به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛از واژگونی اتوبوسهای حامل دانش آموزان در اردوهای مدارس تا تصادفات خودروهای شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات جاده ای اعلام می شود.این خطاها مواردی چون بی توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و بخصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می شود.
با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بحساب می آیند. تعداد تلفات جادهای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری میکند و این حوادث خسارتهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری به بار میآورد استان گلستان نیز از این ماجرا مستثنی نیست.
سردار جاویدان فرمانده انتظامی گلستان در حالی از کاهش وقوع تصادفات در استان خبر میدهد که تنها در دو ماه گذشته شاهد سه حادثه رانندگی برای اتوبوسهای مسافربری بودیم.
نقص وسایل نقلیه از عوامل ایجاد حوادث ناگوار
عوامل بسیاری در بروز سوانح جادهای تاثیرگذارند و بیش از ۷۰ درصد تصادفات را عوامل انسانی به خود اختصاص داده است.
رانندگانی که در خیابانهای شهری و جادههای بینشهری تصادفهای شدید و حتی مرگباری را رقم زدهاند، همانهایی هستند که بررسیهای کارشناسی پلیس نشان داده خودرویشان هنگام تصادف دچار نقص فنی بوده است.
ترمزشان خوب نمیگرفته، سیستم موتورشان ایراد داشته، لاستیک خودرویشان دچار ساییدگی شدید بوده، شاید هم کمک فنرها دچار نقص بوده یا چراغهای جلو و عقب درست کار نمیکرده است.
هرچه بوده برای راننده به ظاهر نقصی کوچک و بیاهمیت بوده که نیازی به بررسی دقیقتر برای رفع آن نبوده و این کار به زمان دیگری موکول شده و بیخبر از اینکه همین نقص فنی به ظاهر بیاهمیت قرار است چه حادثه جبرانناپذیری را رقم بزند.
سه حادثه برای اتوبوسهای گلستان در یک ماه و نیم گذشته
یکشنبه ۱۲ آذر ماه اتوبوس مسافربری از گنبد کاووس به سمت تهران در حال حرکت بود که در محور هراز دچار حریق شد و کاملا در آتش سوخت.
هر چند خوشبختانه در این حادثه کسی صدمه ندید و مسافران قبل از آتش سوزی پیاده شده بودند، اما ممکن این حادثه با شانس یار نشود و همه سرنشینان جان خود را از دست بدهند.
مرگ ۱۳ نفر در سانحه محور سوادکوه
در شامگاه ۱۴ آبان، اما شاهد از از دست دادن ۱۳ نفر از هم استانی هایمان در سانحه محور سوادکوه بودیم با این تفاوت که این بار اتوبوس از تهران به سمت گنبدکاووس در حرکت بود.
طبق اعلام سرهنگ عبدی فرمانده پلیس راه گلستان به
خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ این خودرو ۱۷ مهرماه به مرکز معاینه فنی در استان گلستان مراجعه میکند که موفق به اخذ کارت نشده بود و ۴۸ ساعت بعد در یک مرکز معاینه فنی خارج از استان کارت معاینه فنی اخذ میکند.
راننده میگوید: هرقدر سعی میکرده دنده را عوض کند، دنده جا نمیافتاده و سرعت ماشین نیز بالا میرود و نمیتوانسته ترمز بگیرد که به یک پیچ و شیب میرسد و به پهلو میافتد و ۶۰ متر در جاده کشیده میشود.
علت این حادثه نقص فنی بوده است.
حادثه در ترمینال مسافربری گرگان
اما حادثه دیگری هم به خیر گذشت این بود که اتوبوسی قبل از حرکت در ترمینال مسافری شهرستان گرگان دچار حریق شده و اگر نبود اقدام به موقع آتش نشانی حتما خسارتهای جدی به بار میآورد.
همه این حوادث ناگوار و البته هشدارگونه ما را بر آن داشت تا از نزدیک با نحوه نظارت بر اتوبوسهای مسافری دیدن کنیم.
بازدید از پایانه گرگان
برای بررسی نظارتها برروی اتوبوسها همراه با میرشاهی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل نقل جادهای گلستان به سراغ پایانه مسافربری گرگان رفتیم.
در این بازدید ابتدا گفتگویی با مدیر فنی شرکتهای اتوبوس رانی پایانه گرگان درباره روند نظارت داشتیم.
دهیانی مدیر فنی شرکتهای اتوبوس رانی پایانه گرگان میگوید: نظارت و بررسی بر روی اتوبوسها همیشه به طور کامل صورت میگیرد.
همراه با وی به سراغ اتوبوسی برای نظارت رفتیم، اول از همه لاستیکها را بررسی کردیم که برای این بررسی نیاز به خطکش مخصوص بود، اما این کار با خودکار انجام شد!!!!!
به دلیل دستور راهنمایی و رانندگی پلاک اتوبوس علاوه در پایین، باید به صورت بزرگتر در بالا و پشت اتوبوس نصب شود که این مورد در این اتوبوس رعایت شده بود و همینطور شیشههای عقب، جلو و بغل اتوبوس نیز شکستگی نداشت.
دهیانی میگوید: این سرویسها ثابت هستند و وقتی که لاستیکهای آنها از نظر داشتن عاج کافی تایید میشوند به مدت یک ماه مشکلی نخواهند داشت.
این نظارت را در داخل اتوبوس ادامه دادیم که دو کپسول آتش نشانی در اتوبوس، یکی پشت صندلی راننده و دیگری در وسط اتوبوس تعبیه شده بود، همینطور کمربندهای ایمنی، چکش اضطراری، برف پاککن و چراغ مخصوص که اگر برای ماشین مشکلی پیش آمد آنها را در قسمت جلو و عقب ماشین قرار میدهند تا ماشینهایی که تردد میکنند با اتوبوس برخورد نکنند نیز بررسی شد.
این اتوبوس جعبه کمکهای اولیه داشت، اما برای باز کردن آن به انبردست متوسل شدیم!!!!!
دهیانی در پایان گفت: پس از نظارت کامل اگر اتوبوس مشکلی نداشته باشد برگههای معاینه فنی را به راننده تحویل میدهیم تا به شرکت ارائه دهد، و شرکت براساس این برگهها که مهر شده است برای آن صورت وضعیت صادر کرده و اجازه تردد میدهد.
تجهیز همه اتوبوسهای استان به سامانه سپهتن
میرشاهی در این بازدید گفت: در چهار ماه اول امسال کلیه ۲۳۲ دستگاه اتوبوس فعال در استان به سامانه سپهتن مجهز شده اند.
وی گفت: این سامانه به محض اینکه راننده گواهی نامه اش را در دستگاه قرار دهد کلیه مشخصات از جمله تاریخ اعتبار گواهی نامه، مدتی که راننده مجاز به رانندگی است و سلامت وی نشان داده میشود.
وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سپهتن، پایش تردد ناوگان عمومی است که از شعاع یک کیلومتری تخلفاتی که مربوط به این وسیله نقلیه است تبادل اطلاعات میشود و خودرویی که در حال عبور از جلوی مقر پاسگاه است چنانچه تخلفی نداشته باشد در لیست سبز قرار میگیرد و بدون توقف عبور میکند.
داشتن کارت معاینه فنی برای کلیه ناوگان مسافربری و باری ضرورت دارد که مدیران فنی این نکات ایمنی راچک میکنند، اما گاهی وسیلهای که حتی جدید است نیز در بین راه ممکن است حادثهای مانند خرابی ترمز برایش پیش بیاید که در این صورت مدیر فنی جوابگو نیست.
میرشاهی افزود: با دوربین نصب شده روی سر راننده تمام حرکات راننده از مبدا تا مقصد کنترل و اگر رانندگی پرخطر داشته باشد در اولین پلیس راه متوقف و اعمال قانون میشود.
نظارت تصادفی اتوبوسها
با نظارت مدیریت فنی در پایانه اتوبوس رانی تقریبا همه اتوبوسها شرایطی مناسب برای تردد داشته اند، اما ما برای بررسی دقیقتر با پلیس راه هماهنگ کرده تا ایمنی چند اتوبوس را به صورت تصادفی بررسی کنیم.
به سراغ قنبری فرمانده پلیس راه نوکنده رفتیم.
در همراهی با قنبری حین کنترل اتومبیل ها، اتوبوسی را برای نظارت متوقف کردیم، در این اتوبوس شیشه جلو مقداری شکستگی داشت که باید تعویض میشد.
وی به راننده گفت: شما معاینه فنی اخد کرده اید که مسلما در آن زمان این شکستگی وجود نداشته، چون اگر وجود داشت معاینه فنی به شما نمیدادند، از این رو من معاینه فنی شما را به موجود قانون اخذ میکنم و رسید ۵ روزه به شما میدهم که در طول این مدت باید شیشه عوض شود وشما میتوانید معاینه فنی را از ما دریافت کنید و این معاینه فنی دوباره اعتبار پیدا میکند، در غیر این صورت معاینه فنی شما باطل میشود.
قنبریادامه داد: کنترلها علاوه بر اینکه باید در مبدا و مقصد انجام شود در طول مسیر نیز انجام میشود.
وی در رابطه با سوار کردن مسافر در مسیر گفت: رانندهها موظف هستند برای آنها نیز بلیت صادر کنند.
پس از بررسی این اتوبوس و دادن توصیههای لازم اتوبوس دیگری را متوقف کردیم.
راننده پس از جست و جوی بسیار جعبه کمکهای اولیه را در جایگاه بیرون اتوبوس پیدا کرد، برای این اتوبوس صورت وضعیت نیز صادر شده بود.
قنبری در ادامه گفت: مدیر فنی نباید بدون نظارت دقیق اجازه تردد بدهد.
وی در رابطه با تخلفاتی مانند نداشتن جعبه کمکهای اولیه و کپسول آتش نشانی گفت: اینگونه تخلفات مشمول توقیف نیست و فقط اعمال قانون و جریمه میشوند.
وظیفه حساس مسئول فنی و گاهی بی احتیاطی
در پایان پس از نظارتها به سراغ مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان رفتیم.
میقانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان پس از شرح اتفاقات اخیر گفت: مسئول فنی برای دادن صورت وضعیت به راننده باید ۲۰ آیتم را در اتوبوس چک کند.
وی گفت: در مواردی پیش میآید که ناظران کار خود را به درستی انجام نمیدهند و در این صورت مردم خود بهترین ناظران هستند.
میقانی اضافه کرد: مسافران میتوانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جمله سرعت غیرمجاز، خوردن ویا با تلفن صحبت کردن در حین رانندگی، شماره پلاک اتوبوس، مقصد و همچنین محل و نوع تخلف را به سامانه ۱۱۰۱۲۰ پیامک کنند و اینگونه اتوبوس در اولین پاسگاه متوقف میشود.
دقت در معاینه فنی/ کاهش تصادفات
بعضی وقتها به جای وقت گذاشتن برای کنترل وضع فنی خودرو و مراجعه به یک تعمیرگاه مجاز یا یک مرکز معاینه فنی برای اطلاع از سلامت سیستم فنی خودرو، برای رفع تکلیف ترجیح میدهیم برگه معاینه فنی مان را تلفنی بگیریم.
همان برگههایی که بدون بررسی خودرو و صرفا به صورت مجازی و کاملا غیرقانونی صادر میشود.
اما نکتهای که نمیتوان از کنار آن بسادگی گذشت این است که بررسیهای کارشناسی پلیس از صحنه تصادفات رانندگی مرگبار نشان میدهد، کم نبودهاند اتوبوسهای بین شهری یا خودروهای شخصی که با وجود داشتن نقص فنی جدی عازم بزرگراه درونشهری یا جاده برونشهری شدهاند و چند ساعت بعد تصادف مهیبی را رقم زدهاند.
نظارت بر روی اتوبوسها مسئله بسیار مهمی است که اگر درست انجام نشود ما باز هم شاهد اینگونه حوادث دلخراش و جبران نشدنی خواهیم بود.
گزارش از سحر قزاق
انتهای پیام/ق