معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران گفت: تهران بالاترین میزان انباشت سرمایه انسانی را دارد که در شرکت‌های دانش‌بنیان ذخیره شدند و می‌توانند دانش خود را در قالب تکنولوژی‌های روز تولید و صادر کنند.

استفاده از سرمایه‌های انسانی در شهرداری به وسیله اقتصاد دانش‌بنیان/ پروژه‌های عمرانی با اولویت پایین متوقف می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه) برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص چگونگی بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌های انسانی متخصص و کارآمد در شهرداری اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که محصول اصلی آن بنگاه‌ها، یا دانش است و یا نهاده دانش. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که می‌توانند به خارج از مرزها خدمات ارائه دهند از ظرفیت‌های ما هستند چرا که جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های ما کاهش پیدا کرده است که یک ظرفیت بسیار مهم هستند.

وی افزود:در شهرداری بخش مهمی از مهندسان و متخصصان و شرکت‌های ما ظرفیت ارائه خدمات علمی و تخصصی در کشورهای همسایه و منطقه را دارند که باید از آن بهره ببریم. سهم بنگاه‌هایی که می‌توانند دانش به کشورهای منطقه ارائه دهند در سطح ملی و در سطح شهر تهران پایین است.

وی افزود: تهران بالاترین میزان انباشت سرمایه انسانی را دارد که بخشی از این سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان ذخیره شدند و ابعاد فرامرزی دارند و می‌توانند دانش خود را در قالب نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و سایر تکنولوژی‌های روز تولید و صادر کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

میرزایی با تاکید بر لزوم استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: برای نمونه می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان در هوشمند کردن شهر تهران که به حل بسیاری از معضلات از جمله ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی کمک می‌کند، بهره برد.

وی اضافه کرد: حجم بالای داده‌ها و فیبرهای نوری در شهر تهران ظرفیتی است که می‌تواند زمینه‌ بسیاری از فعالیت های اقتصاد دانشی باشد و استارتاپ‌های زیادی را تامین  و درآمد مالی ایجاد کند که ما در این خصوص برنامه‌ای در دست تدوین داریم.

میرزایی در خصوص گران کردن خدمات در تهران ادامه داد: بنده به گران کردن خدمات در شهر تهران برای تامین مالی بودجه شهرداری و همین طور جلوگیری از مهاجرت به پایتخت معتقد نیستم و این نوع ابزار را برای اقتصاد شهری که برگرفته از اقتصاد لیبرال است قبول ندارم.

وی افزود: افزایش اخذ عوارض از کسانی که استفاده بیشتری نسبت به دیگران از امکانات شهری می‌کنند باید عادلانه انجام شود، کسی که در تهران در منزل میلیاردی در شمال شهر می‌نشیند تقریبا به اندازه کسی که در خانه چهل متری در جنوب تهران ساکن است عوارض پرداخت می‌کند که باید در آن بازنگری شود.

وی در رابطه با تدوین برنامه سوم شهر تهران گفت: تدوین برنامه سوم از آذر ماه آغاز و در خرداد ماه سال آینده به اتمام می‌رسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران افزود: لایحه این برنامه به شورای شهر ارسال و از زمان تصویب این برنامه لازم‌الاجرا می‌شود.

وی در رابطه با گزارش صد روزه از وضعیت شهرداری که توسط شورای شهر تکلیف شده بود، اظهار کرد: این گزارش در دست تهیه است که سرفصل‌های آن را به شورا ارائه دایم و تا ۵ دی ماه فرصت داریم تا گزارش را تکمیل کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران در خصوص بودجه شهرداری تهران گفت: بودجه باید با محافظه‌کاری زیادی تعیین شود. پروژه‌های عمرانی بر اساس میزان پیشرفت و اهمیت آن‌ها و تاثیر گذاری بر کیفیت زندگی شهری اولویت‌بندی شده تا طبق شرایط مالی موجود برنامه‌ها پیش رود و پروژه‌هایی که اولویت ندارند، متوقف می‌شوند.

وی با بیان اینکه ٨٠ درصد درآمد‌های شهرداری در گذشته از محل ساخت‌وساز‌ها بوده و اصلا مطلوب نیست، بیان کرد: اگر مدیریت شهری قبلی شهردار فعلی تهران هم بود با شیوه قبلی امکان تأمین پروژه‌ها را نداشت و باید راه دیگری پیدا می‌کرد.

