رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند؛

4000 معلول در مرند زندگی می کنند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند ؛از وجود 4 هزار معلول جسمی حرکتی، ذهنی و روانی، نابینا و ناشنوا در این شهرستان خبر داد.

4000 معلول در مرند زندگی می کنندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدزاده  رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند، بهمناسبت روز معلولان با اشاره به رتبه چهارم شهرستان مرند در میزان معلولیت ها در بین شهرستان های استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار نفر معلول در شهرستان مرند زندگی می کنند که پنج درصد از آن ها معلول روانی هستند، یک هزار و 665 نفر معلول جسمی حرکتی، یکهزار و 84 نفر معلول ذهنی، 61 نفر معلول گفتاری، 714 نفر معلول شنوایی و 380 نفر نیز نابینا هستند.


وی افزود: بیشترین علل معلولیت جسمی حرکتی، تصادفات و حوادث ناشی از کار است؛ هم اکنون 72 نفر ضایعه نخایی کامل در مرند زندگی می کنند که 50 درصد آن ها به دلیل سقوط از ارتفاع معلول شدند.
محمدزاده با اشاره به رایگان بودن آزمایش ژنتیکی اظهار کرد: طرح غربالگری ژنتیکی در مدارس شهرستن مرند آغاز شده است که پیشگیری از معلولیت ها از آنجا آغاز می شود.


رئیس بهزیستی شهرستان مرند همچنین به اشتغال معلولان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: 30 معلول از محل هدفمندی یارانه ها بیمه شده اند و 140 وام خوداشتغالی نیز در حال پرداخت به آنان می باشد که سقف آن 200 میلیون ریال است.


وی تاکید کرد: کارفرمایانی که معلولان را به کارگیری می کنند از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان معاف هستند و 200 میلیون ریال نیز وام کارفرمایی پرداخت می شود.


محمدزاده از تشکیل جلسات مناسب سازی اماکن در شهرستان خبر داد و گفت: یکی از مدارس شهر مرند که دارای یک دانش آموز معلول است سطح شیبداری را برای رفت و آمد صحیح این دانش آموز انجام داده که قابل تقدیر است.


رئیس بهزیستی شهرستان مرند در ادامه از برگزاری جشنواره نقاشی و انشانویسی با موضوع معلولیت در سطح مدارس خبر داد و اذعان داشت: جشنواره عکاسی با موضوع آسیب های اجتماعی نیز در شهرستان مرند برگزار خواهد شد که فراخوان آن منتشر شده است.


وی همچنین با اشاره به تهیه مسکن برای خانواده های بیش از دو معلول تشریح کرد: سال گذشته 6 مورد مسکن به خانواده های دارای دو معلول پرداخت شد و امسال نیز 9 پروژه در دست تهیه است.


محمدزاده خاطرنشان کرد: سه خانواده در شهرستان مرند دارای بیش از سه معلول و 6 خانواده دارای 2 معلول هستند.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند با اشاره به انواع کودک آزاری در مرند اظهار کرد: کودک آزاری جسمی بیشترین کودک آزاری در شهرستان مرند را به خود اختصاص داده است.


وی همچنین با اشاره به انفجار سالمندی در کشور گفت: 10 سال دیگر نرخ سالمندی کشور ما به 17 درصد می رسد که هم اکنون 12 درصد از جمعیت ما را سالمندان تشکیل می دهند؛ هم اکنون 33 نفر سالمند در مرکز نگهداری سالمندان مرند نگهداری می شوند.


وی از احداث سوئیت سالمندان در مرند نیز خبر داد و ابراز داشت: در کشورهای توسعه یافته خانواده ها سوئیتی را خریداری و یا اجاره می کنند تا سالمند خود را در این مرکز نگهداری کنند که از تجهیزات کاملی نیز برخوردار است.


رئیس اداره بهزیستی مرند همچنین با اشاره به وجود پدیده متکدیان در مرند گفت: جمع آوری و برخورد با متکدیان یا کودکان کار باید با حکم دادستانی صورت بگیرد تا آن ها را جمع آوری کنیم.

 

انتهای پیام/خ

 

رتبه نخست استانی مرند در پدیده کودک همسری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.