معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: تعداد 93 هزار و 125 نفر زن و 48 هزار نفر مرد هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمد حسین اشرفی معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این‌که طبق آیات الهی خداوند متعال انسان‌ها را همواره به علم آموزی و دانستن دعوت می‌کند، گفت: در این خصوص پیامبر اکرم (ص) می فرمایند «طلب علم و دانش اندوزی برای هر زن و مرد مسلمانی واجب است و هر مسلمانی باید به دنبال علم آموزی باشد».

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که خانواده با بی سوادی و کم سوادی والدین، دچار فقر فرهنگی می شود، گفت: با بی سوادی والدین، خانواده‌ها در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق و غیره قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه نهضت سواد آموزی کشور در راستای سواد آموزی مردم اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی رایانه و ICDL کرده است، افزود: در حال حاضر اگر کسی نتواند از تلفن همراه و اینترنت استفاده کند در واقع نوعی بی‌سواد محسوب می‌شود به همین دلیل در همین راستا دوره‌ی آموزشی رایانه در 12 منطقه استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سرشماری گروه سنی سواد آموزی 10 الی 49 سال، در سال 95 اظهار کرد: طی سرشماری سال 90 آذربایجان شرقی در سطح باسوادی با 92.1 درصد و در سطح بی سوادی 7.1 درصد و در سال 95 در سطح باسوادی 93.3 درصد و در سطح بی سوادی 5.7 درصد بوده است.

وی با تاکید بر این‌که طبق آمار میزان بی سوادی زنان و دختران در کشور نسبت به مردان زیاد است، گفت: توجه به آموزش و پرورش دختران و زنان جزو اولویت آموزش و پرورش کشور است؛ چرا که اگر مادری باسواد باشد در تربیت و حمایت فرزندان تاثیرات مثبتی خواهد داشت و یک مادر با سواد نه تنها یک نفر بلکه می‌تواند یک نسل را تربیت کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه افراد بی سواد می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات لازم در دوره‌های سواد آموزی به مراکز نهضت سواد آموزی شهرستان‌ها، مناطق و مدارس سراسر استان مراجعه کنند، گفت: حدود 680 هزار تومان به عنوان حق زحمه‌ی آموزش‌دهندگان در ازای هر سواد آموزی پرداخت می‌شود و به آموزش دهندگان معلولان و روستایی حدود مبلغ یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: افرادی که نمی‌توانند به صورت فیزکی در کلاس‌های سواد آموزی حضور یابند، می‌توانند به صورت خودآموز در منزل و با استفاده از کتاب‌های رایگان نهضت سواد آموزی تحصیل و در امتحانات نهضت شرکت کنند که در صورت قبولی در امتحانات 720 هزار تومان تشویقی به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از مسولان و مردم خواستار همکاری در زمینه‌ی ریشه‌کنی بی‌سوادی از جامعه هستیم، افزود: هر خانواده می‌تواند به عنوان نماینده‌ی سواد آموزی کشور باشد و با ایجاد انگیزه در افراد بی‌سواد خانواده در این راستا گام موثری بردارد.

اشرفی افزود: جهت ریشه کنی بی سوادی از جامعه، نیازمند فرهنگ سازی عمومی برای سواد آموزی، همکاری با آموزش دهندگان جهت شناسایی افراد بی‌سواد، اجرای طرح اولیای بی‌سواد در جامعه و همکاری در واگذاری مکان‌های آموزشی مناسب هستیم.

 

انتهای پیام/ش

میزان بی سوادی زنان و دختران در کشور نسبت به مردان زیاد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.