معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کرمان گفت: باید در کوتاه مدت ارزیابی لرزه نگاری وایجاداتاق امن را در کشورجدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدجواد فدایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کرمان در نخستین همایش ملی تاب آوری شریان های حیاتی وزیرساخت های عمرانی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان گفت: باید در کوتاه مدت ارزیابی لرزه نگاری وایجاداتاق امن را در کشورجدی بگیریم.


معاون استاندار کرمان با اشاره به تحقیقات خود در بحث سازه گفت: بیشتر از بعد مسئولیت اجرایی که دارم در خصوص برنامه ریزی و کارهایی که می توان انجام دادصحبت می کنم.


فدایی با اشاره به زلزله هایی درسال های 60 و زلزله بم وزرند گفت:در تمام زلزله ها بعد از وقوع حادثه دنبال این هستیم که به بازسازی و مقاوم سازی پرداخته شود درحالی که سوال این است چرا قبل از وقوع حادثه کاری نمی شود.


معاون استاندار کرمان با بیان اینکه در زلزله هجدک خوشبختانه بدلیل بازسازی ومقاوم سازی بعد از زلزله سال 83زرند تلفات جانی نداشتیم، گفت: ما براساس آماری که داریم در روستاهای کشور 3میلیون و200هزار واحد مسکونی غیرمقاوم داریم.


فدایی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید از روش های میان مدت ،بلند مدت وکوتاه مدت بپردازیم که درمیان مدت وبلند مدت فکر می کنم هیچ راهی جز مقاوم سازی نیست.


معاون استاندار کرمان با اشاره به اینکه برای واحدهای مثلا خشت وگلی راهی جز تخریب وبازسازی ومقاوم سازی سازه نیست اظهار کرد: در سال 67طرحی تحت نام هادی روستایی اجرا شد وبعد در 74بهسازی مسکن روستایی که تا 84ما 294هزار واحد مسکونی مقاوم در کشور داشتیمکه در خرداد ماه 84 مصوب شد سالانه 200هزار واحد باید بازسازی شود.


وی اظهار کرد: براساس این مصوبه از سال 84تا95 جمعا 2میلیون و100هزار واحد در قالب این طرح بازسازی شد که مجموعا 39درصد واحدهای روستایی را شامل می شد.


معاون استاندار کرمان تاکید کرد: در کل کشور 39درصد واحدهای مقاوم در روستاها داریم و61درصد این واحدهاغیر مقاوم هستند که در برنامه ششم نیز سالانه باید 200هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شود .


وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ارزان قیمت با سود5درصد وبازپرداخت 12ساله وضامن زنجیری بجای وثیقه ای گفت: اگر از این شرایط استفاده کنیم می شود تا حدی به آینده امیدوار باشیم اما همین برنامه اگر بخواهد اجرا شود 16سال طول می کشد و دولت باید 4هزارمیلیارد تومان سالانه هزینه کند.

معاون استاندارکرمان با بیان اینکه درمسائل مقاوم وضع خوبی نداریم تصریح کرد: در روستاها کارهایی انجام شده اما از برنامه عقب است و برنامه کامل محق نشده ولی امکان کار فراهم است.


وی الگوی ساخت واحدهای مسکونی در بنیاد مسکن را سازه اسکلت فولادی با سقف سبک ذکر کرد وگفت : درهجدک نیز از همین الگو استفاده شده است اما بنیاد مسکن بایدبا کمک مراکز تحقیقاتی الگوهای مناسب و ارزانتری که سریعا نیز اجرا شود برای مقاوم سازی تعریف کند.


فدایی خاطرنشان کرد: الگوهای جدید ال اس اف است که در کشورما نیز تاحدودی اجرایی شده است می تواند یکی از گزینه ها باشد هرچند که دوستان اعلام کرده اند نظام مهندسی کوهبنان اجازه نداده است در ساخت روستاها از این روش استفاده شود.


وی با تاکید براینکه ما خیلی حضورمدیران اجرایی را جدی نمی بینیم افزود: در خصوص بانکها نیز انتظار داریم بیشتر با طرح های ارائه شده همکاری کنند و در بحث ارائه تسهیلات اذیت نکنند.

فدایی اظهار کرد: در شهرهای ما مسئله پیچیده تر است زیرا سیستم ساختمانی متفاوت است،درخانه های ویلایی ها می توان از شرایط مسکن روستایی استفاده کرد اما برای بقیه بافت بلند مرتبه شهری باید فکر اساسی شود.


معاون استاندار کرمان از وجود 5هزارهکتار بافت فرسوده شهری در استان خبردادو ابراز کرد: در شهر کرمان 13درصد بافت فرسوده شهری را داریم که دولت دربرنامه ششم تکلیف دارد هر سال 270محله شهری رابازسازی و نوسازی کند که قدم خوبی می تواند باشد اما کافی نیست.


فدایی تاکید کرد: ما نباید منتظر زلزله وبعد بازسازی باشیم پیشنهاد می شود شرکت هایی با همکاری شهرداری تشکیل شود وبافت فرسوده را به مرور تملک ونوسازی کنند ومنابع مالی آن را نیز می توان فراهم کرد که یکی از راهها کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی است که با تسهیلات ارزان قیمت به کمک ما بیاید.


وی بیان کرد: به مرور می توان بافت فرسوده را بازسازی و در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.

انتهای پیام/ی

تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن مقاوم نیاز است

برچسب ها: اتاق ، امن ، زلزله ، اخبارکرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار