انتشار فراخوان همایش سراسری بزرگداشت حاج زین‌العابدین مراغه‌ ای

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه از انتشار فراخوان همایش سراسری بزرگداشت حاج زین‌العابدین مراغه‌ ای خبرداد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛احمد دادرس فیاض رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت: همایش بزرگداشت حاج زین‌العابدین مراغه‌ ای با همکاری انجمن نویسندگان مراغه و اداره ارشاد این شهرستان و به منظور بازشناسی ابعاد شخصیتی این نویسنده برگزار می شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ‌ترین آثاری که می‌ تواند نقش بسزایی در تبلور و تبیین ادبیات دوره مشروطه داشته باشد سفرنامه معروف و تمثیلی ابراهیم ‌بیگ مراغه ‌ای، اثر این نویسنده بزرگ است.

وی اضافه کرد: این اثر ادبی، به عنوان نخستین سفرنامه تمثیلی تاریخ ادبیات ایران دارای اهمیت خاصی در حوزه نثر، رمان و سفرنامه ‌نویسی بوده و مهم ‌ترین رویکرد این همایش سراسری محسوب می ‌شود.

دبیر همایش سراسری زین‌العابدین مراغه‌ ای گفت: این همایش در محورهایی چون موضوعات پژوهشی، مطالعات تاریخی و مطالعات تطبیقی برگزار می شود.

دادرس فیاض افزود: موضوعات پژوهشی این همایش در زمینه شرح احوال حاج زین‌العابدین مراغه‏ ای، تحقیق در انواع سفرنامه‌ ها و رمان ‏ها، نقد، شرح و بررسی سیاحت ‌نامه ابراهیم ‌بیگ، تحقیق در رابطه بین رمان با سفرنامه، تحقیق در تاریخ رمان فارسی و رمان ‌نویسی در عصر مشروطه است.

وی ادامه داد: در بخش مطالعات تاریخی موضوعاتی از جمله مشروطیت و نقش آن در ادبیات روایی، تاثر زین‌العابدین مراغه ‏ای از آثار پیش از خود، تاثیر زین‌العابدین مراغه‏ ای در آثار بعد از خود و نقش زین‌العابدین در آگاهی و بیداری ملل منطقه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در بخش مطالعات تطبیقی این همایش نیز موضوعاتی چون بررسی تطبیقی آرا و نظریات زین‌العابدین مراغه ‏ای با دیگر سفرنامه ‌نویسان و رمان‌ نویسان مورد کنکاش قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به مهلت ارسال آثار به این همایش گفت: علاقمندان متقاضی شرکت در این همایش می‌ توانند آثار خود را تا پایان اسفندماه سالجاری به دبیرخانه این همایش به آدرس ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه و یا پست الکترونیکی این همایش به آدرس zeynolabedin.maraghi@gmail.com ارسال کنند.

وی افزود: همایش سراسری زین العابدین مراغه‌ ای ١٦ اردیبهشت سال آینده همزمان با روز مراغه در تالار عبدالقادر مراغی این شهرستان برگزار می شود.

زین‌العابدین مراغه ‌ای نویسنده مشهور خطه آذربایجان از آزادیخواهان دوره مشروطه ایران و نویسنده کتاب سیاحت نامه ابراهیم‌ بیگ در سال 1255 هجری قمری در مراغه چشم به جهان گشود و در سال 1328 هجری قمری در 73 سالگی در استانبول درگذشت.

وی ‌فرزند مشهدی ‌علی از تاجران ثروتمند و مشهور ‌مراغه ‌بود که‌ به ‌اردوی‌ آزادیخواهان ‌و طرفداران اصلاحات‌ پیوست. سیاحت ‌نامه‌ ‌ابراهیم‌ بیگ اثر این نویسنده ‌در سه‌ جلد کاملا مستقل ‌نوشته ‌شده‌ است این ‌کتاب ‌‌‌با شور ‌و ‌صمیمیت‌ و ‌لطفی ‌که‌ ‌در ‌زبان‌ و ‌بیان ‌‌آن‌ به‌ کار رفته ‌است، در میان‌ آثار ‌ادبیات‌ عصر‌ بیداری، جایگاهی ‌ممتاز ‌یافته ‌و با ‌آنکه‌ از لحاظ ‌‌زمان‌ و مضمون‌ با روزگار‌ ما فاصله‌ ‌‌زیادی ‌دارد، هنوز ‌هم‌ طراوت‌ و شیرینی‌ خود ‌را برای ‌خوانندگان‌ عصر ‌حاضر ‌از دست ‌نداده ‌است.

این کتاب‌، در واقع ‌دایره ‌المعارف جامع ‌‌اوضاع ‌اجتماعی ‌ایران ‌در اواخر ‌قرن ‌سیزدهم‌ هجری ‌است‌ که‌ با‌ قلمی ‌تند و بی ‌پروا و ‌بی ‌گذشت ‌‌تحریر ‌شده ‌است.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری همایش سراسری بزرگداشت حاج زین‌العابدین مراغه‌ ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.