 14 کودک به دلیل ابتلای مادر، به ویروس ایدز مبتلا و شناسایی شده اند اما از 29 مادر مبتلا به ایدز که شناسایی و تحت مراقبت بودند 29 فرزند سالم متولد شده است.

وی از هدف گزاری اقدام در نظام مراقبت در جهت افزایش دسترسی به مشاوره و انجام تست های شناسایی ویروس ایدز یاد کرد و گفت: در همین راستا 120 مرکز و پایگاه در سطح استان اصفهان وجود دارند که برای تشخیص سریع این بیماری خدمات را به عموم مردم ارائه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کلیه خون هایی که به سازمان انتقال خون منتقل می شوند با این تفکر که احتمال آلودگی آنها وجود دارد، مورد آزمایش قرار می گیرند. 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.