در آستانه فرارسیدن شب یلدا طی مراسمی لوح ثبتی آیین سنتی کف زنی بایگ ثبت شده در فهرست آثار ناملموس ملی با حضور مسئولین ومردم رونمایی شد.

رونمایی از لوح ثبتی آیین سنتی کف زنی بایگ  رئیس میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان تربت حیدریه در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛گفت: مراسم کف زنی ویژه فصل زمستان یکی از آیین‌های کهن وقدیمی بایگ می‌باشد که در اسفندماه سال گذشته در فهرست میراث معنوی وآثار ناملموس ملی به شماره ۱۳۸۸ به ثبت رسید.


علی محمدی افزود: ثبت معرفی چنین مراسم مادی ومعنوی ضمن ایجاد اتحاد وهمدلی بین مردم از فراموشی چنین میراث ماندگاری جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری تربت حیدریه همچنین با توجه به برگزاری جشنواره غذا‌های سنتی وآیین قورمه در روستای بسک گفت: آیین قورمه کنان در روستای بسک نیز یکی از رسوم قدیمی وویژه در این روستا می‌باشد که در فصل زمستان دربین خانواده‌ها اجرا می‌شود.

محمدی تصریح کرد: در این مراسم مردم بسک گوشت گوسفند را به صورت قورمه درآورده وجهت استفاده زمستانه در پخت وپز‌ها در داخل شکم خشک شده گوسفند نگهداری می‌کنند.
 
انتهای پیام//ف.ج
 

برگزاری آیین سنتی کف زنی وقرمه کنان در بایگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.