نجفی:

۶ ماه است کیش نرفته ام/هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها نشان از ضعف آموزش بود

شهردار تهران در واکنش به خبر حضورش در کیش هنگام زلزله در تهران گفت: ٦ ماه است کیش نرفته‌ام.

ماه است کیش نرفته ام/هجوم مردم به پمپ بندین‌ها نشان از ضعف اموزش بودبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نجفی در سومین جلسه اضطرار شهر تهران، در پاسخ به شایعه سفر خود به کیش گفت: من از صبح پنجشنبه تا امروز پیگیر زلزله تهران بودم و جلسات اضطرار تشکیل داده شد. امروز هم در جلسه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتیم. من سه ماه است که مشهد نرفتم، ۶ ماه است که کیش نرفتم و چند ماهی هم می‌شود که خارج از کشور نرفتم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه زلزله ملارد فرصتی برای مانوری واقعی بود، افزود: در این زلزله عملکرد و میزان آمادگی دستگاه‌های مسئول و هم عملکرد مردم و میزان آمادگی آن‌ها سنجیده شد.

وی با اشاره به آخرین گزارش کارگروه شورای هماهنگی در سومین حلسه اضطرار تهران تصریح کرد: براساس رصد انجام شده، مجموع شرایط تهران در حال پایداری و سکون پیش‌بینی می‌شود. نخستین مصوبه جلسه امشب هم برداشته شدن وضعیت قرمز بوده و وضعیت تهران زرد می‌شود. اما این به معنای منتفی شدن صد در صد آمادگی نیست.

نجفی با یکی از مصوبه‌های جلسه امشب مبنی بر محله‌ای کردن مواجهه با پدیده‌های طبیعی اشاره کرد و گفت: اگر به مردم آموزش داده شود که در محله خودشان امکانات لازم را فراهم کنند، مسلما جلوی خیلی از مشکلات گرفته خواهد شد.

در زلرله چهارشنبه دیدیم که برخی از خیابان‌های تهران دچار ترافیک شد و مردم بدون هدف در خیابان‌ها گردش می‌کردند. زلزله و بحران بزرگ‌تر کار امدادرسانی را مختل خواهد کرد. اگر شرایطی فراهم کنیم که مردم در محله‌های خود جان پناه داشته باشند، در بحران شاهد این مسائل نخواهیم بود.

وی افزود: هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها نشان دهنده عملکرد ضعیف ما و مردم بود. عده‌ی زیادی شهروندان ظرف‌های پلاستیکی را به پمپ بنزین آوردند که ضعیف بودن آموزش‌ها را نشان می‌دهد

شهردار تهران با تاکید بر آموزش مردم اظهار کرد: در ارزیابی عملکرد مردم و دستگاه ها‌ی اجرایی، نقاط قوت و ضعف وجود داشت. برای آموزش مردم از طریق صدا و سیما و شهرداری با استفاده از ظرفیت سرا‌های محله صحبت شد. همچنین قرار شد طی سه ماه آتی مانور‌های جدی زلزله برگزار شود تا مردم یکبار دیگر به طور واقعی نحوه برخورد و مقابله با زلزله را آموزش ببینند.

وی با اشاره به مصوبه دولت سابق در سال ۸۹ درباره ماموریت تمام مسئولان و دستگاه‌ها گفت: مصوبه خوبی بود که به خوبی اجرا نشده است. امشب در جلسه اضطرار تاکید شد که همه دستگاه‌ها مصوبه را مورد بررسی قرار دهند. به طور مثال، هلال احمر باید امکان اسکان یک میلیون نفر را داشته باشد، هلال احمر باید مشخص کند چه امکاناتی مورد نیاز است.

محمد علی نجفی در ادامه با اشاره به جلسه مشترک خود با رییس مجلس شورای اسلامی و رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: صبح چهارشنبه، قبل از زلزله با رییس مجلس و رییس شورای شهر جلسه‌ای داشتیم که اصلی‌ترین بحث در باب پایداری شهر تهران بود. اقای لاریجانی قول دادند که در بودجه ۹۷ تصمیمات اساسی گرفته شود تا پایداری تهران بالا رود.

وی با اشاره به بافت فرسوده تهران و میزان آسیب پذیر بودن آن گفت: نمی‌توان گفت که در زلزله ۶ ریشتری، ۵۰ درصد بافت فرسوده نابود می‌شود، چرا که این گمانه علمی نیست. در پدیده زمین شناسی زلزله، عمق، شتاب هم بسیار مهم است. آنچه که علم و یقین تعیین میکند این است که اگر زلزله بزرگ در تهران اتفاق بیفتد، خساراتی را در پی خواهد داشت

شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اجاره دادن سوله‌های بحران تصریح کرد: تهران ۱۲۰ سوله مدیریت بحران دارد که برخی از آن‌ها برای استفاده موقت و در کاربری موقت گرفته شده است. شوک زلزله خوب بود که ما به صرافت بیفتیم که این سوله‌ها را برگردانیم. صبح روز پنجشنبه هم اولین گزارشی که خواستم در مورد سوله‌های مدیریت بحران بود. طی چند ماه آینده تمام این سوله‌ها را تحویل مدیریت بحران خواهیم داد.

وی افزود: اگر ببینیم برخی فعالیت‌ها به کاربری اصلی سوله‌ها لطمه‌ای نمیزند آن‌ها را برای استفاده موقت واگذار خواهیم کرد.

به گفته محمدعلی نجفی، شهردار تهران، تهران ۴ پایگاه پشتیبانی دارد که اگر اتفاقی بیفتد استان‌های معین برای کمک خواهند آمد. البته ممکن است برخی از پایگاه‌ها مشکلاتی داشته باشند.

وی از تهیه نقشه تخلیه امن اضطراری خبر داد و گفت: شهرداری برای تمام مناطق تهران نقشه تخلیه امن اضطراری تهیه کرده است، تا مردم هر محله بدانند که اگر با زلزله مواجه شدند، نزدیک ترین منطقه امن آن ها کجاست.

نجفی در پایان گفت: تمام این نقشه ها به صورت دیجیتال در آمده و روی سایت شهرداری تهران قابل استفاده است. همچنین اپلیکیشن این نقشه‌ها در حال تهیه بوده که در هر شرایطی و در هر منطقه ای برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار