برای اولین بار در ایران محققان دانشگاه تبریز، موفق به طراحی و ساخت دستگاه آزمایش فشار سه محوری برای خاک‌های منجمد شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مهزاد اسمعیلی‌فلک، یکی از اعضای تیم 2 نفری مخترعان دستگاه آزمایش فشار سه محوری برای خاک‌های منجمد در این باره گفت: این دستگاه برای خاک‌های منجمد به منظور حصول پارامترهای مکانیکی خاک منجمد در زمینه مهندسی ژئوتکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مخترع امکان انجام آزمایش سه محوری بر روی خاک‌های منجمد تا دمای -20° C، حداکثر قطر نمونه آزمایشی 50 میلی‌متر، ارتفاع نمونه آزمایش قابل تغییر تا ۱۵۰ میلی‌متر، اعمال تنش انحرافی تا یک‌هزارو500 کیلوگرم، قابلیت تنظیم نرخ بارگذاری و اعمال فشار همه جانبه تا سقف یک‌هزار و6۰۰ کیلوپاسکال به صورت قابل کنترل را از جمله مشخصات این دستگاه برشمرد و یادآور شد: سیستم ثبت و قرائت داده‌ها (دیتالاگر)، مبدل‌های حرارتی دوجداره با سیستم اتصال موازی، سیستم تبرید با توان ۱۵۰ کیلووات ساعت با قابلیت تولید سرمای -35° C در مبدل‌های حرارتی، استفاده از اتیلن گلیکول به عنوان مایع مبرد ثانویه و استفاده از اتانول به عنوان مایع مبرد سوم از دیگر مشخصان آن است.

این دانش آموخته دانشگاه تبریز تصریح کرد: این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی، دارای دقت بالا و هزینه پایینی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از آن‌جایی که تاکنون هیچ دستگاهی به منظور انجام آزمایش‌های ژئوتکنیکی بر روی خاک‌های منجمد (نمونه‌های بازسازی شده یا دست نخورده) در ایران وجود ندارد، افزود: این دستگاه می‌تواند راه گشای استفاده از روش انجماد به منظور بهسازی موقت خاک باشد.

اسمعیلی‌فلک، با بیان اینکه این طرح اخیرا نیز از سوی جشنواره رویش البرز بنیاد ملی نخبگان در بین حدود یک‌هزار اختراع به عنوان یکی از 11 اختراع برگزیده شناخته شده بود، اضافه کرد: این دستگاه بیشتر با هدف توسعه استفاده از تکنولوژی انجماد مصنوعی زمین در بهسازی موقت خاک در پروژه‌هایی همچون گودبرداری و تونل‌سازی در خاک‌های ریزشی و مسئله‌دار طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: این ثبت اختراع علاوه بر کسب عنوان اختراع برتر در جشنواره رویش البرز بنیاد ملی نخبگان، تا کنون چهار مقاله آی اس آی و سه مقاله علمی- پژوهشی معتبر از این اختراع در مجلات معتبر داوری شده و مورد پذیرش جهت چاپ قرار گرفته است.

به گفته وی برای طراحی و ساخت این دستگاه در مدت زمان دو سال حدود 60 میلیون ریال هزینه شده است.

دستگاه آزمایش فشار سه محوری برای خاک‌های منجمد از سوی اعضای تیم دو نفره (هوشنگ کاتبی استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز و مهزاد اسمعیلی‌فلک، فارغ‌التحصیل دکترای عمران- ژئوتکنیک این دانشکده) طراحی و ساخته شده است.

 

انتهای پیام/ش

دستگاه آزمایش فشار سه محوری برای خاک‌های منجمد درتبریز ساخته شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.