به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسجد به عنوان محل گردهمایی مسلمانان همواره در مرکز توجه جهان بخصوص کشورهای مسلمان قرار گرفته است. مسلمانان جهان سعی میکنند تا امور دینی و مراسمهای مذهبی خود را به همراه یکدیگر در مسجد انجام بدهند و باور دارند که مسجد به نوعی خانه خدا به حساب میآید. در اصل مسجد مکان مناسبی برای تقویت انسجام میان مسلمانان به حساب میآید. در این میان برخی از مساجد به دلایلی، چون قدمت تاریخی بیشتر در مرکز توجه قرار میگیرند که از آن میان میتوان به مساجد ۴ گانهای اشاره کرد که اگرچه در کشورهای مختلفی ساخته شدهاند، اما با یک نام مشابه شناخته میشوند. این مساجد نام کبود را به خود اختصاص دادهاند و در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و افغانستان واقع شدهاند.
ما در اینجا تلاش میکنیم تا مساجد کبود را به شما معرفی کنیم.
مسجد کبود یا جهانشاه
کبود یا جهانشاه نام مسجدی است که در تبریز واقع شده است. این مسجد متعلق به دوران حکومت قراقویونلوها بوده و قدمتش به قرن نهم هجری برمیگردد.
مسجد کبود بنابرآنچه در کتیبه سردرش آمده در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو و به دستور دختر او صالحه خانم بنا شدهاست. این مسجد در زلزله سال ۱۱۵۸ شمسی آسیب دید و خرابههای آن بیش از ۱۵۰ سال بدون تعمیر باقی ماند و در سال ۱۳۱۸ دوبارهسازی شد.
شایان ذکر است مسجد جهانشاه با رنگ لاجوردی کاشیهای معرقاش لقب فیروزه اسلام را به خود اختصاص داده است.
مسجد کبود یا مسجد سلطان احمد
یکی از مساجد شهر استانبول با نام مسجد کبود یا مسجد سلطان احمد شناخته میشود. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشیهای آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.
مسجد سلطان احمد به دستور سلطان احمد اول بنا شد و در قدیمیترین بخش استانبول واقع شده است. این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان میتوانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.
مسجد کبود یا مسجد جامع ایروان
مسجدی که در مرکز شهر ایروان ارمنستان قرار گرفته است، با نام مسجد کبود یا مسجد جامع ایروان شناخته میشود. این مسجد در بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط معماران ایرانی بازسازی شد.
گفتنی است تمبر و پاکت پستی مسجد جامع ایروان در ارمنستان منتشر شده است.
مسجد کبود مزار شریف
یکی از مساجد شهر مزارشریف عنوان «مسجد کبود» را به خود اختصاص داده است. این مسجد به باور برخی از افراد محل دفن حضرت علی (ع) بوده، البته در روایات متعددی چنین ذکر شده است که محل دفن و قبر امام اول شیعیان در نجف اشرف است.
انتهای پیام/
حضور ترکها در منطقه به بعد از قرن یازدهم میلادی مربوط میشود و بیزانتیوم یا قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم شرقی یا بیزانس نیز در ۲۹ ماه می سال ۱۴۵۳ میلادی توسط سلطان محمد دوم به تصرف در آمده است. لذا با توجه به آنچه گفته شد نمیتوان رومیان یا مسیحیان بیزانس را "اجداد مسیحی ترکها" نامید. در ضمن جهت اطلاع عرض کنم که "ایا صوفیا" صرفاً یک عمارت نیست، بلکه کلیساست.