به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مدیر ثبت احوال شهرستان میرجاوه گفت: از ابتدای طرح صدور کارت ملی هوشمند در سال ۱۳۹۲ تا کنون برای ۱۱ هزار و ۲۲۲ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است و در ۹ ماهه سال ۹۶ تعداد ۶ هزارو ۵۳۲ نفر از مردم میرجاوه کارت ملی هوشمند دریافت کرده اند.
وحید کیخا گفت: سازمان ثبت احوال کشور در تاریخ ۳ دی ماه سال ۱۲۹۷ شمسی با صدور اولین شناسنامه در تهران به نام فاطمه ایرانی فعالیت خودش را در کشور آغاز کرد بعد از آن اولین مرکز ثبت احوال استان در سال ۱۳۰۷ با نام اداره احصائیه و سجل احوال در شهرستان زابل راه اندازی شد وپس از آن به ترتیب ادارات ثبت احوال استان یکی پس از دیگری افتتاح شدند، اداره ثبت احوال میرجاوه نیز با عنوان حوزه بخش چهار شهرستان زاهدان فعالیت داشته که در سال ۱۳۶۸ به صورت مستقل شروع به فعالیت میکند.
وی با بیان اینکه پیشبرد اهداف و رشد و شکوفایی هر منطقه مستلتزم وجود اطلاعات دقیق آماری در آن منطقه است، افزود: طبق قانون، مهلت اعلام ولادت و فوت افراد بازه زمانی مشخصی دارد، شهروندان میرجاوه مدنظرداشته باشند جمع آوری دقیق آمارهای حیاتی، نرخ ولادت و وفات و ایجاد پایگاه اطلاعاتی افراد یکی از زیر ساختهای دولت منسجم و الکترونیک را فراهم میکند.
مدیر اداره ثبت احوال میرجاوه خاطر نشان کرد: شهروندان در نظر داشته باشند که به محض تولد نوزاد تا ۱۵ روز فرصت دارند تا جهت دریافت شناسنامه اقدام کنند و همچنین در لحظه فوت افراد تا ۱۰ روز مهلت دارند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت احوال شهرستان مراجعه کنند و عدم اعلام وقایع حیاتی تولد و وفات عواقبی را به دنبال خواهد داشت و با گذشت مهلت قانونی دریافت شناسنامه نوزاد و یا گواهی وفات از طریق مراجع قانونی و طی مراحل طولانی با جرائم نقدی همراه خواهد بود.
وی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند برای افراد، اذعان کرد: کارتهای ملی هوشمندی که در حال حاضر صادر و به مردم تحویل داده میشود پارامترهای خاص به خود را دارد این کارتها دارای یک تراشه الکترونیکی است که تمامی اطلاعات هویتی افراد بر روی آن بار گذاری شده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است، این کارتها قابلیت انجام عملیاتهای مختلف الکترونیکی را دارد که بستر آن آماده و از سال آینده به بهره برداری عمومی خواهد رسید.
انتهای پیام/گ