استان اردبیل از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در جلسه بررسی توسعه تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود و این استان با تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی می‌تواند بذر پایه سیب‌زمینی‌کاران را تأمین کرده و کشور را از واردات بذر سیب‌زمینی بی‌نیاز کند.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی بعد از ذرت و گندم مهمترین محصول کشاورزی در دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: تولید این محصول گام بلندی در افزایش عملکرد سیب‌زمینی استان اردبیل است و می‌تواند در این حوزه تحولی مهم و اساسی ایجاد کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: در بذر وارداتی بیم از بیماری و آلودگی بذر وجود دارد که با تولید بذر در داخل کشور علاوه بر تأمین نیاز سیب‌زمینی‌کاران امکان صادرات بذر سیب‌زمینی نیز فراهم می‌شود.

کربلایی خیاوی گفت: استان اردبیل ظرفیت تولید دو میلیون عدد مینی تیوبر در سال را داراست که این امر حاکی از توان علمی و اجرایی محققان و بخش خصوصی در تأمین بذور عاری از هر گونه عامل بیماری‌زاست که تلاش‌ها در راستای تحقیق و پژوهش در این حوزه تداوم دارد.

وی افزود: در حال حاضر به جای کشت مستقیم گیاهچه‌ها در گلخانه‌ها از میکروتیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته‌اند برای کشت استفاده می‌شود و بذور مینی تیوبر به دست آمده از این گلخانه‌ها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعان قرار می‌گیرند. 

 

انتهای پیام/ع

تولید سالانه دو میلیون عدد مینی تیوبر سیب زمینی در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.