وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راه‌اندازی سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن، موجب افزایش دانش کنترل معضلات می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه عملیاتی سراسری سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن، که امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن، موجب افزایش دانش کنترل این معضلات می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور جزء دستگاه‌هایی است که در لایه عملیاتی آسیب‌های اجتماعی، بیشترین بار را بر دوش دارد که در این خصوص از سازمان بهزیستی قدردانی می کنم.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بهترین راه مرتفع کردن آسیب‌های اجتماعی در کشور، جمع آوری داده ها و اطلاعات به صورت جغرافیای منطقه ای و محله ای است.

ربیعی تاکید کرد: بیشترین آمار وقوع طلاق در پایتخت به مناطق ۱,۲ و ۳ تعلق دارد و این مناطق رکورددار شیوع طلاق هستند.

وی یادآور شد: خوشبختانه پس از ورود مقام معظم رهبری به آسیب‌های اجتماعی و اعلام حساسیت ایشان در این خصوص و همچنین نام بردن از یک تاخیر ۲۰ ساله در مسئله برنامه ریزی برای کاهش و کنترل آسیب‌ها، هماهنگی های میان بخشی خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: شورای اجتماعی و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، امروز به عنوان مکمل یکدیگر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: بنده به عنوان یک کنشگر و همچنین به عنوان عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس آسیب‌های اجتماعی که در سال ۹۱ در سالن شهرداری برگزار شد، و فردای آن روز این کنفرانس تعطیل شد، از همان زمان به نوعی با آسیب‌های اجتماعی در چالش بودم.

وی تاکید کرد: امروز کسانی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور دارند معتقد هستند که باید تشخیص درستی از عارضه و بیماری داشته باشیم اما هنوز در این مسئله با مشکل مواجه هستیم و باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: داده‌هایی که امروزه جمع‌آوری شده و در اختیار ما قرار دارد، از رابطه سنتی بین دو معضل فقر و طلاق خبر می دهد.

ربیعی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار در تهران به جای منطقه ۱۸ ، بیشترین آمار وقوع طلاق مربوط به مناطق ۱،۲ و ۳ است.

وی افزود: سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن، که به «سراج» نام گرفته است، به ما کمک می‌کند تا مسائل را به طور جغرافیایی حل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از مسائلی که در رفع مشکلات اجتماعی داشتیم، استفاده و تجویز راهکارهای عمومی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کل کشور است.

لزوم تمرکز بر منطقه ای حل کردن آسیب ها

ربیعی با بیان اینکه ما باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر روی جغرافیا و منطقه ای حل کردن آسیب‌ها متمرکز شویم، ادامه داد: رفع مشکلات  را باید به صورت منطقه ای دنبال کنیم و از نیروهای منطقه ای استفاده کنیم و راهکارهای منطقه ای را در برنامه داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: تفاوت سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی با دیگر سامانه‌ها در این است که سامانه‌های قبلی ما سامانه‌های داده‌های کمی است ولی این سامانه بر تحلیل کیفی محتوای داده‌ها تاکید دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سامانه‌ها معمولا به ما قدرت مقایسه فصلی، دوره‌ای و سالیانه می‌دهند و آن چیزی که ما امروز با راه‌اندازی سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌ کنیم، این است که تحلیل محتوای داده‌ها به صورت کمی و کیفی و ترکیب آن‌ها با یکدیگر انجام شود.

ربیعی تاکید کرد: اورژانس اجتماعی و مراکز مشاوره سازمان بهزیستی کشور و همچنین مداخلاتی که در پایین ترین لایه در روستاهای کشور ارائه می‌شود، داده‌های عظیمی هستند که باید به سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی متصل شوند.

وی افزود: در حقیقت سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی به نوعی شرایطی را فراهم می‌کند تا هر فردی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی تجربه‌ای دارد، بتواند به راحتی تجارب خود را به این سامانه منتقل کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی باید به نوعی تلفیقی از داده‌های کمی و کیفی باشد و این امر به ما کمک می‌کند تا عملیات منطقه ای و جغرافیایی و تفکیک های خود را به درستی انجام دهیم تا بین عارضه و بیماری، تشخیص و تفکیک درستی را قائل شویم.

ربیعی تاکید کرد: در گذشته کسانی که درس مسائل اجتماعی را معرفی می‌کردند، معمولا ۴-۵ متغیر را به همراه روابط آن‌ها با آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دادند اما امروز  مشکلات و معضلات اجتماعی نه تک علیتی و نه دو علیتی هستند، بلکه عوامل مختلفی در وقوع آسیب‌های اجتماعی دخیل هستند.

وی یادآور شد: امیدواریم که بتوانیم برای جامعه ای پویاتر و آینده روشن کشور گام‌های مهم و موثری برداریم.

انتهای پیام/

صحبت های مهم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه عملیاتی سراسری سامانه پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی مورخ 5 دی ماه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۶
طرح های خیلی خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
خدا قوت خیلی عالیه
آخرین اخبار