وزیر خارجه آمریکا از گفتگوهای محرمانه بین داماد و مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و ولیعهد عربستان سعودی به شدت نگران است.

نگرانی وزیر خارجه آمریکا از پنهان‌کاری‌های داماد ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، سه منبع آگاه اعلام کردند رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در قبال گفتگوهای محرمانه بین جارد کوشنر، داماد و مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شدت نگران است.

پایگاه اینترنتی آمریکایی بلومبرگ نوشت: این سه منبع که از نگرانی های تیلرسون مطلعند، گفتند این نگرانی وجود دارد که این مباحثات نتیجه عکس بدهد و منطقه را به آشوب بکشاند. دو منبع آگاه از این گفتگوها گفتند، هدف اصلی این مذاکرات دستیابی به توافقی تاریخی برای تشکیل یک کشور فلسطینی با حمایت مالی تعدادی از کشورها از جمله عربستان سعودی است که می توانند ده‌ها میلیارد دلار صرف این تلاش بکنند.

این منابع می گویند تیلرسون معتقد است کوشنر اقدامات کافی را برای تبادل جزئیات این گفتگوها با وزارت امور خارجه صورت نداده و دیپلمات های بلندپایه آمریکا درباره ماهیت کامل این گفتگوهای بسیار حساس بی اطلاعند. یکی از این منابع آگاه با اشاره به شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «مشکل اینجاست که مشاور ویژه رئیس جمهور با وزارت امور خارجه مشورت نمی کند و سطح مشورتی که با شورای امنیت ملی در جریان است، مشخص نیست. این، مشکلی برای شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکاست و چیزی نیست که ما بتوانیم به آسانی آن را حل کنیم.»

قرار است کوشنر امروز یکشنبه برای اولین بار رویکرد دولت ترامپ در قبال خاورمیانه را به صورت علنی بیان کند. وی امروز در مجمع سابان در بروکینگز حاضر خواهد شد که کنفرانس سالانه ای به سازماندهی مرکز سیاست خاورمیانه موسسه بروکینگز است و بر روابط آمریکا و اسرائیل متمرکز است. ابراز نگرانی وزارت امور خارجه آمریکا درباره رویکرد کوشنر قبل از انتشار گزارش هایی درباره احتمال برکناری تیلرسون تا پایان سال بود. رئیس جمهور آمریکا این گزارش ها را که تیم تیلرسون معتقدند توسط متحدان کوشنر مطرح شده، رد کرد. یک مقام دولتی آمریکا اعلام کرد کوشنر ارتباطی با این گزارش ها نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی های تیلرسون گفت: «اگر نگرانی وجود داشته باشد، او به صورت خصوصی و رو در رو مطرح می کند.» ترامپ روز جمعه در پیامی توییتری اعلام کرد: «با اینکه وی و وزیر امور خارجه درباره موضوعاتی خاص اختلاف نظر دارند ما همگی باهم کار می کنیم و آمریکا یک بار دیگر بسیار مورد احترام است.»

تیلرسون نیز گزارش ها درباره برکناری اش را «مضحک» خواند.

تیلرسون و مقامات بلندپایه دیگر وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نگرانند سران سعودی، ارتباط با کوشنر را راهی برای بازگرداندن نفوذ در کاخ سفید و حمایت آمریکا از اقداماتی ببینند که می تواند جنجالی باشد. شاهزاده محمد بن سلمان جانشین پادشاهی سعودی پیش از این چنین اقداماتی را به انجام رسانده است.

این اقدامات شامل فراخوانی سعد حریری، نخست وزیر لبنان به ریاض؛ جاییکه وی ابتدا استعفا کرد و سپس این تصمیم را تا بازگشت به بیروت به تعویق انداخت؛ بازداشت دهها شاهزاده سعودی، وزرا و بازرگانان به اتهامات فساد مالی و موضع تجاوزکارانه تر در جنگ یمن.

در واقع ترامپ در پیامی توییتری حمایت خود را از اقدامات سرکوبگرانه ریاض علیه فساد مالی در این کشور اعلام کرد و کاخ سفید درباره موضوع حریری و مناقشات در یمن سکوت اختیار کرد.

این منابع اعلام کردند تیلرسون در هفته های اخیر تلاش کرده است جلوی بخش های کلیدی از هر طرحی که می تواند پیام های ضد و نقیضی را از جانب دیپلمات های آمریکا و داماد رئیس جمهور به سعودی ها مخابره کند، بگیرد. کاخ سفید این موضوع که کوشنر به طور کامل با تیلرسون و وزارت امور خارجه آمریکا در تماس نیست را تکذیب کرده و تشریح مباحثات بین کوشنر و شاهزاده سعودی را به چالش کشیده است.

کوشنر مکررا برای جلسه توجیهی با تیلرسون درباره تلاش هایش در خاورمیانه به وزارت امور خارجه آمریکا تردید دارد اما نگرانی وجود دارد که کوشنر، وزیر امور خارجه یا مشاوران ارشد وی را درباره بسیاری از جزئیات مذاکرات خارجی اش مطلع نکرده است. تیلرسون به این نتیجه گیری رسیده است که حتی ترامپ همه جزئیات مباحثات کوشنر را با شاهزاده سعودی نمی داند.

موضوع مورد نگرانی مقامات آمریکایی این است که ممکن است کوشنر تضمین های محرمانه ای را به سعودی ها داده باشد که با حمایت گسترده ای مواجه نیستند.

 

انتهای پیام/

 

نگرانی رکس تیلرسون از اقدامات داماد دونالد ترامپ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار