واعظ مهدوی گفت: وضعیت نامناسب بازار کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بیشتر از نداشتن مهارت اذیت می‌کند.

سایه سنگین رکود صنایع بر سر دانشجویان بیکاربه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا‌ واعظ‌ مهدوی‌ مشاور سازمان برنامه‌ و بودجه‌ کشور‌ در سومین‌ دوره‌ از‌ تجلیل‌ برترین‌های پژوهش و فناوری‌ که در پژوهشکده‌ هنر و معماری برگزار شد با اشاره به این موضوع که نظام علمی کشور‌ از جمله‌ دستاوردهای‌ انقلاب اسلامی‌ بوده است اظهار کرد: گسترش کمی و کیفی‌ علم و دانش‌ و دستاوردهای‌ آن سبب افتخارآفرینی‌ برای‌ کشورمان‌ است‌.

مشاور سازمان برنامه‌ و بودجه‌ کشور با خاطرنشان کردن این موضوع که نگاه کلی ایرانیان‌ منفی است‌، گفت: ما ایرانی‌ها به دلیل آن که نگاهی منفی داریم اغلب‌ اوقات دستاوردهای‌ خود را نمی‌بینیم‌ و به جای آن که صحبت از افتخارات و دستاوردهایمان‌ داشته باشیم‌ نکات منفی مثل بیکاری را می‌بینیم‌.

وی تصریح کرد: دولت خدمات گران ارائه نمی‌دهد و گسترش علم و دانش و فناوری‌ در کشور ما ارزان است که این خود نوعی ایثار و فداکاری است، برای مثال کشورهای مختلف دیگر خدمات ما را با 10 برابر هزینه برای خود تأمین می‌کنند.

 واعظ‌ مهدوی‌ با اشاره به این موضوع که جهاد دانشگاهی‌ پیشتاز‌ در علم و فناوری است، بیان کرد: جهاد به عنوان حلقه‌ای واسط میان دانشگاه‌ و نهادهای‌ مختلف‌، پتانسیل بالای دانشجویان را نشان می‌دهد و در جهت ارتقای ظرفیت فارغ‌التحصیلان و آمادگی آنها قدم برمی‌دارد.

 مشاور سازمان برنامه‌ و بودجه‌ کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر آن که 70 درصد از صنایع کشور‌ در رکود است، گفت: وقتی که کشور صنایع مناسبی ندارد مهندس فارغ‌التحصیل در کجا می‌خواهد کار کند؟ متأسفانه امروز واردات حجم بسیار زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است‌ و بیش از مسئله مهارت‌، مشکل‌ بازار‌ کار ما را اذیت می‌کند،  نبود بازار مناسب برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشکل اصلی کشور است.

متناسب نبودن هزینه‌های جاری و میزان درآمد، آفت بودجه دولت

 وی در رابطه با بودجه سال 97 اظهار کرد: دولت مجموع بودجه عمومی را 368 هزار میلیارد تومان تعیین‌ کرده اما مشکل اصلی اینجاست که هزینه‌های جاری از میزان درآمد‌ بسیار بیشتر است‌ و این مشکلی است که کشور طی سال‌های متوالی‌ با آن مواجه بوده است‌.

 واعظ‌ مهدوی‌ ادامه داد: دولت بودجه را از مردم تهیه می‌کند و مهم آن است که‌ این بودجه‌ کجا و در چه زمانی‌ و توسط چه کسی‌ خرج شود‌.

 مشاور سازمان برنامه‌ و بودجه‌ کشور با اشاره به منابع مهم تامین بودجه نظام آموزشی و عالی کشور خاطر نشان کرد: بودجه دولت، معادن، کمک مؤسسات خیریه، وقف آموزشی‌ و درآمد حاصل از تحقیقات دانشجویی از جمله‌ عواملی هستند که می‌توانیم‌ از طریق‌ آنها‌ بودجه را تأمین کنیم‌.

 وی یادآور شد: برای پیشرفت در حوزه آموزشی و موفقیت‌ در آن باید برنامه طولانی مدت داشته باشیم و اگر بپذیریم‌ که منابع‌های ذکر شده می‌توانند درآمدزایی‌ کنند شرایط‌ خوبی را در حوزه پژوهشی‌ خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار