استفاده از خانه های تاریخی شهرداری تبریز در برنامه های گردشگری 2018

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز گفت: خانه‌های تاریخی این شهرداری در خدمت برنامه‌های گردشگری تبریز 2018 قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اسحقی معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در جلسه کمیته سیما و منظر شهری شهرداری تبریزگفت: بخشی از خانه‌های تاریخی این شهر در گذشته توسط شهرداری تملک و در اختیار برخی نهادها قرار گرفته ‌است.

وی اظهار کرد: خانه‌های تاریخی شهرداری تبریز از سرمایه‌های بسیار ارزنده در زمینه گردشگری بوده ولی عموم شهروندان و در بسیاری از مواقع حتی پژوهشگران نیز دسترسی به این خانه‌ها ندارند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز یادآوری کرد: تاکنون گزارش دقیقی از نحوه اداره این خانه‌ها ارائه نشده و نهادهایی که این خانه‌ها را سال‌ها در اختیار داشته‌اند باید گزارشی از فعالیت‌ها و نحوه نگهداری این خانه‌ها ارائه کنند.

اسحقی با اشاره به اینکه این خانه‌ها آثار حساس و ارزشمندی بوده و نیاز به نگهداری‌‌ ویژه دارند، ادامه داد: تاکنون گزارشی از اقداماتی که در جهت حفاظت از این خانه‌ها انجام شده ارایه نشده است.

وی گفت: در آستانه سال 2018 با توجه به تاکیدهای استاندار آذربایجان شرقی و بخشنامه‌ای که از سوی وی صادر شده، ضروری است تا این خانه‌ها با همکاری بخش خصوصی برای استفاده مناسب فرهنگی و تاریخی آماده شده و در دسترس عموم قرار گیرد.

اسحقی بر لزوم سامان‌دهی کیوسک‌های میوه‌ و تره‌بار و اجرای گل کاری های پایدار و پرهیز از الگوبرداری های غیرکارشناسی و استفاده از ایده های موفق شهرهای دیگر تاکید کرد.

اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی حدود یک دهه قبل از شناسایی بیش از 400 خانه تاریخی در تبریز خبر داده بود، به طوری که گفته می شد تنها در یکی از کوچه های عابرگذر معروف تربیت این کلان شهر 14 خانه تاریخی وجود دارد.

قدمت بیشتر خانه‌های تاریخی تبریز به دوران پس از قاجار می‌رسد و تبریز دومین شهر پررونق کشور از لحاظ خانه‌های تاریخی است.

از جمله مشهورترین خانه های تاریخی تبریز خانه اردوبادی، امیرنظام گروسی، بهنام، پروین اعتصامی، تاجرباشی، حاج‌محمد آقاحبشی، حیدرزاده، ختایی، ستارخان، سرخه‌ای، سلطان‌القرائی، سلماسی، شربت‌زاده، فرزام، قدکی، کلانتر، گنجه‌ای‌زاده، مستشارالدوله، میرزاحسین واعظ، میرزامحمدحسین مجتهد، میرزامهدی‌خان فراش‌باشی، حاج رضا صادری و خانه حاج ارفع الملک جلیلی است.

تعدادی از این خانه های تاریخی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تبریز، برخی نهادها و مالکان شخصی است.

 

انتهای پیام/ش

تبریز دومین شهر پررونق کشور از لحاظ خانه‌های تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.