معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان:

انجام غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال در همدان

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان از غربالگری بینایی 56 هزار کودک در همدان خبر داد.

انجام غربالگری بینایی کودکان 3تا6 سال در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ امیر کوکائیان معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف کشف و مداخله بهنگام در اختلالات بینایی در کودکان اجرا می‌شود، افزود: این طرح همه‌ ساله از اول آبان‌ماه تا اواسط آذرماه همزمان با سراسر کشور در استان همدان نیز اجرا می‌شود که امسال به علت استقبال بسیار مردم تا 15 دی‌ماه تمدید شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح غربالگری چشم در تمام شهرستان‌های استان همدان پایگاه‌های سنجش بینایی دایر شده است، اضافه کرد: در این راستا والدین می‌توانند با مراجعه به مهدکودک‌ها یا ادارات بهزیستی شهرستان خود آدرس پایگاه‌های سنجش بینایی را دریافت کنند.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان  ادامه داد:غربالگری بینایی هر ساله برای کودکان 3 تا 6 سال انجام می‌شود، ادامه داد: سال گذشته حدود 52 هزار نفر مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که پیش‌بینی می‌شود امسال 56 هزار نفر این غربالگری را انجام دهند.

کاکوئیان با بیان اینکه اگر به هر علتی چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند این امر موجب تنبلی چشم می‌شود، اظهار کرد: تنبلی چشم عوامل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به دوربینی، نزدیک‌‌بینی، آستیگ‌ماتیسم، افتادگی‌چشم، لوچی یا انحراف چشم و آب‌ مرواریدهای مادرزادی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه هر چه سن آغاز درمان تنبلی‌چشم عقب بیفتد احتمال اینکه بینایی کامل به دست بیاید کمتر است، بیان کرد: در این راستا اگر بعد از ۱۰ سالگی این بیماری تشخیص داده شود احتمال درمان خیلی ضعیف است چرا که اعصاب بینایی تکامل‌یافته است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان  خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری بینایی، کودکانی که مشکوک شناخته می‌شوند به مراکز تخصصی بینایی سنجش ارجاع داده و خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، کاملا رایگان است همچنین کسانی‌که نیاز به عینک و درمان و جراحی داشته باشند بهزیستی کمک‌هزینه ارائه می‌دهد به طوریکه سال گذشته 40 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.

انتهای پیام/ب

غربالگری بینایی در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.