وی افزود: البته نباید این نکته را فراموش کنیم که هوشمندسازی تجهیزات بنادر و ایمن کردن آن از مهمترین مواردی است که باید در بخش حمل ونقل دریایی به کار گیریم.
آخوندی با تاکید بر اینکه ایران دالان عبور شمال به جنوب و شرق به غرب است، یادآور شد: ما باید بتوانیم شمال به جنوب کشور و شرق به غرب را از طریق کریدور به مرحله اجرایی برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی نشان داده که تکیه بر مزیت های نسبی، به هیچ وجه کافی نیست و ما باید بر مزیت های رقابتی تکیه کنیم.
آخوندی بیان کرد: قدرت رقابت، تجهیزات ایمنی، عملکرد روان و آسان ، سخت و افزار و نرم افزار سیستم های مقررات از مهمترین موارد در حوزه بنادر به شمار می رود و این سازمان باید ثابت کند که قدرت رقابت با کشورهای جنوب ایران را دارد.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به انعقاد 13 تفاهم نامه با بخش های خصوصی و دولتی، گفت: امیدواریم با تفاهم نامه و قرارداد اپراتوری که با ورود تجهیزات به بنادر امضا می شود؛ شاهد توسعه تمامی بنادر شمال و جنوبی کشور باشیم.
وی ادامه داد: باید در بنادر شمالی و جنوبی کشور یک بندر هوشمند داشته باشیم و البته این خواسته تمامی فعالان حوزه دریایی است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سفر اخیر خود به کشور هامبورگ اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از این بندر داشتم؛ 330 کیلومتر ریل در این بندر اجرایی شده و 16 قطار به صورت هم زمان در این بندر در تردد بودند.
به گفته وی؛ باید بتوان همانند شهر هامبورگ زیرساخت های ریلی در درون بنادر را تجهیز و توسعه دهیم.
آخوندی افزود: سیستم کنترل مرکزی سازمان بنادر از سیستم کنترلی راه آهن در این بندر کاملا مجزا بود.
وزیر راه وشهرسازی گفت: از هیأت عامل بنادر درخواست دارم که این سیستم را در بنادر کشور راه اندازی کنند و امیدوارم سازمان بنادر با ارائه زمانبندی مشخص، بنده را از راه اندازی خط ریل در اسکله ها مطمئن کنند.
آخوندی توضیح داد: در بخش ریلی در بنادر شهید رجایی، چابهار و امام خمینی آنچه که می تواند در حوزه بار برای ایران اهمیت داشته باشد، حمل ونقل ترکیبی (دریا و ریل) در این حوزه است و ما باید سرمایه گذاری گسترده ای داشته باشیم.
وی افزود: حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل را باید هیأت عامل، همواره در دستور کار خود قرار دهد.
آخوندی گفت: باید قدرت رقابت در حوزه تعرفه های بندری با سایر بنادر منطقه داشته باشیم، بنابراین اقدامات لازم برای این امر هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
این مقام مسوول در ادامه از شکل گیری مفهوم لجستیکی خبر داد و گفت: تمام زنجیره لجستیک از مبدا بار تا مقصد در دستور کار است و نگاه به زنجیره لجستیک و اطمینان از بابت زمان و هزینه بسیار اهمیت دارد.
وی در ادامه به محموله گندمی که اخیرا در بندر چابهار وارد شده بود، اشاره کرد و گفت: در این محموله چند قدرت بارگیری ورود پیدا کرده اند و ما مجبور هستیم برای کریدورهای خود، مدیریت تعیین کنیم.
وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: گره های زیادی در بنادر گمرک، انبارها و بخش حمل ونقل کشتیها وجود دارد که می توانیم با مدیریت در کریدورها این گره های کشنده را تسهیل کنیم.
آخوندی با بیان اینکه رویکرد ما در بازرگانی مدیریت کریدور است، گفت: امیدواریم این مدیریت را در ایران جدی تر پیگیری کنیم و با اجرایی شدن آن بتوانیم مدت زمان توقف محموله ها را در بنادر را کاهش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متاسفانه ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندری مطلوب نیست، گفت: بسیاری از ساکنان شهرهای بندری تصور میکنند که سازمان بنادر می خواهد از آنها سوءاستفاده کند؛ درصورتیکه باید با حمایت از سازمان بنادر بتوانند، این شهرها را آبادتر کنند.
آخوندی توضیح داد: بنادر نباید تنها محدود به تخلیه و بارگیری شوند، بلکه با حمایت از آنها باید این بنادر را به بخش های مهم اقتصادی تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه حدود 700 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بندر چابهار انجام خواهد شد، گفت: با افتتاح فاز اول بندر چابهار میزان سرمایه گذاری در این بندر افزایش خواهد یافت ولی آیا این میزان سرمایه گذاری با امکانات رفاهی و عملیات بانکی که در آن انجام می شود، مطابقت دارد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید امکانات رفاهی، گردشگری و نیز ایجاد عملیات بانکی در شهرهای بندری با سرمایه گذاری هایی که در آن صورت می گیرد، مطابقت کند.
آخوندی توضیح داد: مسوولیت ایجاد این امکانات تنها به عهده سازمان بنادر نیست؛ بلکه باید تمامی سازمان ها و ارگان ها در این حوزه همکاری کنند و سازمان بنادر در این بخش نقش تسهیل گری دارد.
وی در ادامه به مفهوم یکپارچگی اشاره کرد و گفت: مفهوم یکپارچگی باید در همه بخش ها وجود داشته باشد، زیرا یک دنیا به این مفهوم اعتماد میکند و تا زمانیکه این مفهوم در بخش حمل ونقل وجود داشته باشد، یک گام به جلو خواهیم برداشت.
وزیر راه در پایان گفت: کشوری که ادعا دارد با ایجاد کریدورهای مختلف می تواند گره های موجود در این بخش را برطرف کند، باید در موقعیت کارکردی قرار گیرد.
انتهای پیام/