"فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا" گفت: اسکان دائم زلزله زدگان غرب کشور بستگی به تصمیم دولت دارد، اما ما آماده کمک هستیم.

قرارگاه سازندگی در 4 فاز کارهای بزرگی را انجام داده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه (۲۲ آذر) در ستاد این قرارگاه برگزار شد اظهار کرد: مجموعه قرارگاه در دوران دفاع مقدس نقش بی بدیلی را داشته و پس از جنگ هم باید نیروی انسانی و تجهیزات آن مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ از این رو با تدابیر مقام معظم رهبری و بر اساس اصل ۱۴۷ قرارگاه سازندگی خاتم تأسیس شد تا به دولت‌ها برای عمران کشور کمک کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دوره حیات قرارگاه را به ۴ بازه زمانی تقسیم کرد و گفت: مرحله اول بازسازی پس از جنگ بود که کارها به خوبی انجام شد و پس آن هم به سراغ سازندگی رفتیم و پروژه‌های بزرگ را انجام دادیم.

وی افزود: قرارگاه در مرحله سوم کار انحصار شکنی را انجام داد؛ قبل از انقلاب پروژه‌های متوسط و حتی کوچک توسط مهندس‌های خارجی انجام می‌گرفت اما پس از تشکیل قرارگاه توانستیم به پروژه‌های بزرگ ورود پیدا کنیم و امروز وارد مرحله الگو آفرینی شدیم و توان اجرای پروژه‌هایی چون ساخت پالایشگاه‌ها را در دست داریم.

سردار عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه در بیش از ۱۰ عرصه در حال انجام پروژه است، ادامه داد: در حوزه نفت و گاز با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان برای جلوگیری از خام فروشی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کارهای بزرگی چون ساخت پالایشگاه ستاره بزرگ خلیج فارس را انجام داده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان است که در حال حاضرروزانه ۲۱ میلیون لیتر فروآورده تولید می‌کند که ۱۲/۵ میلیون آن بنزین است و این پالایشگاه توانسته از ابتدا ۳/۵ میلیارد لیتر فرآورده تولید کند که ۱/۵ میلیارد آن بنزین یورو ۴ است البته توان تولید بنزین یورو ۵ را هم دارد.

سردار عبداللهی ادامه داد: در حوزه راه و ترابری کشور حدود 7 هزار کیلومتر راه و راه‌آهن دارد که این میزان عدد بزرگی است البته توصیه ما به وزارت راه و شهرسازی این است که کشور را به سمت ریل محور شدن سوق دهد چرا که هم مقرون به صرفه و هم دارای ایمنی بالایی است؛ در همین زمینه پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان که یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء به طول 700 کیلومتر است که باعث تکمیل زنجیره بندر شهید بهشتی چابهار می‌شود .

وی درباره پروژه دیگر این قرارگاه گفت: در حوزه ریلی یکی دیگر از پروژه‌های مهم این قرارگاه احداث خط آهن سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران است که در این مسیر قطار با سرعت 300 کیلومتر توان تردد خواهد کرد که تاکنون مسیر قم تا اصفهان آماده شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با اشاره به این موضع که قرارگاه توانسته است در بحث خطوط انتقال نفت، گاز و آب نزدیک به 6 هزار و 600 کیلومتر خط انتقال ایجاد کند افزود: ما امروز 825 کیلومتر تونل در دست احداث داریم که بخشی از آنها مربوط به راه‌های کشور، مترو و تونل انتقال آب است که کار ساخت بعضی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه ساخت مترو گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء موفق شده کار ساخت 125 کیلومتر تونل مترو را در آغاز کند که برخی از آنها افتتاح شده و برخی دیگر مثل پروژه خط 7 مترو تهران در دست اقدام است. همچنین در حوزه ساخت ابنیه خاص پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف و توسعه حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلای معلی و ساخت 19 هزار تخت بیمارستانی در داخل کشور از جمله پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه خاتم‌الانبیاء است.

سردار عبداللهی افزود: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب بر روی آوردن و استفاده از صنایع معدنی تاکید دارند؛ قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این زمینه اقدامات موثری انجام داده که از آن جمله می‌توان به ساخت دو کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن در سال اشاره کرد که کارخانه آهن اسنفجی میانه امسال به بهره‌برداری رسید و کارخانه بافت هم حدود 90 درصد پیشرفت پروژه داشته است. همچنین پروژه تولید مس کنسانتره در تبریز توانست ظرف مدت یک سال پولی که برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده بود را مستهلک کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در ادامه با بیان اینکه ما در آینده احداث حدود 90 کیلومتر اسکله و بندر را در دستور کار داریم عنوان کرد: تاکنون 10 نیروگاه برق توسط قرارگاه ساخته شده و در حوزه فناوری اطلاعات و پوشش سیگنالهای تلویزیونی و رادیویی نیز 23 هزار کیلومتر خط فیبر نوری و احداث 320 ایستگاه برای پوشش 45 درصد از پوشش کشور توسط این قرارگاه صورت گرفت.

وی سرمایه اصلی هر سازمان و کشوری را نیروی انسانی دانست و عنوان کرد: امروز حدود 200 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء مشغول به کار هستند که بیش از 30 درصد از آنها مهندسین باتجربه و کارآزموده‌اند؛ این ظرفیت بالایی برای کشور است و با توجه به این که در هر نقطه از کشورمان منابع قرار دارد باید از این ظرفیت بهره ببریم.

سردار عبداللهی در واکنش به برخی صحبت‌ها درباره دلیل حضور قرارگاه سازندگی در پروژه‌ها گفت: اینگونه اظهارنظرها یک اشتباه استراتژیک است چرا که در سایر کشورهای دنیا چون آمریکا و چین پس از جنگ از توان نیروهای مسلح برای بازسازی و سازندگی استفاده می‌شود.

وی افزود: امروز شعار ملت کار است و وقتی در کشور فرصتی چون قرارگاه خاتم برای اشتغال ایجاد ‍می‌شود باید همه به آن توجه کنند و از آن بهره ببرند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به این که در زلزله کرمانشاه نیروهای این قرارگاه از همان ساعات اولیه حضور موثر داشتند درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این قرارگاه در زلزله کرمانشاه گفت: با توجه به اجرای پروژه‌های مرزی و حضور بیش از 10 هزار نفر از نیروها و 5 هزار دستگاه ماشین‌آلات مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در نزدیکی مناطق زلزله‌زده از همان دقایق اول وقوع زلزله در کنار مردم این مناطق حضور داشتیم و به واحدهای اجرایی‌مان در آن مناطق آماده باش دادیم.

سردار عبداللهی ادامه داد: با توجه به اینکه روستاهای این منطقه حدود 70 تا 100 درصد آسیب دیده بودند برای اسکان موقت مردم باید فکری می‌شد که ما در توافقی که با بنیاد مسکن داشتیم این امر را برعهده گرفتیم و در طول 18 روز پس از امضای این توافق 6 هزار و 400 فنداسیون را آماده و 5 هزار و 900 سازه فلزی را در این مناطق نصب و 5 هزار کانکس را به منطقه ارسال کردیم که 2 هزار و 700 کانکس مستقر شده است.

وی با تاکید به این موضوع که کار ساخت و انتقال 10 هزار کانکس مورد نیاز مناطق زلزله زده کار سختی بود؛ ادامه داد: ما برای ساخت کانکس‌های مورد نیاز در این مناطق کارگاه‌های بزرگی را در مناطق زلزله‌زده احداث کردیم که اگر آنها نبودند فقط 6 ماه طول می‌کشید تا این کانکس‌ها را به این مناطق انتقال دهیم. ما گفته‌ایم که ظرف مدت 45 روز اگر مانعی پیش نیاید می‌توانیم کار اسکان موقت را به سرانجام برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره اسکان دائم زلزله‌زدگان هم گفت: با توجه به دستورات فرماندهی معظم کل قوا امروز به نقطه‌ای خوبی رسیده‌ایم اما درباره اسکان دائم همه چیز بستگی به تصمیم دولت دارد و ما آماده کمک هستیم.

سردار عبداللهی بودجه قرارگاه خاتم‌الانبیاء در لایحه بودجه سال 97 گفت: مبلغ تعیین شده در لایحه بودجه که بالغ بر 10هزار میلیارد تومان است به معنی سقف گردش مالی ما در خزانه است و نه به معنای اختصاص بودجه‌ای به این میزان.

وی درباره برخی شایعات مبنی بر معافیت مالیاتی این قرارگاه گفت: درباره بحث معافیت مالیاتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء تاکنون ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم و باید بگوییم که قرارگاه یکی از بهترین مودیان مالیاتی طی 2 سال گذشته بوده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء برای شرکت در بازسازی کشور سوریه گفت: چنانچه تدبیر دولت بر این امر قرار بگیرد،‌ قرارگاه خاتم به عنوان یک مجموعه پیشگام برای بازسازی در سوریه آمادگی این کار را دارد.

