رحمانی فضلی خبر داد:

اعضای ستاد مرکزی و دست‌اندرکاران مراسم اربعین با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

وزیر کشور گفت: اعضای ستاد مرکزی و دست‌اندرکاران مراسم اربعین روز چهارشنبه با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

اعضای ستاد مرکزی و دست‌اندرکاران مراسم اربعین با رهبر انقلاب دیدار می‌کنندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست بررسی و جمع‌بندی مراسم اربعین که امروز دوشنبه 4 دی ماه در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: امسال برای سومین بار با استفاده از تجربیات گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم مراسم اربعین را با سهولت بیشتری برگزار کنیم.

 وی افزود: به طور کلی ارائه خدمات و اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف قابل قبول بود و وزارت خارجه برای صدور روادید اربعین و تهیه ارز مورد نیاز زائران همکاری خوبی با وزارت کشور داشت. 

رحمانی فضلی ادامه داد: کشور عراق همکاری خوبی برای برگزاری مراسم اربعین با کشورمان داشت و استانداری‌ها هم عملکرد مطلوبی از خود نشان دادند به طوری که کمترین مشکل در مراسم امسال گزارش شده است.

وزیر کشور با اشاره به موضوع خروج غیر قانونی زائران از کشور بیان کرد: سال گذشته بحث خروج غیر قانونی زائران مشکلات بسیاری ایجاد کرد اما خوشبختانه امسال در این زمینه مشکلی نداشتیم البته رسانه‌ ملی و نیروی انتظامی هم در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

 وی اظهار کرد: شناسایی نقاط ضعف و قوت در برگزاری مراسم اربعین موضوع قابل توجهی است و امسال با توجه به گزارش‌های ارائه شده شاهد کاهش ضعف‌ها بوده‌ایم.

 رحمانی فضلی متذکر شد: اربعین به عنوان گام مهم اعتقادی ،‌فرهنگی و اجتماعی در فرهنگ مردم بوده، هست و خواهد بود و به مرور زمان هم باید بیشتر تقویت شود.

 وزیر کشور خاطر نشان کرد: معتقدم باید زیر ساخت‌های برگزاری مراسم اربعین تقویت شود تا شاهد تاثیر آثار آن در حوزه‌های فرهنگی،‌ اعتقادی و البته سیاسی باشیم چرا که اربعین حرکتی مردمی و برای مردم هم جای تامل دارد.

 وی تاکید کرد: به تازگی وزارت اطلاعات جزوه‌ای که مربوط به نظر سنجی  انگلیسی‌ها از زائران در کربلا و نجف بود را در اختیار ما قرار داد و این نظر سنجی نشان می‌دهد که زائران از خدمات راضی بودند.

رحمانی فضلی با اشاره به بازگشایی مرزهای جدید در ایام اربعین افزود: در مراسم اربعین امسال بازگشایی مرز جدید توسط عراق نهایی شده بود اما در روزهای پایانی بنا بر اظهارات مقامات این کشور به دلایل امنیتی بازگشایی نشد در حالی که زیر ساخت‌های مرز خسروی فراهم بود و موکب‌های مورد نظر هم در مکان‌های مناسب استقرار داشتند.

 وزیر کشور ادامه داد: ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در مرزهای جدید خوب است اما باید این زیر ساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم کنیم که آمادگی پذیرش 6 میلیون زائر و توانایی 3 برابر شدن جمعیت زائران را داشته باشد.

 وی همچنین درباره میزان زائرانی که قصد داشتند غیرقانونی از کشور خارج شوند، ادامه داد: سال گذشته میزان خروج غیرقانونی زائران 50 درصد گزارش شد اما امسال این میزان کاهش چشمگیری داشت به طوری که می‌توان گفت هیچ زائری بدون روادید از کشور خارج نشده است البته نیروی انتظامی در این زمینه تلاش بسیاری کرد و طبق برنامه هر زائری که قصد داشت بدون تهیه روادید از کشور خارج شود شناسایی می‌شد و به کشور باز می‌گشت.

 رحمانی فضلی تصریح کرد: متاسفانه امکان ساماندهی زائران اربعین از مبدا فراهم نشد و نتوانستیم زائران هر استان را در قالب کاروان به کربلا بفرستیم البته نسبت به سال گذشته ساماندهی زائران قابل قبول بود اما معتقدم این شرایط باید در سال آینده بهبود پیدا کند.

 وزیر کشور بیان کرد: کمک‌های مردمی در ایام اربعین باید متمرکز و ساماندهی شود و نباید این هزینه‌ها برای مردم شبهه ایجاد کند که صرف چه مسائلی خواهد شد.

وی  با اشاره به موضوع بیمه زائران اربعین  تاکید کرد: برخی بحث بیمه زائران را طوری مطرح کردند که انگار دولت برای دریافت این هزینه‌ها جیب دوخته است. بر این اساس معتقدم باید طرحی در نظر گرفته شود تا پول‌های مراسم اربعین در حساب‌های مشخصی منتقل شود.

 رحمانی فضلی افزود: برگزاری همایش بین‌المللی اربعین اقدام مناسبی بود و باید در حوزه زیر ساخت‌ها و مباحث اصولی هم اقدامات مشابهی صورت بگیرد.

 وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: قرار است روز چهارشنبه اعضای ستاد مرکزی و دست‌اندرکاران مراسم اربعین با مقام معظم رهبری دیدار و گزارشی از مراسم اربعین امسال را به ایشان ارائه کنند.

انتهای پیام/

تمجید رحمانی فضلی از ستاد مرکزی و دست‌اندرکاران مراسم اربعین 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۴ دی ۱۳۹۶
چه عالی .
آخرین اخبار