جواد ابراهیمی عضو اتاق بزرگانی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به قیمت بالای محصولات کشاورزی در کشور، اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی در ایران به دلیل قیمت بالای تمام شده آن توجیه اقتصادی و توان رقابت با محصولات کشاورزی ترکیه را ندارد.
وی با بیان اینکه نرخ وامهای بانکی به بخش کشاورزی بالا است، ادامه داد: این امر می تواند زمینه را برای افزایش قیمت محصولات فراهم میکند.
وی با بیان اینکه کشت سنتی محصولات نیز باعث افزایش هزینههای تولید میشود، تصریح کرد: تبدیل زمینهای کشاورزی به قطعههای کوچک، امکان استفاده از ماشین و ادوات کشاورزی را سخت میکند و صاحبان زمین به ناچار به کشت سنتی روی میآورند که به دلیل دستمزد بالای کارگران، هزینه تولید افزایش مییابد.
ابراهیمی، ادامه داد: تبدیل زمینهای بزرگ کشاورزی به قطعات کوچک در دنیا امری منسوخ است که به دلیل قوانین وراثت، معمولا پس از دو نسل با تقسیم زمین میان فرزندان این موضوع شتاب بیشتری میگیرد.
عضو اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه اروپای شرقی مشتری اصلی کیوی در ایران است، یادآورشد: بیش از۳۵۰۰هزار هکتار زمین در ایران زیر کشت کیوی است و میزان برداشت سالانه این محصول، حدود ۱۲۰ هزار تن است که بعد از تازه خوری و سردخانه حدود ۶۰ هزار تن آن به کشورهای اروپای شرقی صادر میشود.
ابراهیمی در پایان با اشاره به کیفیت بسته بندی در افزایش فروش گفت:صادرات کیوی بیش از ۴۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارد و می توان با افزایش کیفیت در بسته بندی، میزان صادرات این محصول را افزایش داد.
انتهای پیام/