میرزایی در رابطه با اصلاح ساختار شهرداری گفت: اصلاح ساختار شهرداری ضروری است، البته برنامه‌ای زمان بر و با مشکلاتی مواجه است.

وی اضافه کرد: بعضی از فعالیت‌ها و ماموریت‌ها در سازمان‌ها، معاونت‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری موازی کاری است و باید شهرداری کوچک و چابک شود. البته تشکیلاتی زیادی هستند که کار موازی انجام می‌دهند به طور مثال تشکیلات امور زنان را داریم، مشاور زنان، اداره کل زنان و اداره بانوان، اداره توانمندسازی زنان در مناطق و شهربانو که گسترده و موازی هم هستند و ارزیابی از عملکرد آن‌ها نامشخص و بعضا بی تاثیر است و باید بازنگری و اصلاح شود.

میرزایی ادامه داد: اداره کل خزانه‌داری در شهرداری تا پایان سال ایجاد می‌شود تا پول‌های پشت باجه به یک خزانه واحد در شهرداری واریز شود و شفافیت صورت گیرد.

وی در خصوص نحوه تامین مالی پروژه‌ها در شهرداری گفت: قسمتی از پروژه‌های شهری مانند مترو جزء تعهدات دولت است و در واقع شهرداری به نیابت از دولت به این فعالیت‌ها می‌پردازد که امیدواریم دولت همکاری لازم را انجام دهد.

وی افزود: در حال چانه‌زنی با دولت هستیم تا بتوانیم از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. در بودجه سال آینده هم باید منتظر باشیم و ببینیم چه بخشی از بودجه را دولت به شهرداری تهران به خصوص موضوع حمل و نقل عمومی تخصیص می‌دهد. همچنین می‌توانیم از طریق فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی و همین طور مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و داخلی هم بخشی از هزینه‌های شهر را تأمین کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران در خصوص اجرای برنامه دوم شهرداری در دوره مدیریت سابق شهرداری تهران گفت: حدودا ۳۰ درصد برنامه اجرایی شده است و این درحالی است که علاوه بر برنامه جامع که توسط بخشی خارج از شهرداری تدوین شده بود، برنامه‌ راهبردی دیگری هم توسط خود قالیباف در قالب ٤٥ صفحه ارائه شد که در واقع به هیچکدام عمل نشده است.

 وی در خصوص وضعیت شورایاری‌ها و برنامه مدیریت شهری جدید نسبت به آن‌ها ادامه داد: قطعا شورایاری‌ها باید حفظ و تقویت شوند و سعی خواهیم کرد که محدودیت‌های قانونی در این زمینه رفع شود.

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حضور کم وی در شورای شهر و ابراز گلایه برخی از اعضای شورای شهر اظهار کرد: به دلیل اینکه بنده رابط بین شهرداری و دولت هستم و جلساتی که با دولت برگزار می‌شود عموماً با برنامه‌های شورا تداخل دارد و نتوانستم زیاد در شورا حضور یابم، چرا که ممکن است در صورت عدم شرکت من در جلسات دولت، حقی از شهر ضایع شود. از اعضای شورا در این خصوص عذرخواهی کرده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم در جلسات شورا نیز حضور یابیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران با اشاره به سایتی که قرار بود در آن قرارداد‌های بالای یک میلیارد تومان درج شود، گفت: این سایت در حال حاضر ایجاد شده و قرارداد‌های بالای یک میلیارد تومان در آن ثبت شده که البته هنوز کامل نشده است.

وی اضافه کرد: سیستمی تشکیل می‌دهیم که در راستای شفافیت همه مناقصات و مزایده‌ها در دسترس همگان قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انتقادها‌ی پیرامون عزل و نصب‌های صورت گرفته در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری بیان کرد: بیش از آن چه انتقاد کردند، از ما تقدیر شده است، چرا که در بحث انتصابات، تخصص‌گرایی و جوان‌گرایی صورت گرفته است.

وی افزود: سریع‌ترین تغییرات در معاونت برنامه‌ریزی بوده و هر ۴ مدیری که منصوب شدند، متخصص بودند و هر کدام رویکرد سیاسی، اجتماعی منطبق با رویکرد مدیریت فعلی شهرداری دارند.همچنین در کنار جوانان متخصص از مشاوران با سابقه و مجرب بهره می‌گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار