مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت:مبلغ 4 میلیارد تومان اعتبار به احزاب در قانون بودجه مصوب شده و امیدواریم تا پایان سال این اعتبار تخصیص یابد.

امیدواریم تا پایان سال 4 میلیارد تومان بودجه احزاب تخصیص یابدبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام سرمست دبیر کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه 27 آذر) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: اخیرا جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب با حضور اعضای اصلی برگزار و تصمیماتی در آن اتخاذ شد.

سرمست در تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیسیون ماده 10 احزاب اظهار کرد: 5 پرونده انجمن اقلیت دینی با موضوع تمدید پروانه مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی‌های انجام شده با تمدید 5 پرونده موافقت شد، که این تشکل عبارت اند از انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم آباد یزد، شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه گری ارامنه شمال و انجمن اجتماعی ارامنه ایران. انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم‌آباد یزد، شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه‌گری تهران و شمال و انجمن اجتماعی ارامنه تهران.

وی اضافه کرد: پرونده حزب توسعه ملی استان تهران که دارای پروانه برای محدوده استان تهران بود، در جلسه اخیر کمیسیون احزاب مورد بررسی قرار گرفت و با تقاضای تشکل موضوع به عنوان حزب توسعه ملی ایران اسلامی با دامنه فعالیت سراسری موافقت شد.

سرمست با اشاره به گزارش مجامع عمومی تشکل‌ها، افزود: مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی قانون مهستان و حزب اسلامی رفاه کارگران در جلسه کمیسیون احزاب مورد بررسی قرار گرفت و مشروط به تطبیق اساسنامه و مرامنامه آنها با قانون جدید احزاب مورد تصویب قرار گرفت. همچنین بررسی مابقی پرونده‌ها به جهت اتمام زمان جلسه به نشست‌های آتی موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه احزاب در لایحه بودجه 97 تعریف شده یا خیر، گفت: بررسی تخصیص بودجه به احزاب در جلسه اخیر کمیسیون مطرح شد، لازم به ذکر است که اعتباراتی برای احزاب در نظر گرفته شده و اقدامات لازم برای تخصیص آن در حال انجام است. بودجه احزاب در لایحه بودجه سال 97 تعریف شده است و پیگیری تخصیص آن هستیم.

سرمست در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو متذکر شد: کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور در زمان مناسب تشکیل و مصوبات آن هم با قید فوریت استان‌ها و اعضای کمیسیون ابلاغ شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: سیاست کلی کمیسیون بر این مبنا قرار داشت که روز دانشجو باشکوه‌تر از گذشته و برپایه اصل قانونمندی و توزیع عادلانه فرصت‌ها میان تشکلهای سیاسی و براساس اصل استقلال دانشگاه‌ها برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال از نظر کمی و کیفی شاهد رشد چشمگیری در مراسم روز دانشجو و تعداد برنامه‌های اجرا شده بودیم. همچنین از مجموع برنامه‌هایی که در دانشگاه‌های استان‌ها برگزار شد، مجموعا بیش از 1000 برنامه به مرحله اجرا رسید.

سرمست اظهار کرد: در مراسم روز دانشجوی امسال 475 مورد سخنرانی، 38 مورد مناظره، 98 مورد پرسش و پاسخ، 56 مورد تریبون آزاد، 110 همایش دانشجویی و 266 مورد برنامه متنوع دیگر برگزار شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم روز دانشجو در ایام بین‌التعطیلین بود، این بزرگداشت تبدیل به دهه شد، با این حال خوشبختانه حتی یک مورد درگیری و تنش در برگزاری این مراسم گزارش نشد، از این رو از تشکل‌های دانشجویی و مسئولان دانشگاه‌ها و هیئت‌های نظارت دانشگاه‌ها تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: 10 مورد از جلسات سخنرانی و بزرگداشت روز دانشجو به دلیل عدم صدور مجوز توسط هیئت نظارت دانشگاه‌ها، 11 مورد به دلیل عدم حضور سخنران مدعو و 4 مورد هم بنا به دلایل دیگر برگزار نشد.

سرمست گفت: براساس اعلام استان‌ها از مجموع برنامه‌های مراسم روز دانشجو 207 مورد با گرایش اصلاح‌طلبی، 252 مورد با گرایش اصولگرایی و 118 مورد هم با گرایش مستقل برگزار شد، البته این تفکیک نسبی است و به صورت قاطع نمی‌توان نسبت به آن اظهارنظر کرد اما به هرحال این مراسم با نوعی تعادل و توزیع مناسب به مرحله اجرا رسید.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه امسال بیش از 1000 برنامه در دانشگاه‌ها اجرا شد، افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده، بیش از 2 برابر آمار سال گذشته در مراسم روز دانشجو برنامه اجرا شد، همچنین از نظر لغو برنامه‌ها هم 50 درصد نسبت به سال گذشته گزارش شده است؛ امسال با تأکیداتی که برای اجرای برنامه مجوزدار وجود داشت، توانستیم موفق عمل کنیم.

سرمست در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا 4 میلیارد تومانی که قرار بود به احزاب تخصیص داده شود پرداخت شده است، بیان کرد: این مبلغ در قانون بودجه مصوب شده، اما هنوز تخصیص نیافته است، امیدواریم تا پایان سال تخصیص این اعتبار صورت یابد.

سر مست درباره موضوع جوان گرایی در احزاب خاطر نشان کرد: تقویت ،‌تشویق احزاب از وظایف کمیسیون احزاب است و اقدامناتی در این زمینه انجام شده همچنین 247 حزب شناسنامه‌دار در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از نظر تنوع و تعدد نیازمند آسیب شناسی آنها هستیم.

وی ادامه داد: از نظر جوان‌گرایی و اینکه بخواهیم جوانان در احزاب مشارکت کنند باید بسترهای این امر را فراهم کنیم چرا که این موضوع به فرهنگ سیاسی مردم مربوط می‌شود و مسئولان مربوط به این حوزه باید در راستای منویات مقام معظم رهبری در این زمینه حرکت کنند.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: جلسات کمیسیون احزاب به صورت منظم تشکیل می‌شود تا پرونده‌های احزاب را در موعد مناسب بررسی کنند.

سرمست بیان کرد: طبق قانون جدید، احزاب تا 14 آذر ماه فرصت داشتند تا اساسنامه خود را با قوانین جدید تطبیق دهند. اما برخی احزاب در خواستشان واصل شده ،‌برخی درخواست خود را اعلام کردند برخی احزاب هم تصمیمی برای ارائه تقاضا و درخواست نگرفته‌اند بنابراین به مدت 6 ماه کمیسیون می‌تواند طبق درخواست احزاب برای تطبیق آنها با قانون جدید موافقت یا مخالف کند.

وی اضافه کرد: در جلسه گذشته کمیسیون احزاب، اعضای این کمیسیون موافقت کردند با درخواست احزابی که درخواستشان واصل شده موافقت کنند و مابقی احزابی که می‌توانند تا آن موعد درخواست خود را ارائه دهند شرط استهمال را در نظر بگیرند.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: تا 14 خرداد سال 97 هر تقاضایی برای استهمال 6 ماهه ارائه شود پذیرفته خواهد شد، بنابراین به همه احزاب اعلام می‌کنند که در فرصت باقیمانده تقاضای استهمال خود را به کمیسیون احزاب ارائه دهند و زمان درخواست خود را به زمان آخر موکول نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار