رئیس منابع طبیعی پاسارگاد از احیای ۶۷ هکتار از جنگل‌های سوخته این شهرستان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسن خسروانیان رئیس منابع طبیعی پاسارگاد امروز اظهار کرد: عملیات احیای جنگل‌های آسیب دیده و سوخته پاسارگاد از ۱۵ آبان ماه پس از نخستین بارندگی آغاز و تا کنون پنج عملیات در این زمینه برگزار شده است.

وی ادامه داد: این عملیات با مشارکت بخشدار و شهرداری بخش پاسارگاد و شورا و دهیاری‌های روستا‌های کردشول، مادرسلیمان، مبارک آباد و ابوالوردی و بسیجیان حوزه امام موسی بن جعفر (ع)، حوزه سپاه عشایری امام محمد باقر (ع)، اهالی و دوستداران طبیعت، گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی، مرتعداران، سازمان‌های مردم نهاد و حافظان و دوستداران طبیعت و محیط زیست، قرقبانان افتخاری منطقه خرسی و نیرو‌های خدوم و پرتلاش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اجرا شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد یادآور شد: تاکنون بیش از ۶۰ نفر به صورت خودجوش در این عملیات حضور یافته اند و کار احیای مناطق و جنگل های آسیب دیده و سوخته ادامه دارد.

خسروانیان اضافه کرد: در این عملیات سطحی بالغ بر ۶۷ هکتار جنگل‌های سوخته تنگ کجو و ارتفاعات تنگ ماری احیا شد.

وی ادامه داد: احیای این جنگل‌ها با استفاده از بذر گونه‌های بومی مناطق از جمله بنه، ارژن و بادام کوهی و تنگرس انجام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد تاکید کرد: یک جامعه زمانی به بلوغ می‌رسد که کهنسالانش درختانی را بکارند، درحالی که می‌دانند زیر سایه آن‌ها نخواهند نشست.

خسروانیان افزود: جنگل‌ها اهمیتی حیاتی دارند، زیرا ماوای متنوع‌ترین جوامع زیستی جهان و غنی‌ترین تنوع زیستی زمین هستند. در درون جنگل‌ها تعداد زیادی از دارو‌های بالقوه و هزاران هزار گونه دیده نشده و کشف نشده، پنهان است.

وی بیان کرد: همچنین جنگل‌ها توانایی تعدیل آب و هوای جهان را دارند و شرایط آب و هوایی کل زمین را پایدار نگه می‌دارند.

وی ادامه داد: این نقش آن‌ها به حدی مهم است که تخریب آن‌ها می‌تواند موجب تغییراتی در مقیاس عظیم و گسترده در آب و هوای کره زمین شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد تصریح کرد: متاسفانه قطع درختان بسیاری از جنگل‌های معتدله باستانی و دارای قدمت طولانی که اهمیت حیاتی برای ما و برای تمامی گونه‌های زیستی جهان دارند به سمت نابودی رفته است.

خسروانیان افزود: تقاضای فزاینده برای مسکن، کاغذ و انواع محصولات چوبی از حفاظت مطلوب جنگل‌ها جلوگیری کرده است و تنها عاملی که می‌تواند جلوی نابودی کامل آن‌ها را بگیرد استفاده عاقلانه‌تر و محتاطانه‌تر از جنگل‌ها و تلاش گسترده و جدی برای کاشت مجدد درختان در آن هاست.

وی ادامه داد: بهره برداری بی رویه از چوب‌های درختان جنگل ها، جنگل زدایی و کشاورزی به صورت سوزاندن زمین و به طور ضربتی در این بیوم‌ها و چرای بیش از حد دام در آن‌ها ضربات مهلکی بر این بیوم‌های ارزشمند هستند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد تصریح کرد: تقاضای روزافزون انسان برای محصولات گوشتی به این وقایع دامن می‌زند. تخریب جنگل‌ها طی سال‌ها در حد وسیع و با سرعتی هولناک اتفاق افتاده است و در حال حاضر بسیاری از جنگل‌ها را از دست داده‌ایم و آینده بقیه آن‌ها در گرو این است که انسان، هر چه سریعتر از خواب غفلت بیدار شود و بقایای این گنج گران بهای هستی را از نابودی مطلق نجات دهد.

انتهای پیام/ن

احیای جنگل های سوخته پاسارگاد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار