مدیرکل ثبت‌احوال لرستان آخرین آمار وقایع حیاتی استان را اعلام کرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مصطفی امانی‌پور، مدیرکل ثبت‌احوال لرستان گفت: در ۹ ماهه نخست امسال تعداد ۲۶ هزار و ۸۷۰ واقعه ولادت به ثبت رسیده است.

وی افزود: از کل ولادت‌های ثبت‌شده ۱۳ هزار و ۹۶۸ نفر معادل ۵۲ درصد، پسر و ۱۲ هزار و ۹۰۲ نفر معادل ۴۸ درصد، دختر بوده‌اند که در مجموع به ازای هر ۱۰۸ پسر ۱۰۰ دختر متولد شده است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان میانگین سن مادران را ۲۸ سال و ۹ ماه و میانگین سن پدران را ۳۰ سال عنوان کرد و افزود: از تعداد کل ولادت‌های ثبت شده، تعداد ۱۷ هزار و ۹۲۲ مورد شهری و ۸ هزار و ۹۴۸ مورد روستایی بوده است.

امانی‌پور تصریح کرد: بیشترین ثبت ولادت در مردادماه با سه هزار و ۲۶۳ واقعه و کمترین ثبت مربوط به اردیبهشت با دو هزار و ۶۷۰ واقعه بوده است.

وی با ابراز اینکه در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری در هر شبانه‌روز به طور متوسط ۹۸ نوزاد در استان متولد شده، یادآور شد: به عبارتی دیگر در هر ساعت تقریباً چهار نوزاد متولد شده است.

این مسئول بیان داشت: ۹۹.۵ درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده‌اند، همچنین در طی این ۹ ماهه، ۴۱۱ مورد از ولادت‌های ثبت شده مربوط به نوزادان دوقلو و ۱۱ مورد مربوط به نوزادان سه‌قلو بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال لرستان تعداد فوتی‌های ثبت شده ۹ ماهه امسال را ۶ هزار و ۵۲۳ واقعه عنوان و خاطرنشان کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

امانی‌پور اظهار داشت: از کل فوت‌های ثبت شده در این مدت، ۵۷.۸ درصد مرد و ۴۲.۲ درصد زن بوده‌اند و ۹۹.۲ درصد از فو‌ت‌های استان در مهلت قانونی ۱۰ روزه به ثبت رسیده‌است.

وی ادامه داد: به طور متوسط در هر شبانه‌روز ۲۴ مورد فوت به‌ثبت رسیده‌است، یعنی در هر ساعت تقریباً فوت یک نفر ثبت شده‌است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان در خصوص مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در ۹ ماهه سال جاری، گفت: بیماری‌های قلبی‌وعروقی با ۳۸.۶ درصد، بیماری‌های بد تعریف شده مانند کهولت سن با ۱۲.۷ درصد، حوادث غیرعمدی با ۱۰.۵ درصد و سرطان و سایر تومور‌ها با ۹.۹ درصد به ترتیب مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر بودند.

وی افزود: ۶۵ درصد فوت‌های ثبت‌شده استان مربوط به گروه سنی ۶۰ سال به بالا می‌باشد، همین‌طور میانگین سن فوت‌شدگان برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۶۲ سال محاسبه شده است.

این مسئول با بیان اینکه در هر شبانه‌روز ۴۹ ازدواج در استان به ثبت رسیده‌است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۳ هزار و ۶۲۶ مورد ازدواج به ثبت شده‌است.
امانی‌پور به دو هزار و ۷۳۹ مورد طلاق ثبت‌شده طی این ۹ ماهه اشاره و بیان کرد: نسبت ازدواج به طلاق در این مدت برابر پنج بوده است یعنی به ازای هر پنج ازدواج یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال لرستان به فراوانی نام‌گذاری‌ها در استان نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون فراوانی پنج نام پسران در استان به ترتیب حسین با ۵۹۳ مورد، امیرعلی با ۴۸۲ مورد، علی با ۳۷۰ مورد، امیرحسین با ۳۶۳ مورد و ابوالفضل با ۳۵۹ مورد بوده است.

وی یادآور شد: همچنین بیشترین فراوانی پنج نام دختران در لرستان به ترتیب فاطمه با ۷۱۷ مورد، زهرا با ۳۵۵ مورد، آوا ۳۳۰ مورد، رها ۲۵۰ مورد و بهار ۲۴۰ مورد بوده است.

انتهای پیام/د

۵۲ درصد ولادت‌ها در لرستان پسر بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.