امروزه نقش رسانه‌ها به‌عنوان شاخصی کلیدی در مباحثي از جمله مدیریت بحران سوانح طبيعي به‌ خوبي شناخته شده است،طوری که بدون درنظرگرفتن تاثير آن ، رویکرد مدیریتی با چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،امروزه در جهان نقش رسانه‌ها به‌عنوان شاخصی کلیدی در مباحثی ازجمله مدیریت بحران سوانح طبیعی به خوبی شناخته شده است، به‌طوری که بدون درنظرگرفتن تاثیر رسانه، رویکرد مدیریتی در این زمینه با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو خواهد شد.

نقشی کلیدی و در عین حال پیچیده که بی‌تردید نیاز به آموزش در سطح کارکنان رسانه برای مواجهه با نحوه ارایه، اطلاع‌رسانی و مدیریت را در کنار اهداف و برنامه‌های درنظر گرفته شده برای افزایش آگاهی عمومی جامعه طلب می‌کند.

بر همین اساس ارائه اطلاعات از سوی رسانه‌ها آنقدر اهمیت پیدا کرده که اگر هشداری از دیگر منابع خبری منتشر شود، مردم برای اخذ اطلاعات موثق در کمترین زمان ممکن به رسانه‌های معتبر مراجعه کرده و تجربه نشان داده است که اطمینان مردم به رسانه‌های عمومی بیشتر از اخبار و اطلاعاتی است که از دیگر منابع مانند شبکه‌های اجتماعی و... دریافت می‌کنند.

امروزه در نقاط مختلف کشور شاهد بحران زلزله هستیم، و این بحران روز اهمیت وجود آموزش در قبل، حین و پس از بحران را خطیر‌تر می‌کند.

از این رو نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید در چهار بخش فیلم داستانی، مستند، آموزشی و تلوزیونی و مردمی با محوریت موضوع‌های حوادث، آگاهی از مخاطرات، ارتقای تاب آوری جامعه، افزایش امید، ترویج فرهنگ ایمنی، کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی، مدیریت بحران و رفتار انسان‌ها در بحران در یزد برگزار شد.

 نزدیک به ۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید گفت:از بین آثار ارسال شده ۳۳۸ اثر در بخش فیلم داستانی، ۱۵۷ اثر در بخش اصلی فیلم مستند، ۱۴۷ اثر در بخش آموزشی و تلویزیونی و ۵۲ اثر مربوط به بخش تولیدات غیرحرفه‌ای و مردمی است.

هادی هادی‌نسب با اشاره به اینکه در این جشنواره ۵۶۳ نفر از ثبت نام کنندگان آقا و ۱۳۱ نفر خانم هستند، افزود: جوان‌ترین کارگردان با ۱۵ سال سن و مسن‌ترین کارگردان با ۶۶ سال سن در اولین جشنواره فیلم کوتاه امید شرکت کردند.

مدیریت بحران با بهره گیری از زبان هنر

رئیس مدیریت بحران کشور گفت: کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است و ما هر روز شاهد حوادث طبیعی متعددی در آن هستیم و در این زمینه نمی‌توان از نقش آموزش برای پیشگیری از این حوادث غافل شد و معتقدیم که جشنواره فیلم کوتاه نیز سهم زیادی در ارتقای فرهنگ ایمنی خواهد داشت.

اسماعیل نجار با بیان اینکه آگاهی‌دهی به مردم از محور‌های اصلی جشنواره امید است، افزود: تلاش ما این است که از فیلم‌های منتخب و برگزیده جشنواره برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی حمایت کرده و همچنین فیلمسازان و مستندسازان توانمند در حوزه ایمنی و مدیریتی بحران را شناسایی کنیم.

وی گفت: معتقدم که هرچقدر در بحث پیشگیری و آموزش به مردم هزینه کنیم، در واقع سرمایه‌گذاری انجام شده تا از خسارت‌های بعدی در هنگام حوادث جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه مخاطرات با هدف کاهش آسیب‌های جانی و مالی از اهداف این سازمان است گفت: مردم باید بدانند که نمی‌توانند در مسیر رودخانه خانه بسازند و بعد توقع داشته باشند خانه‌شان را آب نبرد. نمی‌توان خانه‌ای متزلزل ساخت و امیدوار بود که زلزله خرابش نکند.

بهره گیری جشنواره امید از قدرت هنرمندانه

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما در خصوص برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: وقتی کلمه‌ی بحران بیان می‌شود مردم و مسئولین می‌بایست معنای بحران را بدانند، چون بحران قبل از این که بحران شود ابتدا موضوع است بعد تبدیل به مشکل می‌شود و در نهایت مشکل به بحران ختم می‌شود؛ پس هر موضوعی بحران تلقی نمی‌شود.

عابدینی افزود: وقتی ما در رسانه کلمه بحران را اعلام می‌کنیم افکار به سوی بلایای طبیعی می‌رود ولی باید بدانیم غیر از مدل طبیعی، بحران ساخته‌ی دست انسان هم است، اسم بحران که آمد باید فهم مشترکی از این کلمه بین مردم و مسئولان داشته باشیم که متاسفانه هنوز این فهم جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: از دید من طراحی جشنواره‌ی امید یک خلاقیت نو و خوبی است زیرا در جهانی که چهار نوع قدرت سخت، نرم، هوشمند و هنرمندانه داریم. این جشنواره روی قدرت هنرمندانه دست گذاشته است، در تعریف قدرت هنرمندانه، داریم که اگر با زبان هنر موضوعی معرفی شود میزان تاثیرگذاری آن بر روی افکار عمومی بسیار گسترده می‌شود، مثل بیان مشکلی با زبان هنر نمایشی که ذهن بینندگان را درگیر می‌کند.

هر حادثه، یک تجربه است

استاندار یزد با اشاره به حادثه خیز بودن کشور گفت: همینطور که مشخص است بخش‌های وسیعی از ایران در معرض بلایای طبیعی از جمله زلزله قرار دارد و در دهه گذشته نیزشاهد زلزله‌هایی بودیم. هر حادثه‌ای که به وقوع می‌پیوندد یک دنیایی از تجربه وعبرت برای ما فراهم می‌کند.
استاندار یزد با اشاره به اینکه در زلزله غرب به حلقه‌های مفقوده‌ای در حوزه‌ی بحران برخوردیم خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌ها و تشکل‌های غیر دولتی با سازماندهی وارد شدند که در حوزه‌های مختلف موثر هستند، در حالیکه در حوزه بحران ما به سمت وسویی نرفتیم که مردم را درگیر کنیم.
محمود زمانی قمی با تاکید بر درگیر کردن اقشار مختلف مردم در موضوع بحران اظهار داشت: زبان هنر زبانی است که در جان و دل انسان‌ها می‌نشیند و پیام را زودتر از زبان‌های دیگر به مخاطبان می‌رساند.

در حاشیه‌ی این جشنواره کارگاه‌های تخصصی در زمینه مدریت بحران و رسانه ، کاریکاتور، نقد فیلم، و نقد کتاب برگزار و با استقبال شم گیر مردم و هنرمندان مواجه شد.

پیام و محتوای جشنواره کلی فیلم کوتاه امید در حقیقت تلنگری است به مردم و مسئولان که در مواجه با بحران و پیشگیری از آن چه اقداماتی را انجام دهند، محتوا‌هایی که در قالب کلیپ، نشریه، و برگزاری کارگاه‌ها به مردم آموزش داده شد.

به هر حال؛ تجربه‌ی برگزاری چنین جشنواره‌ای نشان می‌دهد که استقبال خوب و چشم گیر هنرمندان از آن نشان از بکر و نو بودن موضوع بحران دارد، موضوعی که می‌تواند در سال‌های آینده نه تنها در قالب جشنواره بلکه در زندگی روز مره مردم نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.