مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ثبت پرونده میراث ناملموس هنر کُلش بافی استـان در فهرست آثار ملی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمدعلی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مهارت کلش بافی به عنوان یک هنر دستی و سنتی قدیمی و اصیل است که با ساقه‌های گندم در اندازه‌های مختلف با مهارت خاص و خلاقیت بافندگان تهیه می‌شود.

حضرتی افزود: این دست بافته‌ها با کاربری‌های سبد برای حمل و نقل و نگهداری اقلامی، چون انگور، نگهداری نان (ناندانی) و تخم مرغ (تخم مرغ دانی) به کار می‌رود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان، رشته کلش بافی در بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های شهرستان تاکستان- به علت وجود باغات فراوان انگور و کاربرد فراوان آن در فصل برداشت- در بین زنان این منطقه بسیار پر طرفدار است که در حال حاضر از بین بافندگان فراوان این رشته، تنها چند بانوی پیشکسوت این هنر را زنده نگه داشته و به تولید آن اشتغال دارند.

حضرتی با اشاره به روند تاریخی این هنر افزود: با توجه به نتایج حاصل از کاوش‎های باستان‎شناسی، در هزاره هفتم و ششم پیش از میلاد که هنوز چرخ سفالگری ابداع نشده بود، سفالگران از سبد‌ها به عنوان قالب برای شکل‌دهی به ظروف سفالی استفاده می‌کرده‌اند.

وی اضافه کرد: زمانی که گِل سفال هنوز خیس و مرطوب است آنرا با توجه به شکل سبد، حالت داده و قبل از خشک شدن ظرف گلی، سبد را از آن جدا می‌کرده‌اند که اثر طرح سبد بر روی سطح ظرف سفالی باقی می‎‌ماند و یکی از راه‌های بازشناسی شیوه‌های سبدبافی در دوران باستان طرح‌های به‌جا مانده در روی سفال است.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: در محوطه چهاربنه (سگزآباد) که قدمت آن به ۶۰۰۰ تا ۵۲۰۰ قبل از میلاد تاریخ‌گذاری شده این آثار شناسایی و معرفی گردیده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی و احیای این هنر اصیل گفت: در حال حاضر هنر کُلش‌بافی در شهر‌های تاکستان و شهر نرجه و روستای دیال آباد وجود دارد.

حضرتی افزود: این هنر رونق و اعتبار گذشته خود را به دلیل صنعتی شدن اقلام حمل و نقل (سبد پلاستیکی و چوبی) از دست داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خلاقیت، اصالت، ارزش و تولید گروهی را از جمله شاخص‌های این هنر خواند.

انتهای پیام/

ثبت پرونده میراث ناملموس هنر کُلش بافی استـان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.