موضوع بودن یا نبودن کنکور با حضور مسئولان مربوطه در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

نوید ادهم: اراده جدی برای حذف کنکور وجود ندارد/میرزاده:‌ منافع خیلی‌ها ایجاب می‌کند که کنکور سر جای خود باشدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت ۲ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بودن یا نبودن کنکور پرداختند.

 میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون چرایی حذف نشودن کنکور گفت: به نظر می‌رسد در وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش عزم جدی برای حذف کنکور وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه قانون شرایط را فراهم کرده است، اما اشکال در اجرای آن است، اظهار داشت: قانونگذار تکلیف را از سال ۸۶ مشخص کرده است، اما بنا به دلایلی قانون اجرا نمی‌شود. 

 میرزاده با اشاره به اینکه منافع خیلی‌ها ایجاب می‌کند که کنکور سر جای خود باشد، افزود: گردش مالی کنکور بیش از آن رقمی است که گفته می‌شود لذا قطعا کنکور قابل حذف شدن است.

 مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سوابق تحصیلی را تولید و در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهد، اما اراده‌ای که بر روی سوابق تاثیر قطعی داشته باشد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اراده جدی برای حذف کنکور وجود ندارد.

 وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هر سال براساس امتحاناتی که برگزار می‌کند سوابقی را تولید می‌کند، گفت: از نظر ما مدارک و نمرات معتبر است اما اهتمام جدی برای اجرای قانون وجود ندارد و هر دفعه بهانه‌هایی مطرح می‌شود، سوابق تحصیلی تاثیر مثبت دارد، اما تاثیر قطعی ندارد.

 حمید اکبری قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آموزش در کل کشور باید یکسان و استاندارد باشد، اظهار داشت: مقوله کنکور با امنیت جامعه سرکار دارد.

 وی با بیان اینکه داوطلبان  برخی رشته‌ها کم و در برخی دیگر زیاد است، عنوان کرد: در رشته علوم پزشکی شاهد روند افزایش داوطلب هستیم، باید افراد واجد صلاحیت در گروه پزشکی وارد دانشگاه شوند.

 ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه این برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه موافق حذف کنکور هستیم، اما جایگزین آن باید مشخص شود، گفت: قرار بود چهار سال امتحانات نهایی برگزار شود که صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه سوابق تحصیلی آموزش و پرورش لحاظ نشد، اظهار داشت: قرار بود تا سال اول پنج ساله پنجم کنکور حذف و به جای آن سوابق چهار ساله متوسطه لحاظ شود، اما این امر محقق نشود.

 خدایی با اشاره به اینکه سال ۹۱ آخرین سال اجرای قانون حذف کنکور بود، ادامه داد: متاسفانه سوابق تحصیلی مطابق تعریف قانون صورت نگرفته است.

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری سال ۹۴ قانون سنجش و پذیرش را تعریف کرد، افزود: مجلس در سال ۹۵ قانون خود را دوباره اصلاح کرد و سوابق تحصیلی را از تاثیر مثبت به تاثیر قطعی تغییر داد.

در ادامه برنامه نوید ادهم تصریح کرد: تا زمانی که این روش پذیرش وجود داشته باشد نمی‌توانیم سند تحول را اجرایی کنیم زیرا استعداد دانش آموزان بر اساس معیار‌های درست ارزیابی نمی‌شود کنکور فقط دانش بچه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد ما مهارت آ نها به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

وی افزود: سازمان سنجش باید کل نظام آموزشی را بسنجد اما در شرایط کنونی به یک نهاد برگزار کننده کنکور تبدیل شده است و اگر روند کنکور ادامه داشته باشد آسیب‌های آن به لحاظ سیاسی اجتماعی و اقتصادی باقی خواهد ماند.

اکبری قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت در ادامه برنامه درباره نقد سیستم سنجش و گزینش کنونی برای دانشگاه‌ها اظهار کرد: آنچه که ما نیاز داریم این است که دانش‌آموز فقط دانش تئوریک نداشته باشد و باید یکسری مهارت‌های دیگر نیز بداند تا علاوه بر محفوظات، توانمندی خاصی را در عرصه عملی از خود نشان دهد.

وی افزود: در شرایط کنونی مهارت تست زنی اولویت پیدا کرده است تا جایی که وقتی فرد وارد دانشگاه می‌شود به دلیل طی یک مسیر طولانی و خسته کننده روحیه لازم برای ادامه تحصیل را ندارد. به همین دلیل در ترم اول دچار افت تحصیلی می‌شود.

قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت ادامه داد:‌ما باید بتوانیم توانمندی افراد را بسنجیم تا به طور جدی به حذف کنکور بپردازیم و این امر مربوط به یک زمان کوتاه نیست و نیاز یک پروسه طولانی مدت دارد.

اکبری تصریح کرد:‌ در شرایط کنونی باید به راه‌های بهتر مانند سابقه تحصیلی و دانش تئوری و مهارت‌های فردی رجوع شود تا فرصت مناسب برای جذب افراد توانمند‌تر فراهم شود که به نفع جامعه و کشور است.

خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور بیان کرد: در سند تحول بحث هدایت تحصیلی مطرح شده که اگر خوب انجام شود، افراد به سمت علایق و استعداد خود می‌روند و فقط کنکور تنها راه پیش رفت نمی‌شود. زیرا این موضوع فقط منحصر به کنکور نیست بلکه بحث اشتغال و منزلت اجتماعی را نیز دربر می‌گیرد. پس کنکور یک موضوع اجتماعی است که مربوط به مردم جامعه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما تلاش داریم این مشکل حل شود و باید به تبعیضات موجود در سوابق تحصیلی توجه کنیم تا عدالت برقرار شود، همچنین حذف کنکور به معنای قبولی صددرصد نیست و معیار مجلس برای حذف کنکور موفقیت آمیز نبوده است.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود:کنکور معضل است و در شرایط کنونی سازمان سنجش که بازوی توانمند نظام سنجش علمی کشور است تاکنون قدمی مستحکم برای حذف کنکور برنداشته شده و افراد کارشناس باید راهکار ارائه بدهند که خود سازمان سنجش یکی از این منابع است است.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش اراده‌ای برای حذف کنکور ندارد،  اگر راهکار حذف آن را نمی‌داند ما در کمیسیون آموزش در خدمت هستیم تا پیشنهاد ارائه دهیم. تا سال 97  دانش آموزان باید 85 درصد با سوابق تحصیلی قبول شوند در حالی که در شرایط کنونی عملی نشده و با افزایش تعداد دانشگاه‌ها هشتاد و چنج درصد محقق نشده است.

میرزاده یادآور شد: دانشگاه‌هایی که ظرفیت آن‌ها در شهرستان‌ها تکمیل نمی‌شود باید با سوابق ثبت نام کنند مجلس وظیفه قانونگذاری را داشته در حالیکه مقاومت از جانب سازمان سنجش بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه وقت مجلس صرف تصویب اصلاحیه شده است، تاکید کرد: سازمان سنجش اگر اراده کند می‌تواند کنکور را حذف کند، زیرا کاملا بر معضلات کنکور آشنایی دارد و بر راهکار‌های آن نیز اشراف دارد.

خدایی  ادامه داد: سازمان سنجش در آزمون‌های مدل‌های جدید سنجش را نیز به کار برده است و ما به دنبال یک جایگزین مناسب برای کنکور هستیم و با تمام توان کارشناسی به دنبال طراحی مدلی هستیم تا به دانش آموزان ارائه دهیم و بیشتر هم رشته‌های پر طرفدار را مورد توجه قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد طرحی جدید برای کنکور چه زمانی حاصل می‌شود؟ گفت:  ما همواره به دنبال همکاری با مجلس بوده ایم و مجلس به انداره کافی قانون در این زمینه دارد باید اعتماد متقابل بین سازمان‌های درگیر وجود داشته باشد.

میرزاده در ادامه تاکید کرد: دانشگا‌هایی مانند پیام نور و علمی کاربردی به قدری گسترده شده اند که این 85 درصد آن‌ها را شامل می‌شود و دغدغه اصلی قانونگذار را مورد توجه واقع نشده است بنابراین سازمان سنجش چند رشته پر متقاضی را جدا کند و راهکار ارئه دهد، زیرا از نظر مجلس حذف کنکور مسئله‌ای ندارد، اما سازمان سنجش میلی به این کار ندارد و آموزش و پرورش نیز کوتاهی کرده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اخه تا کی باید این کنکور باشه تکلیف افراد دارای سوابق تحصیلی کی تعیین میکنه. یعنی باید دوباره مهارت تست زنی بخونیم تورو خدا این مسئله کنکور به زودی حل کنید
Germany
علیرضا
۰۸:۴۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
اگه شرط معدل بگذارندموسسات به سمت ارتقا معدل میروند
آخرین اخبار