کارگردان مستند «نسیان» گفت: تلقی غلط از توسعه شهری موجب شده که زندگی مردمان پیرامون حرم مطهر رضوی تحت الشعاع قرار گیرد.

مستند حسن آخوندپور کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص فیلم مستند «نسیان» گفت: احساس کردم در همسایگی امام رضا(ع)، شهری که در آن زندگی کردم، مردمانی حضور دارند که تحت فشار نوعی تلقی غلط از توسعه قرار گرفتند؛ این تلقی غلط از توسعه شهری موجب شده است که خانه، زندگی، سلامت، امنیت، روابط اجتماعی و اخلاقی این مردمان تحت الشعاع قرار گیرد.

وی افزود: این فیلم مستند به آسیب شناسی طرح‌های بهسازی، نوسازی و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخته و به شدت از معاصرسازی محله‌های فوق انتقاد می‌کند. فیلم مذکور ابتدا به ذکر تاریخچه ای از تشکیل شهرنشینی پس از گذشت 200 سال از شهادت امام رضا (ع) می پردازد. سپس با گذر از دوران صفوی و پهلوی به دوره پس از انقلاب اسلامی می‌رسد و در آن به تغییرات شگرف در بافت پیرامونی حرم مطهر به عنوان هویت تاریخی و مذهبی پایتخت معنوی ایران اسلامی اشاره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تولید مستند «نسیان» یک سال به طول انجامیده، تصریح کرد: با توجه به اینکه مسائل پژوهشی این فیلم مستند بر عهده پژوهشکده ثامن بود و با توجه به اینکه این پژوهشکده سال‌هاست در این حوزه به فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازد، این اثر با یک پشتوانه محتوایی قوی و حساب شده آغاز شد. این مسئله برای شهر مأمن عاشقان و شیعیان جهان ناخوشایند است که افرادی انگشت‌شمار دست به تصمیم‌گیری بزنند و دست به تخریب تمامی بافت فرهنگی، مذهبی و سنتی مشهد بزنند و باعث شوند هویت و معنویت این بافت تحت الشعاع قرار گیرد.

وی با اشاره به سفرها و تجربیاتی که در این راستا کسب کرده، اظهار داشت: بر همین اساس، به شهر پاریس که مهد تمدن معماری دنیاست و همچنین به شهر رم به عنوان شهری مذهبی که کشور واتیکان را در دل خود دارد، سفر کردم. این تجارب باعث شد که مشاهده کنم آنها به چه فعالیت‌هایی دست زدند و برای همیشه تصمیم گرفتند این نوع ساخت و سازها را در بافت‌های سنتی شهرهای خود تعطیل کنند.

این تهیه‌کننده و کارگردان افزود: ما همچنان در حال پیمودن راه اشتباه گذشته آنها هستیم و همه چیز را ویران می‌کنیم، بدون اینکه حتی لحظه ای بدانیم این تخریب‌ها چه عواقبی برای شهر و مردم آن و حتی برای حرم امام رضا(ع) به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تنها راه حل این است که جلوی تخریب بیشتر گرفته شود، بیان کرد: وقتی پروژه‌ای وجود ندارد، به بهانه پروژه های رؤیایی که هنوز سرمایه گذار آن وجود ندارد، دست به ویرانی‌ می‌زنیم؛ در حالی که حتی نباید این اجازه به سرمایه‌گذار داده شود.

وی درخصوص تاثیر رسانه بر این مسئله گفت: قطعا رسانه‌ای مانند سینما تاثیر به سزایی در این خصوص خواهد داشت، اما چون خودم برای این فیلم با امام‌ رضا(ع) معامله کردم و از خودشان خواستم کمکم کنند تا بتوانم حرفم را بزنم و به گوش همگان برسانم، امید است با تاثیر به‌سزایی همراه باشد و حتم دارم که این اتفاق خواهد افتاد.

آخوندپور عنوان کرد: این بار تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که برگرفته از بطن جامعه است و همچنین به قشر متوسط رو به پایین شهرم بپردازم. قشری از جامعه که در با ارزش ترین نقطه شهر زندگی می‌کنند اما دیده نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ساختن «نسیان» برایم لذت بخش بود و امید است پخش آن نیز باعث جبران بخشی از این خسارت‌ها به مردم شود. به همین دلیل امیدوارم به‌زودی به نوبت اکران برسد و در بخش هنر و تجربه به اکران عمومی دربیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار