وزیر کار گفت: باید زبان گفت‌وگو با مردم را از نیاز محوری به حق‌ محوری تغییر دهیم و هر شهروند بتواند حق خود را کسب کند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در در اولین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: باید زبان گفت‌وگو با مردم را از نیاز محوری به حق‌ محوری تغییر دهیم و هر شهروند بتواند حق خود را کسب کند.

وی با بیان اینکه  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جنبه‌های مختلفی با منشور حقوق شهروندی در ارتباط است، گفت: این وزارتخانه از آسیب‌دیدگان اجتماعی تا ثروت‌آفرینان دیروز، امروز و سالمندان را در بر می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به تلاش‌های وزارتخانه متبوعش برای  تبعیض قائل نشدن در میان مردم، افزود: در مناصب مختلف این وزارتخانه از سطوح معاونان تا مدیران کل سعی کردیم از اقوام و مذاهب گوناگون بهره ببریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز این وزارتخانه را بر ایجاد فرصت برابر بیان کرد و اضافه کرد: برنامه‌های اشتغال روستایی و عشایر را در دستور کار قرار دادیم. توانمند شدن برای کاریابی، سر زدن به زندان‌ها و پادگان‌ها و روستاها، همچنین ساماندهی کارهایی همچون کوله‌بری را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: مقابله با قرارداد‌های سفید امضا و نگرانی از قرارداد‌های کار، تلاش برای تساوی حقوق و ایجاد حقوق شهروندی از بنیادی‌ترین اموری است که در این دوره دنبال خواهیم کرد.

ربیعی با بیان اینکه حق فعالیت صنفی در وزارتخانه در طول سه سال گذشته دنبال شده است، تصریح کرد: برخی از تشکل‌های صنفی حدود سه سال وقت از ما گرفت تا به انجام برسند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اعتراضات کارگری خاطرنشان کرد: ساختار نظام مشارکتی و معنا دادن به شرکا موجب شد تا تشکل‌های کارگری، کارآفرینی و بهزیستی در دولت تدبیر و امید رشد داشته باشند. کارگران برای اولین بار توانستند راهپیمایی کرده، تجمع قانونی داشته باشند و اعتراضات خود را بگویند. ما معتقدیم که نهاد‌های صنفی از ارکان حقوق شهروندی است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ کردن حوزه عمومی از جمله کار‌هایی است که برای گسترش جامعه مدنی دنبال خواهیم کرد، افزود: در این راستا به اورژانس اجتماعی جهت تضمین حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای کرده‌ایم. اورژانس اجتماعی برای رسیدگی به مشکلات کودکان، زنان و سالمندان آسیب دیده فعال هستند.

ربیعی ادامه داد: زبان گفت‌وگو از نیازمحوری بر حق‌محوری را باید تغییر دهیم، مسائل اجتماعی باید از سیاست‌زدگی جدا شود. باید حقوق شهروندی به نحوی نهادینه شود که همه مردم از آن بهره‌مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حقوق بهره‌مندی از زندگی سالم را از طریق غربال‌گری دنبال می‌کنیم تا کودکان معلول کاهش یابند. این کار ۸۰ تا ۹۰ درصد در مناطق محروم صورت گرفته است. از سوی دیگر با ارائه وعده‌های گرم غذایی در مهد کودک‌ها به هزار روز نخست زندگی کودکان توجه کردیم تا در آینده زندگی بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار