رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: مردم روستای کلپورگان اولین روستا در آسیا و اقیانوسیه است که با دست سفال می‌سازند.

کلپورگان به عنوان اولین روستای سفال ثبت جهانی شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در مراسم جشن ثبت جهانی شدن سفال کلپورگان اظهار کرد: اینکه زنان، مادران و دختران در خانه خودشان این کار را انجام می‌دهند منحصربفرد است.

وی افزود: شکی در این نیست که اداره میراث باید این نکات مهم را در این شهر ببیند و برای توسعه این صنایع دستی دست به کار شود.

این مسؤول ادامه داد: زنان در این روستا می‌توانند به عنوان نان‌آور خانوار باشند، به واسطه کار زنان این روستا، کلپورگان این عنوان را کسب کرد.

وی گفت: بر این باوریم که این صنعتگران می‌توانند برای صنایع دستی خودشان یک جایگاه خوب ایجاد کرده و موقعیت خود را حفظ کنند.

هیجاوی بیان کرد: در سال ۲۰۱۵ تبریز و اصفهان و در ۲۰۱۶ مشهد و لاله جین را داشتیم و در سال ۲۰۱۶ دو شهر در چین و دو شهر در هند داشتیم که در ۲۰۱۷ فقط دو کشور ایران و تایلند و یک شهر در اروپا و دو روستا در امریکای لاتین بودند که برای ثبت جهانی معرفی شدند.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: روستای شما به عنوان اولین روستای سفال ثبت شد بنابراین باید تلاش‌های مستمر انجام دهید تا این عنوان برای شما باقی بماند، این ثبت جهانی همیشه باید در همایش‌های ملی معرفی شود.

در پایان لوح ثبت جهانی شدن سفال کلپورگان به فرماندار سراوان و دهیار کلپورگان اهدا شد.

انتهای پیام/ع

جشن ثبت جهانی شدن سفال کلپورگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار