پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس در ارتباط تلفنی گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت در برهه ای از زمان معتقد بود که قیمت ها آزاد شود و ناظران را برداشت که مجلس ناظران را برگرداند. در جاهایی سازمان حمایت ورود دارد اما ورود برای شکایت ها است در صورتیکه باید این کار به صورت ریشه ای و اساسی بررسی شود. نظارت در حال حاضر به صورتی که مدنظر است اتفاق نمی افتد مخصوصا در گرانفروشی های عمده نظارت به خوبی انجام نمی شود.
او افزود: مثلا در حوزه اپراتورها و اینترنت بزرگترین تخلفات صورت می گیرد اما واقعا نظارت انجام نمی شود همچنین در فروش بلیت هواپیما در مناسبت ها اصلا کنترل نمی شود مثال در اربعین به گونه ای بود که قیمت ها چندبرابر شد. حال باید پرسید که آیا سازمان حمایت روی قیمت ها و کیفیت کنترل و نظارت دارد؟
میراخورلو در پاسخ گفت: یکی از وظایف سازمان حمایت رسیدگی به شکایات است در واقع نظارت سازمان در تامین ... از اقدامات اصلی این سازمان است. مراقبت از بازارها یکی از بخش هایی از وظایف سازمان حمایت است که دیده نمی شود.
در زمینه قیمت اتوبوس در اربعین قیمت ها اعلام شد و سازمان حمایت در راستای مصوبات نظارت های خود را انجام داد اما اگر بلیتی گرانتر فروخته شد حتما برخورد شد . در مورد برخی کالاها و خدمات عمومی و دولتی مثلا در قبوض تلفن و .. تذکرات انجام شد و مابه التفاوت به مردم برگردانده شد.
او افزود: کالاه ها به سه گروه تقسیم بندی شده است. درکالاهای اساسی مثل برنج، گندم، روغن سازمان حمایت قیمت گذاری نمی کند فقط نظارت و کنترل می کند. ما باید در جاهایی به گونه ای قائل باشیم که در بازار فضای رقابتی ایجاد شود. در مورد کالاهایی که حساسیت در دولت وجود دارد و در سبد خانوار قرار می گیرد حتما نظارت ها به نفع مصرف کننده بوده است.
او در ادامه گفت: در قیمت های خلاف واقع سازمان حمایت ورود کرده است مثلا در محصولات بهداشتی و سلولزی قیمت ها در چند روز آینده به قیمت واقعی و اصلی بر می گردد.
پورمختار در ادامه گفت: مردم باید بدانند که چه کالاهایی و چند درصد کالاها قیمت گذاری می شود و فروشنده باید موظف شود براساس قیمت گذاری دولت بفروشد. دقیقا باید مشخص شود که دولت در چه بخش هایی نظارت دارد و معتقد است که قیمت باید رعایت شود. اگر قیمت گذاری ها دقیقا مشخص شود تکلیف مردم نیز مشخص می شود اما اگر قیمت ها مشخص نشود فروشنده نیز بلاتکلیف است. وقتی مردم کالایی را می خرند نمی دانند که قیمت تا چه حد واقعی است چون اتیکتی وجود ندارد و این را در بسیاری از بخش ها شاهد هستیم.
میرآخورلو در توضیح گفت: در قیمت گوشت و تامین آن از طریق کشورهای همسایه قرار شد وزارت کشاورزی بر اساس نیاز تامین کند. سازمان حمایت، وزارت جهادکشاورزی و دامپزشکی ذبح اسلامی و سلامت دام را نظارت می کنند. در مورد کالاهایی که جنبه خدماتی دارد نیز نظارت ها ایجاد می شود و کاهش قیمت برای رقابتی شدن واحد صنفی انجام می شود. شاخص های متعدد مثل قیمت و کیفیت باعث می شود که مصرف کننده تشخیص دهد از کدام واحد خرید را انجام دهد.
محمدی گفت: ما باید اطمینان سازی کنیم. برای جلوگیری از سواستفاده ها باید اطمینان سازی ها به درستی انجام شود.
میرآخورلو گفت: چرخه طبیعی اقتصاد رقابت است و باید اجازه دهیم تا بازار متعادل شود. در نگاه به سبدها حمایتی در دهه 70 سازمان حمایت تشکیل شد. ما برای چندین قیمت کالا تعیین تکلیف می کردیم که گرانفروشی ایجاد شد. اما وقتی آزادسازی قیمت ها کم کم انجام شد بورس کالا نیز تشکیل شد. اگر بر مبنای قیمت جهانی تعیین قیمت شود امکان صادرات نیز بیشتر می شود.
پورمختار در پایان گفت: وظیفه سازمان حمایت نظارت بر قیمت هاست.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/