کارگاه ملیله کاری در شهر اردبیل راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ظهر امروز در بازدید از این کارگاه اظهار کرد: ملیله نقره اردبیل یکی از صنایع دستی پررونق در بازار صنایع دستی این استان است.

وی افزود: در سالیان گذشته ملیله نقره اردبیل با اخذ نشان‌های مرغوبیت ملی و حضور در نمایشگاه‌های خارجی مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ترکیه و آذربایجان توانسته است به شکل مقبولی مطرح شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: ملیله‌سازی ظریف‌ترین سبک هنر نقره سازی و ساخت زیورآلات به شمار می‌رود و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت زیورآلات از فلزات گرانبهاست.

دباغ عبداللهی تصریح کرد: در این رشته بر خلاف سایر موارد از نقره شمش یا همان نقره خالص استفاده می‌شود که ضامن رنگ ثابت و درخشش دائمی محصولات تولیدی است.

وی افزود: به روایت محققان قدیمی‌ترین آثار ملیله ایران متعلق به سال‌های 330 تا 550 قبل از میلاد مسیح است که بر اثر تاراج اسکندر و سپاهیان او از زیورآلات و اشیا گران قیمت آن دوره اثر چندانی باقی نمانده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: طی قرن اخیر آنچه در اثر کاوش‌های باستان شناسی یا به طور تصادفی از دل خاک بیرون کشیده شده است نشان از وجود هنر ملیله کاری و حتی موئید مهارت و استادی صنعتگران ملیله کار در ایران قبل از میلاد است.

 

انتهای پیام/ع

ملیله‌سازی ظریف‌ترین سبک هنر نقره سازی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.