معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ایمان وسطایی، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در شورای برنامه ریزی استان در سرسرای استانداری بیان کرد: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان 20.3 درصد و در کشور 20.9 درصد است.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری این دانش آموختگان در استان نسبت به آمار بیکاری در گروه سنی بین 15 تا 29 سال کم تر است.

وسطایی تصریح کرد: متوسط نرخ بیکاری کشور 12.4 و نرخ بیکاری در استان 12.7 است که خوزستان رتبه دهم کشور را در این شاخص دارد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در فاصله زمانی سال های 1375 تا 1395 در استان 20 درصد افزایش یافته است.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نرخ بیکاری در مقطع کارشناسی ارشد در استان را 9.6 عنوان کرد و اذعان داشت: نرخ بیکاری در مقطع دکترا کم تر از سایر مقاطع است، اما نرخ بیکاری در مقطع دکترا نیز رو به افزایش است.

وی افزود: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان مرد در استان از نرخ کشوری کم تر و نرخ بیکاری زنان دانش آموخته نسبت به متوسط کشوری بیش تر است.

ایمان وسطایی در ادامه گفت: از سال 1392 نرخ بیکاری در جامعه دانش آموختگان دانشگاهی رو به کاهش است، اما هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

این مقام مسئول بیان داشت: 66 درصد از جامعه فارغ التحصیل دانشگاهی استان فعال و 34درصد غیر فعال است که بیش ترین دانش آموختگان غیر فعال در بین جامعه زنان دانش آموخته هستند.

وی اذعان کرد: براساس بررسی های انجام گرفته رشته های دانشگاهی مانند حفاظت محیط زیست، کامپیوتر، هنر، معماری و علوم زیستی بیش ترین و بهداشت کم ترین نرخ بیکاری را دارد، با توجه به اینکه استان با مسائل زیست محیطی زیادی درگیر است، آمار بالای بیکاری در رشته محیط زیست مناسب نیست.

وسطایی عوامل تاثیر گذار بر نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را رشد جمعیت، افزایش فارغ التحصیلان، نداشتن برنامه ریزی در آموزش عالی، نداشتن مهارت در فارغ التحصیلان، نداشتن تناسب رشد اقتصادی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: نرخ رشد دانش آموختگان با نرخ رشد فرصت های شغلی در استان هماهنگ نیست.

غلامحسین خواجه، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در ادامه این نشست با اشاره به کمبود موسسات آموزش عالی دولتی در خوزستان نسبت به کشور گفت: این کمبود ظلم زیادی را به مردم استان تحمیل می کند و باعث می شود که جوانان خوزستانی برای تحصیل در موسسات آموزش عالی هزینه بیش تری را پرداخت کنند.

وی بیان داشت: بر اساس مطالعاتی که بر جامعه فارغ التحصیل دانشگاهی استان انجام شده یکی از رشته های دانشگاهی با بیش ترین نرخ بیکاری رشته کامپیوتر است این در حالی است که در اکثر مشاغل به کارشناسان کامپیوتر نیاز دارند.

همچنین در ادامه این نشست بابک مختاری، رییس پارک علم و فناوری استان خوزستان گفت: موضوع بیکاری فارغ التحصیلان تنها در دانشگاه های استان نیست و یک موضوع کشوری است.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ها توجه چندانی به مشاغل جدید نمی شود و این خود می تواند در افزایش نرخ بیکاری تاثیر بگذارد.

مختاری اظهار داشت: در شرایط فعلی نرخ و ابعاد و سرعت تغییرات در حوزه اشتغال بسیارزیاد و نقش انسان در کسب و کار و تولید کم شده و همچنین تولید محصولاتی با قیمت های ارزان، امکان رقابت کالاهای ایرانی را در بازار جهانی کاهش می دهد.

رییس پارک علم و فناوری استان خوزستان اذعان کرد: براساس مطالعاتی که کشور آمریکا انجام داده با توجه به پیر شدن جامعه رشته پرستاری در سال های آینده بسیار مورد نیاز بازار کار است.

نوراله حسن زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در این نشست افزود: دانشگاه نیروی انسانی تربیت می کند، اما متاسفانه اغلب افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند مهارت لازم برای کار را ندارند و باید برای کسب مهارت چند سال در محیط کار آموزش ببینند.

وی اذعان داشت: بازار کار در استان نیاز به نیروی با مهارت دارد و لازم است که دانشگاه ها با تغییر نگرش خود برای تربیت نیروی مورد نیاز بازار کار استان نیروی با مهارت تربیت کنند.

حسن زاده بیان کرد: آموزش عالی بدون توجه به واقعیت جامعه نمی تواند نیروی با مهارت تربیت کند و در صورت ادامه این روند همچنان با مشکل بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/گ

نرخ بیکاری دانش آموختگان در اهواز 20 درصد افزایش نشان می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.