سردار عبداللهی در پاسخ به سوال دیگری درباره تجهیزات این قرارگاه و آیا این تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شوند گفت: امروز بزرگترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات چون دکل‌های حفاری دریایی در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که توان حفاری تا عمق 25 کیلومتر زیر آب را دارند؛ همچنین در تولید تجهیزات نیز قرارگاه به صورت ترکیبی عمل می‌کند و برای ساخت تجهیزات هم از داخل و هم از خارج کشور استفاده می‌کنیم اما در کل اگر توجه بیشتری به ساخت تجهیزات داخلی شود می‌توانیم بسیاری از این تجهیزات را در داخل فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای دریایی کشتی‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: امروز شرکت صدرا یکی از بهترین شرکت‌ها در این زمینه است و در بوشهر این آمادگی را دارد که کشتی‌هایی با ظرفیت 100 هزار تن را بسازد و توان ساخت کشتی‌های 7 الی 8 هزار تن را نیز در دریای خزر دارد. امروز 10 سکوی عظیم دریایی توسط شرکت صدرا در حال ساخت است که اولین آنها به زودی به منطقه جنوب انتقال داده می‌شود.

سردار عبداللهی ادامه داد: بندر چابهار یکی از بندرهای مهم و استراتژیک برای کشور است که فاز نخست آن چند وقت پیش توسط رئیس جمهور افتتاح شد. ظرفیت این بندر در فاز نخست 8.5 میلیون تن است که در صورت تکمیل تمام فازها قابل توسعه به 80 میلیون تن خواهد بود. امروز این بندر ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با آبخور 16 متر را دارد و ما دستگاه‌هایی در اختیار داریم که می‌توانند با ایجاد کانال‌هایی ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با آبخور بالاتر را نیز به این بندر بدهند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه خاطر نشان کرد: در ادامه این زنجیره با تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان می‌توانیم خط ترانزیتی جنوب شرق کشور را تکمیل کنیم که البته این پروژه امروز مشکلات مالی دارد و مسئولان باید در این زمینه کمک کنند تا این جای کار هم 25 درصد هزینه این پروژه را خودمان تامین کرده‌ایم.

وی درباره مطالبات قرارگاه خاتم‌الانبیاء از دولت گفت: ما امروز حدود 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم که اگر این عدد را به ارز تبدیل کنیم حدود 10 میلیارد دلار می‌شود. وقتی بحث سرمایه‌گذاری در کشور مطرح می‌شود ما می‌گوییم در یک مجموعه مانند قرارگاه خاتم 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته که البته این سرمایه‌گذاری بدون سود بوده و امیدواریم دوستان دولت بیشتر به ظرفیت‌های درون کشور توجه کنند.

سردار عبداللهی ادامه داد: خارجی‌ها قصد دارند با تحریم و در تنگنا قرار دادن کشور راهی برای غلبه بر ما پیدا کنند اما ملت ما 38 سال است که مقاومت کرده و آنچه می‌تواند در مقابل تحریم ها مقابله کند توجه به ظرفیت‌های داخل کشور است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه افزود: پالایشگاه‌هایی که خارجی‌ها آنها را نیمه‌کاره رها کردند توسط متخصصان داخلی ساخته شد. برای مثال در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که دارای 3 فاز است ظرفیتی معادل 160 هزار بشکه تولید فرآورده دارد که فاز اول آن تکمیل شده است. مسئولان کشور به این نکته توجه کنند که کل کار باقیمانده در این پالایشگاه 6 درصد است که اگر تاکنون بودجه آن تامین شده بود 360 میلیون لیتر فرآورده تولید می‌شد و ما با قدرت ایستاده‌ایم که این پروژه تکمیل شود و معتقدیم ظرفیت یک سال آینده این کار به اتمام می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون 13 هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور انجام داده‌ایم گفت: برای موضوع محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء دستور العمل خود را دارد و برای محرومیت‌زدایی در حال حاضر با حدود 5 هزار پیمانکار و همچنین با دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه نیز ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به لزوم توجه به کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: احداث کمربند جنوب تهران که در سال 95 آن را شروع کردیم، قطعه اول آن به طول 40 کیلومتر آغاز شده و 3 قطعه دیگر آن در دست اجراست ضمن آنکه ما در حال احداث کریدور شمال غرب به غرب و جنوب کشور به طول 716 کیلومتر هستیم که 25 درصد از اعتبارات آن را نیز خودمان تامین کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار