مسئول مهمانشهر تربت جام گفت: فلسفه ایجاد مهمانشهرها پذیرش آسیب پذیرترین پناهندگان است که دارای مدرک معتبر صادره از وزارت کشور هستند.

مهمانشهرها برای سکونت آسیب‌پذیرترین پناهندگان دایر شدند«محسن نجارزاده» مسئول مهمانشهر تربت جام در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعد از جنگ طالبان و آمدن پناهندگان به ایران و پراکنده بودن در سطح شهر و استان، شورای تامین شهرستان تربت جام در سال 62 تصمیم گرفت محلی را برای اسکان پناهنگان در نظر بگیرد. از سال 63 کلنگ این مهمانشهر به زمین خورد و تا سال 73 یکسری کارهای زیربنایی و حصار کشی های دور آن انجام شد.

مسئول مهمانشهر تربت جام افزود: از سال 73 اسکان پناهندگان ابتدا در چادر انجام صورت گرفت و به مرور زمان خانه های فعلی ساخته شد و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: سال 78 این مهمانشهر توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به رسمیت شناخته شد و از این سال  به بعد، کمک های این سازمان برای پناهندگان را شاهد هستیم.

مسئول مهمانشهر تربت جام با تاکید بر اینکه تمامی امور این اردوگاه توسط پناهندگان اداره می شود، عنوان کرد: در سال 84 طرحی در وزارت کشور مبنی بر تشکیل شورای خودگردان در مهمانشهر به اجرا رسید؛ به این معنا که پناهندگان در این مکان هزینه های خود را خودشان پرداخت کنند. نحوه شکل گیری این شورا نیز به این صورت است که با برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان انتخاب می شود و سپس اعضای این شورا مسئولین مربوطه را منصوب می کنند.

وی با بیان اینکه این مهمانشهر دارای چهار کمیته فرهنگی، مالی، بانوان و بهداشتی است، تاکید کرد: در این مهمانشهر کارهای یک شهرداری کوچک به انجام می رسد که کارگاه آموزشی خوبی نیز می باشد. پناهندگان از منابع درآمدزایی که در داخل مهمانشهر تامین می شود آن را اداره می کنند و نقش ما فقط نقش نظارتی است.

محسن نجارزاده اضافه کرد: ما برخی نیازهایی که پناهندگان در این مهمانشهر دارند و از عهده خود پناهندگان بر نمی آید را نیاز سنجی کرده و در صورت لزوم آن را به در قالب پروژه به مرکز استان و اداره اتباع عرضه می کنیم.

مسئول این مهمانشهر گفت: پناهندگان در این مهمانشهر از مقطع مهد کودک تا دبیرستان می توانند تحصیل کنند و تمام خدمات بهداشتی آن رایگان است.

وی ابراز داشت: در این سال ها پروژه های خوبی از اعتبار مشترک جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این مهمانشهر انجام شده که بهترین پروژه آن، گازکشی خانه های پناهندگان بود که در سال 90 به انجام رسید. همچنین پروژه لوله کشی آب شهری و کتابخانه نیز به اجرا رسید که هم اکنون پناهندگان از آن استفاده می کنند.

 مسئول مهمانشهر تربت جام خاطرنشان کرد: فلسفه ایجاد مهمانشهرها پذیرش آسیب پذیرترین پناهندگان است که دارای مدرک معتبر صادره از وزارت کشور هستند.

گفتنی است، «مهمانشهر تربت جام»، اردوگاهی در نزدیکی این شهرستان است که بیش از 4 هزار پناهنده افغانستانی در آن زندگی می کنند. به گفته مسئولین، این اردوگاه شامل ۹۲۸ خانه به متراژ ۲۶ و ۴۴ متری است که طی سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ ساخته شد و گنجایش اسکان 15 هزار پناهنده را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.