مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۹۰۰ هزار رأس دام در اختیار آنان است که از ۶۰ درصد مراتع استفاده می‌کنند.

بیش از ۹۰۰ هزار رأس دام در اختیار عشایر سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،حمید طوقی مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان در شورای رفع مشکلات عشایر استان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تولیدات دامی استان را عشایر تشکیل می‌دهد، افزود: ایلات و عشایر در حیات اجتماعی از دیرباز نقش بسیار مؤثری در تهیه بسیاری از مواد اولیه و دامی و نیاز‌های استان‌ها داشته‌اند.

طوقی گفت: جمعیت عشایر استان ۱۸ هزار و ۹۸۴ خانوار با جمعیتی بیش از ۱۰۲ هزار و ۱۹۹ نفر است که این جمعیت در قالب دو هزار و ۴۲۰ رده کوچنده پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه عشایر توانایی بالایی در تامین گوشت و فرآورده‌های دامی مردم این استان و حتی کشور دارند، افزود: عشایر استان سالانه بخش اعظمی از گوشت قرمز مورد نیاز استان‌های را تولید می‌کنند و اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، بخش مهمی از نیاز‌های کشور توسط عشایر تامین می‌شود.

مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بررسی قلمرو‌های عرضی عشایر نشانگر وجود ۲۴ زیست بوم عشایری است که ۲۹۴ سامانه عشایری در نقاط مختلف استان را در بر می‌گیرد.

طوقی افزود: عشایر استان حدود ۸ درصد جمعیت روستایی و چهار درصد جمعیت استان و ۸ درصد از خانوار‌های عشایر کشور را شامل می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های موجود، برای توسعه دامداری و تولید فرآورده‌های دامی این استان به لحاظ برخورداری از شرایط مساعد آب و هوایی، آمار پایین آفت و نیز بیماری‌های دامی، یکی از قطب‌های اصلی تولید فرآورده‌های دامی در کشور باشد و هم اکنون یکی از قطب‌های مهم در تولید گوشت قرمز و انواع فرآورده‌های دامی سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/ع

۲۵ درصد تولیدات دامی استان را عشایر تشکیل می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار